Cu
trecerea timpului, am învăţat că nu e bine să fii „pionier“. E mai confortabil
să aştepţi să experimenteze alţii. Câştigi timp şi îţi mai menajezi un pic
neuronii şi coronarele. Aşa am procedat şi cu activarea cardurilor de sănătate,
deşi de-acum eram de-a dreptul caraghioasă, pentru că, din întâmplare, aveam chiar
două cititoare de carduri. Dar le ţineam frumos, în „ţiplă“, pentru vremurile
ce aveau să vină. Pe la mijlocul lunii ianuarie, am „simţit“ că e nevoie de acţiune,
de un pic de adrenalină, aşa că m-am mobilizat şi am purces la activarea
primului card. Desigur, de-acum aveam o listă de „aşteptare“ pentru acest
demers, după cum, desigur, aveam şi o listă cu „preferinţe“.
Primul activat a fost cardul persoanei din
capul listei de „preferinţe“ (oameni suntem). Cu ajutorul celor de la softul de
cabinet, într-o vineri seară (mi-am făcut eu calcule ca să prind momentul când
cei de la soft nu sunt foarte solicitaţi), lucrurile au mers foarte uşor. Eram
chiar dezamăgită de îndărătnicia de care dădusem dovadă. Astfel, luni dimineaţă,
plină de elan şi mândră de noile abilităţi dobândite, am solicitat cardul de sănătate
primului pacient care a intrat în cabinet. Şi pentru că eu eram cea care fusese
instruită şi pentru că tastele sunt cam mici pe cititorul de carduri, am vrut să
fac eu oficiile. Nu cred că mi-a luat mai mult de cinci minute ca să blochez
cardul pacientului. Şi când e blocat, apoi e blocat!
„Isteria“
a început însă în momentul în care am descoperit că nimeni nu ştia ce e de făcut
într-o astfel de situaţie: am căutat informaţii pe site-urile CNAS şi CASMB, am
sunat la numărul de telefon de pe spatele cardului (asta chiar vă recomand să
încercaţi), am sunat la CASMB, am vorbit cu cei de la softul de cabinet, am
vorbit cu colegii. Nimeni nu ştia nimic, nicăieri nu era afişat nimic în legătură
cu deblocarea cardurilor, de parcă o astfel de întâmplare are o probabilitate
la fel de mică precum anexarea României la SUA (după vreo două-trei săptămâni
de la această întâmplare, au apărut informaţii despre cum se deblochează
cardurile, dar încă nu am încercat să văd cum funcţionează).
A urmat o săptămână cel puţin interesantă,
în care pacienţii, după ce le spuneam că am blocat un card, că nimeni nu ştie
ce e de făcut într-o astfel de situaţie, dar că eu îmi doresc să încerc să le
activez cardul, piteau iute-iute cardurile în poşetuţe şi spuneau „Lăsaţi,
doamna doctor, mai bine să încercăm altă dată, că acum păreţi cam ocupată“.
Am spart „blestemul“ cu ajutorul unui tânăr
temerar, care şi-a asumat riscul blocării cardului. Şi de atunci sunt fericită,
activez foarte uşor carduri, ori de câte ori pacienţii nu le-au uitat acasă.
Sau nu le-au pierdut. Sau nu au cardurile expirate: cu asta încă suntem liniştiţi,
dar cardurile vor expira cam toate în aceeaşi perioadă.
Ce te faci însă cu pacienţii care nu au
intrat în posesia cardului de sănătate? Mi-a venit la cabinet, săptămâna trecută,
o pacientă disperată că nu şi-a primit cardul. I-am spus să verifice pe site-ul
CASMB, dar mi-a explicat că nu are internet şi că nu ştie să facă aşa ceva. Aşa
că am început eu să fac săpături. Am găsit link-ul, am verificat. Da, avea
cardul la CASMB. Ca să completeze cererea de ridicare a cardului, trebuia să
dea numărul de telefon mobil şi adresa de e-mail. Hopa, ia ghiciţi cam ce de
adrese de e-mail avea pacienta mea. Noroc că avea telefon mobil. Prin urmare,
am dat adresa mea de e-mail şi am primit mesajul următor:
——- Forwarded Message ——-
From: CASMB Card <cdig@casmb.ro>
To: cdig@casmb.ro; x
Sent: Monday, March 9, 2015 12:59 PM
Subject: CASMB - Cerere de eliberare
Card
Buna ziua,
Cererea dv. de eliberare a Cardului Naţional
de Asigurări de Sănătate a fost înregistrată.
Cardul dv. de asigurări de sănătate va
fi identificat şi expediat în sediul CASMB din Vasile Lascăr în vederea eliberării.
Vă rugăm:
1. Să descărcaţi următorul formular
PDF (îl puteţi descărca timp de maximum 48 de ore de la data înregistrării
cererii).
2. Să îl imprimaţi şi să îl semnaţi.
3. Să aşteptaţi să primiţi un SMS de
confirmare (în cel mai scurt timp posibil). SMS-ul de confirmare va fi trimis
la ora 08:00 în ziua în care vă puteţi prezenta să ridicaţi cardul.
4. După primirea SMS-ului, să vă
prezentaţi cu cererea semnată în vederea ridicării cardului.
Cu prietenie, echipa CASMB
Iute-iute, am accesat link-ul şi am tipărit
cererea. Ce fac însă pacienţii care nu au internet sau adresă de e-mail? De
exemplu, mama mea nu are. Cred că mai există pacienţi în România care nu au
telefoane mobile. Mama mea are telefon mobil, dar habar n-are ce şi cum e cu
SMS-urile. Ce face pacientul care nu are imprimantă? Ce te faci dacă taman în
ziua cu pricina, când în sfârşit primeşti SMS la opt dimineaţa, te-a pus naiba
să ai de mers la serviciu? Care este de fapt adresa exactă a sediului din
Vasile Lascăr? Dacă deschizi site-ul CASMB, nu găseşti această adresă trecută
printre sediile CASMB. Până acum le tot ziceam pacienţilor să verifice existenţa
cardului pe site-ul CASMB, dar nu m-am gândit nicio clipă cât de
discriminatoriu e gândită toată treaba asta.
În vară am fost în Suedia. Ceea ce m-a
impresionat cel mai mult acolo a fost modul în care totul e conceput astfel
încât să fie facil de accesat şi util cetăţeanului, indiferent de nivelul de
pregătire, statusul economic sau vârsta acestuia. Noi încă facem lucruri doar
pe jumătate, fără să ne gândim la cum să creăm avantaje celui pe care l-am
desemnat beneficiar.
Mahatma Gandhi spunea: „Fii tu însuţi
schimbarea pe care vrei să o vezi în lume“. Da, schimbarea începe cu fiecare
dintre noi. Şi cred că următorul pas pe această cale a schimbării îl constituie
formularea publică a opiniei noastre asupra lucrurilor care nu funcţionează. O
astfel de atitudine nu constituie doar un drept, ci şi o obligaţie civică.