Cu diploma de bacalaureat într-o mână şi ţigara între degete, adolescenţii sunt în proporţie de 25–40% dependenţi de fumat. Din şcoală, efectele căutate ale nicotinei le facilitează, după cum declară, anumite stări neuropsihice (uşurinţa în concentrare la învăţat, alinarea în situaţii de încordare, ideaţie şi bună dispoziţie în ambianţa cercurilor prieteneşti ş.a.m.d.).
Dar acestea sunt stări asigurate de fiziologia normală a corpului omenesc ce pot fi atinse cu uşurinţă printr-un simplu stil raţional de viaţă (echilibru între muncă şi repaus, alimentaţie cumpătată, programarea sistematică a activităţilor de concentrare în alternanţă cu cele de relaxare, respectarea cu stricteţe a igienei individuale şi a orelor de somn, evitarea conflictelor minore etc.). Un astfel de mod de existenţă învăţat din fragedă vârstă favorizează deprinderile cumpătate ce duc în final exact la efectele căutate… prin fumat.
În noua sa orientare, Liga Contra Tabagismului (LCT) vizează educaţia solidă, sistematică a tineretului în şcoli, cu privire la efectele nocive ale fumatului asupra sănătăţii. Nu numai la orele de dirigenţie, ci în cadrul curriculei de învăţământ. De la preşcolari până la încheierea studiilor preuniversitare. În toate manualele, la toate materiile, lecţiile care se pretează la conexiune cu cunoştinţele despre tabagism necesită valorificare instructiv-formativă permanentă antitabagică, repetând mereu ce trebuie reţinut. Aceasta este teza fundamentală a Proiectului LCT intitulat: „Să creştem generaţii de nefumători“. Cu detaliile de rigoare, acesta a fost înaintat Ministerului Educaţiei, Inovaţiei şi Tineretului, după ce a fost discutat la Inspectoratul şcolar judeţean Cluj, apoi – împreună cu părinţii şi elevii – în simpozioane repetate. Convinşi că ne aflăm pe calea cea bună, încurajaţi fiind de răspunsul favorabil de la forurile guvernamentale ale educaţiei, în prezent, LCT redactează mici texte de adăugire în manualele şcolare. Acestea sunt orientate după titlurile lecţiilor din curricula şcolară a fiecărei materii, cu concursul direcţiunii Liceului „Emil Racoviţă“ din Cluj-Napoca. În continuare, aceste texte vor fi adresate Laboratorului de profil al MEIT pentru continuarea demersurilor în vederea introducerii lor în noile manuale. Fără concursul partenerial al acestor instituţii, LCT nu ar putea realiza proiectul iniţiat, având în vedere că aceste indicaţii se adresează unor sute de autori de manuale şcolare încredinţate celor peste 40 de edituri de profil şcolar. Promovarea este de dimensiune naţională.
În încheiere, ţinem să afirmăm răspicat: în eradicarea fumatului în mediul şcolar, metoda educativă permanentă şi riguroasă, axată pe multiple aspecte complexe a acestui subiect, este singura în măsură să atingă scopul final. Şi, odată cu creşterea unor generaţii de nefumători, în câteva decenii, o jumătate de secol, vom deveni o naţiune eliberată de această cauză de eroziune demografică.