Newsflash
Cultură

În „cheie“ lejeră

de Anca FLOREA - aug. 14 2014
În „cheie“ lejeră
     Din nou miercuri, din nou la Ateneu, un public numeros a (re)ascultat un ansamblu redutabil, afirmat de multă vreme în topul celor mai bune din ţară. Este vorba de Cvartetul Transilvan, alcătuit din instrumentişti de elită, cu Gabriel Croitoru la vioara I, Nicuşor Silaghi – vioara a doua, Marius Suărăşan – violă, Vasile Jucan – violoncel. Ca şi în urmă cu câţiva ani, au oferit un program accesibil şi încântător, gândit într-o „cheie“ lejeră, perfect adecvată unei stagiuni estivale, cu piese scurte şi binecunoscute, alături de suite folclorice româneşti cu puternic impact şi deci  cu un succes aparte.
     Parcă pentru a ne convinge că abordează (şi) marele repertoriu de gen cu acelaşi profesionalism şi cu o reală bucurie de a cânta, interpreţii au prezentat pagini alerte şi spumoase din cvartete mozartiene – KV 137 şi KV 136 –, alternând cu superbe miniaturi precum „Salut d’amour“ de Elgar, „Humoresca“ de Dvor˘ák, „Meditaţie“ din opera „Thaïs“ de Massenet, „Liebesleid“ de Kreisler, cu o puternică amprentă romantică, încărcată de sensibilitate, lirism, melancolie, poate uşor nostalgic sau marcat de tristeţe, aspect subliniat şi prin tonalităţile preponderent minore. Partiturile, concepute în general pentru vioară solo cu acompaniament orchestral sau de pian, l-au adus în prim-plan pe Gabriel Croitoru, un solist la care am admirat întotdeauna linia elegantă, frazarea atent condusă şi fineţea nuanţelor. Şi de această dată a avut un discurs permanent „bine temperat“, fără excese ori dezvoltări bombastice, susţinut acum cu discreţie de colegii din cvartet, care au împlinit atmosfera delicată şi cuceritoare, mult „gustată“ de cei care, poate, îşi reascultau astfel melodiile preferate, într-o versiune interpretativă deosebită. Păstrând cumva specificul marcat de poezie, evocare şi sentimente nerostite, dar schimbând „registrul“, cvartetul a oferit în continuare o celebră secvenţă din coloana sonoră a filmului „Lista lui Schindler“, apoi piesa „Por una Cabeza“ de Gardel şi, într-un aranjament de P. Martin, „Black Eyes“ – de fapt, vestita melodie rusească „Oci ciornie“, la fel de frumoase şi excelent cântate. Toate acestea – la finalul unui mozaic foarte bine conceput şi echilibrat, relaxant pentru spectatori, solicitant pentru instrumentişti, desigur, cu un accent subliniat şi unanim apreciat în ce-l priveşte pe Gabriel Croitoru, vioara întâi – şi la propriu, şi la figurat – în acea primă parte de concert.
     După pauză, Cvartetul Transilvan a revenit pe podium pentru a delecta publicul cu suite folclorice decupate din zone diferite – Transilvania, Maramureş sau Muntenia –, cuprinzând cântece şi dansuri tradiţionale fredonate de orice român, într-un aranjament inspirat realizat de Nicuşor Silaghi. Excelentul violonist a evoluat deopotrivă ca solist, secondat cu precizie şi eficienţă de partenerii care, deşi au acompaniat discret, au avut de rezolvat o scriitură dificilă, „ţinând isonul“ în cel mai autentic spirit al muzicii noastre populare, prin structurile ritmice complexe ce aminteau de ţambal sau prin sunetele prelungi imitând poate cimpoiul sau buciumul. Pline de viaţă, într-o adevărată explozie de joc şi vervă melodică, suitele au stârnit, pe bună dreptate, entu­ziasmul publicului, răsplătit, ca bis, cu o altă suită la fel de colorată şi ingenios construită, spre încântarea celor care au plecat din sala Ateneului cu o stare de bine, dorindu-şi să-i poată reasculta cât de curând. Cvartetul Transilvan a dovedit, încă o dată, că după mai bine de două decenii de activitate intensă îşi păstrează prospeţimea şi calitatea artistică, membrii săi lucrând cu plăcere, ca între prieteni îndrăgostiţi de muzică, mereu dornici să cânte cu un firesc al cărui „secret“ stă şi în experienţa îndelungată, şi în faptul că fiecare dintre ei este şi profesor, fie la Cluj, fie la Bucureşti. Entuziasmul şi tinereţea lor interioară se menţine astfel (şi) prin relaţia permanentă cu studenţii, pe care îi învaţă nu doar tehnică instrumentală, ci mai ales cum să ajungă la performanţa interpretativă pe care ei înşişi o demonstrează din plin în numeroase concerte susţinute în ţară şi în străinătate. Cu adevărat, Lanto Communication ne-a răsfăţat şi în acea seară, la sfârşit de iulie, printr-un concert ce merită să rămână în „caseta noastră cu amintiri“.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe