Newsflash
Ars Medici

O rețetă simplă

de Dr. Maria Mihaela SZERAC - aug. 10 2015
O rețetă simplă

Maria Mihaela Szerac este sufletul unei echipe entuziaste, care și-a propus să faciliteze comunicarea între profesioniștii din domeniul sănătății și publicul larg, printr-o gamă variată de activități: organizare de evenimente, editare de publicații medicale, campanii integrate de comunicare, proiecte de informare medicală dedicate comunităților locale etc. Din seria acestor întâmplări face parte și cea descrisă în cele ce urmează, exemplificând grăitor rezultatele de succes ale muncii în echipă (dr. Cătălina Panaitescu).

 
 
 
 
 

 

     „Este careva beteag?“, îi întreabă, în dispensarul din comuna Ghioroc (județul Arad), dr. Leontina Bârsan, medic de familie, pe cei care așteptau să intre în cabinet. M-a surprins întrebarea. Ne-am obișnuit atât de mult cu faptul că la medic merg oamenii bolnavi, încât „normalul minorității“ ne pune pe gânduri.
     La Arad se întâmplă ceva ce nu am mai întâlnit în alte județe – și, dacă mai are cineva exemple, îl rog să scrie despre ele. Au stat autoritățile publice și medicale locale și s-au gândit la problemele de sănătate ale oamenilor, au sesizat că stau rău la capitolul boli cardiovasculare și au creat o comisie consultativă. Din această structură fac parte reprezentați ai Consiliului județean, ai Spitalului clinic județean de urgență, ai Direcției de sănătate publică, ai Societății medicilor de familie, ai Direcției generale de asistență socială și protecția copilului, ai Inspectoratului școlar județean, ai Colegiului medicilor, ai Universității de Vest „Vasile Goldiș“ și ai Primăriei Arad. În mod firesc, au dorit pentru început să afle cum stau lucrurile cu adevărat în ceea ce privește nivelul de informații de care dispune omul simplu, de la țară. Și așa a apărut campania „Ghioceii prevenției cardiace“, acțiune adresată persoanelor peste 30 de ani (cam 2.600 de persoane) din comuna Ghioroc și din cele două sate – Miniș și Cuvin – care țin de această comună. Deși în plină iarnă (campania s-a desfășurat la sfârșitul anului trecut), oamenii au venit la trei conferințe de informare din care au aflat cum le funcționează inima, care e legătură între bolile de inimă și cele neurologice, ce este diabetul. Și au pus întrebări. Personalul primăriei Ghioroc ne-a ajutat cu mediatizarea, iar primarul a fost moderator pentru fiecare dintre cele trei conferințe, a vorbit despre experiențele proprii și a adus un plus de optimism în ceea ce privește viitorul sănătății la nivelul comunității de care se ocupă.
     La subsolulul secției de paliație din Ghioroc au fost distribuite chestionare, au fost făcute măsurători, au fost recoltate probe de sânge, au fost făcute electrocardiograme. Cu rezultatele investigațiilor, sătenii s-au prezentat apoi la dispensarul din comună, la consultații acordate de cardiologi, iar vechii hipertensivi cu vârsta peste 50 de ani au beneficiat și de ecografii abdominale. Peste o cincime din populație a venit la testări, adică 550 de persoane în trei săptămâni.
     Cei doi medici de familie, dr. Leontina Bârsan și dr. Cătălin Branc ne-au fost în permanență alături. Au vorbit cu oamenii, le‑au spus tuturor de campanie, s-au străduit să ne pună la dispoziție spații și facilități în dispensar. Nici o secundă acești doi oameni minunați nu au perceput această campanie ca pe o amenințare, ca pe o modalitate de control a ceea ce fac în viața de zi cu zi. Au demonstrat în permanență că le pasă, ne-au arătat ce înseamnă colaborarea între ei și cât sunt de interesați de discuțiile cu pacienții și de schimbul de experiență cu colegii de alte specialități. Așa am aflat că peste 50% din persoanele din aceste localități merg la controale periodice la medicul de familie. Nu știu care este media pe țară. Sincer, nici nu cred că are vreo relevanță. Cei doi medici de familie sunt în primul rând în competiție cu ei înșiși în ceea ce privește îngrijirile de bună calitate acordate celor din jur.
     Rezultatele campaniei din Ghioroc au arătat o rată mare de hipertensivi, de supraponderali, de oameni care suferă de dislipidemie, de persoane care urmează să dezvolte diabet dacă nu vor lua măsuri. Nu vă dau procente, oamenii se măsoară în vieți, nu în procente. Lucrurile nu se opresc însă aici. În prima jumătate a lui 2015, comisia consultativă a decis să se ocupe îndeaproape de cei găsiți cu probleme, prin oferirea de informații suplimentare în cadrul unor acțiuni care să îi ajute pe ghiorocani să își țină bolile sub control. Se caută soluții pentru a întări comunicarea între medicii de familie din Ghioroc și medicii din SCJU Arad. Mai mult decât atât, comisia a ajuns la concluzia că trebuie să lucrăm în paralel și la creșterea unor generații sănătoase, așa încât copiii din școala și liceul din Ghioroc vor primi și informații care să le folosească atât lor, cât și pentru a avea grijă de părinți și bunici atunci când va veni vremea să facă asta.
     Ce fac între timp oamenii din Ghioroc? Sunt mult mai atenți la ceea ce mănâncă. Am primit mesaje în care oamenii spuneau că au pus mai puțină smântână în ciorbă sau că dau copiilor dimineața să mănânce fructe. Își iau tratamentul pentru că au înțeles ce înseamnă să nu îl ia. Primesc mesaje în care mi se spune care este nivelul actual al colesterolului și trigliceridelor (mult mai bun decât pe perioada campaniei) și mă bucur pentru fiecare dintre ei.
     Ce a însemnat această campanie? Cred că s-a deschis o lume nouă. O lume în care fiecare își poate purta mai bine de grijă și poate face echipă cu medicul de familie, cu familia proprie, cu vecinii, cu copiii și cu orice alte persoane interesate de sănătate.
     Campania de la Ghioroc este un început. Un ghiocel care răsare timid dar care poartă pe petalele sale albe povestea unei echipe căreia îi pasă. Arată oamenilor că se poate. Ca în condițiile în care există interes și implicare din partea autorităților publice locale și susținere din partea lumii medicale, în situația în care medicii de familie își fac treaba și pacienții sunt receptivi, totul devine mult mai ușor.
     Am susținut întotdeauna că un pacient informat are un rol covârșitor pentru prevenție și tratament. Sper că fiecare campanie de analize gratuite să fie însoțită și de realizarea de seminarii de informare despre diverse patologii. Știu că se fac din ce în ce mai multe astfel de acțiuni și asta mă bucură. E important, totuși, să fie cât mai puține acțiuni „de bifat“ și cât mai multe campanii care să conteze, să schimbe ceva, să aibă continuitate și finalitate.
     Campania de la Ghioroc a avut o rețetă simplă: un președinte de consiliu județean care a decis că are nevoie de o strategie de sănătate, un spital cu o echipă de conducere care caută în permanență să își eficientizeze activitatea, un președinte al unei asociații de medici de familie care încurajează dialogul între colegii săi și pacienți și își adaptează mesajele către publicul larg, medici specialiști din SCJU care au ținut prezentări la Ghioroc, persoane din conducerea CJAS și DSP care au contribuit cu informații utile, o presă deschisă la nou, un manager al unei secții de paliație care s-a implicat împreună cu întreaga echipă, un primar dintr-o comună și doi medici de familie cu suflete mari. Nu a contat culoarea politică, nu a avut relevanță faptul că unele zile au fost ploioase, toată lumea s-a ținut de un plan clar și acum lucrează la elaborarea de soluții.
     Sunt întrebată de multe ori cum reușesc să îmi păstrez optimismul într-o lume care pare din ce în ce mai contractată, cu tot mai multe probleme. O lume care găsește cu tot mai multă ușurință vinovați, care caută cu obstinație ziduri ale plângerii, care se refugiază în online sau pe canapele sau în mașini care le asigură izolarea. Am mai multe metode, printre care se numără și statul pe câmp lângă un mac și privitul stelelor printr-o trapă care nu mai funcționează, însă cel mai mult mă ajută genul acesta de oameni incredibili, cum am găsit în Arad. Oameni care se încăpățânează să facă ceva, în ciuda tuturor „comentatorilor“ de pe margine.
     Apreciez din tot sufletul medicii de familie care își fac meseria cu pasiune. Îi promovez cât pot de mult, oriunde mă duc, îi încurajez să se arate lumii, să își spună poveștile. Îmi doresc să fie cât mai mulți medici de familie care să poată pune, cu zâmbetul pe buze, aceeași întrebare pe care le-a adresat-o Leontina Bârsan pacienților săi: „Este careva beteag?“. Și răspunsul să vină, tot ca în dispensarul din Ghioroc, prin cuvinte, dar mai ales prin zâmbete pline de încredere și prin dat din cap: „nu“. Când oamenii vor căpăta obișnuința să meargă la medic și atunci când nu sunt bolnavi, când medicii vor începe să cheme pacienții doar pentru a se asigura că sunt bine sănătoși, abia atunci cred că vom fi pe calea cea bună și putem vorbi de prevenție, de controale periodice, de responsabilizare individuală, de consiliere. Pare foarte complicat, însă nu cred că este chiar așa. Știu sigur că sunt mulți medici de familie care fac deja asta și mai știu că împărtășesc cu drag soluțiile lor colegilor interesați să afle cum fac. Și mai cred că o astfel de abordare ne va aduce tuturor aminte care sunt acele lucruri care fac din medicul de familie o persoană unică, de neînlocuit, de admirat și de respectat. Rămâne să avem și noi grijă de medicii de familie, să îi protejăm și să îi ajutăm să ne ajute. Cum putem face asta? Informându-ne în permanență, făcând echipa cu ei, respectându-le indicațiile și ajutându-i să își eficientizeze în permanență activitatea. Pentru că numai așa ne vor putea oferi timpul necesar să ne asculte și să ne ajute. Și asta e ceva ce poate face fiecare dintre noi, fără să aștepte nimic de la substantive colective, uneori goale de conținut și de omenie, cum ar fi „sistemul“, „societatea“ etc. Hai să umplem fiecare literă din aceste cuvinte și să o facem să însemne ceva. Pentru că noi suntem, de fapt, în conținutul acestor cuvinte și e treaba noastră să le redăm sensul inițial.

 

 

P.S.: Până la apariția acestui articol, comisia consultativă s-a întors la Ghioroc pentru a repeta analizele persoanelor depistate anterior cu probleme, a făcut un proiect‑pilot adresat elevilor din clasele V–VIII de la școala din localitate și a derulat la Sebiș o campanie asemănătoare celei descrise aici.

 

Medicii de familie, dar și cei de la alte specialități, interesați să publice la această rubrică sunt invitați să ne scrie la adresa inprimalinie@viata-medicala.ro


Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe