Newsflash
Ars Medici

Întâlnirile cu familia și pacientul pentru managementul cazului

de Dr. Marcela Dorina POPA - apr. 11 2017
Întâlnirile cu familia și pacientul pentru managementul cazului
     Deși reuniunile cu pacientul și familia, pentru a discuta managementul cazului, ocupă un loc central în îngrijirea paliativă, s-a scris relativ puțin despre acest tip de interacțiune, spre deosebire de interacțiunea medic–pacient. Reuniunile de familie pot fi formale sau informale și pot avea loc în ambulatoriu sau în spital. Deși temele de discuție referitoare la boală și oamenii care vor participa vor varia (familiile, dar și personalul medical), acestea au unele elemente comune: planificarea îngrijirii, cât știu de fapt membrii de familie despre boala pacientului sau cât vor să știe despre această boală sau cât doresc să accepte despre posibila evoluție nefavorabilă a bolii.
    Sunt doar câteva aspecte de luat în considerare, care ne vor ajuta, în calitate de clinicieni, să stabilim obiectivele clare de îngrijire împreună cu familia, fără a omite asigurarea suportului emoțional al familiilor, împreună cu întreaga echipă de îngrijire. Weissman și Muchka au propus zece trepte pentru o întâlnire de familie de succes: planificarea, ce este adecvat, din punct de vedere medical; mediul; prezentările; ce știu pacientul și familia; revizuirea datelor medicale; reacții sau întrebări; opțiunile de îngrijire generale; stabilirea obiectivelor și a planului; concluzii.
    În cadrul planificării, echipa de îngrijire convoacă ședința, coordonează discuțiile referitoare la aspectele medicale și legale în vigoare, dintre pacient și alți clinicieni.
    Pentru a stabili ce este medical adecvat, ar trebui discutate datele medicale curente ale bolnavului, pe baza datelor existente în literatura de specialitate, în sensul analizării consecințelor ce decurg din a face sau nu o intervenție chirurgicală și de a urma sau nu un anumit tratament medicamentos. Acesta este pasul pentru a discuta, a lua decizii și a stabili obiectivele de urmat.
   Al treilea pas, mediul, vine să sublinieze încă o dată importanța ambientală în reușita unei reuniuni de familie. O cameră liniștită, cu telefoanele închise și cu suficiente scaune pentru ca toată lumea să stea confortabil sunt considerente simple, care vor influența pozitiv desfășurarea reuniunii.
    Prezentarea cadrelor medicale, a membrilor de familie, precum și a relației pe care fiecare o are cu pacientul se realizează în cadrul celui de-al patrulea pas, prezentările. Odată prezentările făcute, se va trece la stabilirea agendei reuniunii, precum și la stabilirea regulilor de bază, care pot include lucruri cum ar fi ca toată lumea să aibă posibilitatea de a vorbi, manifestând respect pentru opiniile diferite.
   Ce știe pacientul/familia? Această etapă stabilește cunoștințele medicale de bază pe care familia le are despre boala și starea actuală a pacientului. Întrebări, cum ar fi: „Care este înțelegerea dv. asupra a ceea ce se întâmplă?” sau „Ce opinii au alți doctori despre ceea ce se întâmplă?” sunt de ajutor.
   Revizuirea medicală ar trebui să prezinte succint starea actuală și, desigur, evoluția de așteptat a bolii, în termeni pe înțelesul participanților care nu au pregătire medicală.
   Reacțiile/întrebările trebuie lămurite în cadrul celui de-al șaptelea pas. Aceste aspecte pot constitui partea critică a unei conferințe de familie. Este nevoie de liniște și timp pentru ca membrii familiei să poată reacționa și pune întrebări cu privire la ceea ce ei doar au auzit despre starea medicală și prognosticul pacientului. Este etapa în care ne putem da seama dacă membrii familiei acceptă situația actuală, dacă o neagă sau dacă există un conflict. Este momentul de ascultare activă, de reflectare și clarificare, momente care pot ajuta familiile. O problemă-cheie pe care au identificat-o Weissman și Muchka este dată de prezența conflictului, care poate fi depășită prin identificarea și numirea acestui conflict.
    În ce privește opțiunile de îngrijire generaleîn prezent, există, în opinia specialiștilor, două căi: fie continuarea agresivă a îngrijirilor de sănătate, care ar putea presupune, de exemplu, intervenții chirurgicale laborioase, dar fără un beneficiu important în evoluția bolii, sau renunțarea la aceste intervenții cu rezultat incert. După Campbell și Stellini, tocmai această evoluție ulterioară imprevizibilă a uneia sau a celeilalte opțiuni ar împiedica medicii să facă recomandări clare.
    Stabilirea obiectivelor și a planului se bazează pe orientarea atentă dată de clinicieni și pe consilierea acordată familiilor pacienților.
    Finalul este destinat concluziilor. Este posibil ca toate deciziile care privesc tratamentul să fie luate în acest moment, dar este posibil, de asemenea, să fie necesară o altă întâlnire.

 

 

 

Rubrică realizată de Hospice „Casa Speranței“(www.hospice.ro), promotor al îngrijirii paliative în România din 1992, centru de excelență în Europa de Est și unul dintre modelele recunoscute la nivel global de servicii și educație în paliație. Coordonator:conf. dr. Daniela Moșoiu (Universitatea „Transilvania“ din Brașov, director educație și dezvoltare Hospice „Casa Speranței“). 


Notă autor:

Bibliografie

1. Vlădescu C. Sănătate publică și management sanitar. Editura Cartea Universitară, București, 2004

2. Tronciu C. Tehnici pentru îmbunătățirea comunicării medic–pacient (I). Medica Academica. 2011 Feb

3. Hauser JM. Palliative care: expanding the boundaries of communication. Medscape Nurses. 2007 May 9

4. Belisomo R. Fulfilling ‚three wishes’ helps ICU staff honor dying patients. Reuters Health. 2015 Jul 16

5. Trussardi G, Gott M. Clarification of the common aspects of dignity in end-of-life care. Evid Based Nurs. 2015 Jul;18(3):76

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe