Ultimele decenii ale secolului XX au fost marcate de o revoluţie tehnologică în biologie şi medicină. Enzimele de restricţie, combinarea moleculelor de ADN de la specii diferite, amplificarea genelor şi secvenţierea ADN sunt instrumentele de lucru explicate de dl prof. dr. Mircea Covic, la rubrica Medicina genomică.

"> Revoluţia tehnologică a geneticii moleculare - Viața Medicală
Ars Medici

Revoluţia tehnologică a geneticii moleculare

de Prof. dr. Mircea COVIC - ian. 11 2012
Revoluţia tehnologică a geneticii moleculare

Prima etapă în evoluţia medicinii tradiţionale spre medicina genomică s-a derulat în ultimele decenii ale secolului XX, fiind marcată de o veritabilă revoluţie tehnologică în biologie şi medicină, comparabilă – prin consecinţe – cu descoperirea microscopului. Până în 1970, genele erau entităţi materiale inaccesibile investigării directe, din cauza dimensiunilor foarte mici şi imposibilităţii obţinerii unei cantităţi suficiente de material genetic pur pentru analiză. În acel an, s-au descoperit enzimele de restricţie cu ajutorul cărora a devenit posibilă secţionarea ADN şi izolarea genelor. Ulterior, au fost introduse alte noi tehnologii de studiu ADN, care au făcut posibilă combinarea moleculelor de ADN de la diferite specii (ADN recombinant), multiplicarea (amplificarea) genelor, precum şi analiza structurii şi funcţiei genelor sau identificarea mutaţiilor. Toate aceste descoperiri, încununate cu cinci premii Nobel, au inaugurat „era ingineriei moleculare“, care a schimbat statutul geneticienilor, transformându-i din „observatori“ în „manipulatori“ de gene. Genetica iese din cadrul său abstract şi începe o nouă eră, cea a geneticii şi medicinii moleculare. Pentru toţi cei care vor urmări, în această rubrică, evoluţia cunoaşterii spre medicina genomică, considerăm utilă înţelegerea instrumentelor de lucru şi dobândirea unui vocabular operaţional.
   Pentru obţinerea unor gene sau fragmente de ADN în vederea amplificării şi analizei ulterioare, cel mai frecvent se foloseşte secţionarea ADN genomic, cu ajutorul enzimelor de restricţie. Ele sunt mijloace naturale de apărare ale unor bacterii contra infecţiilor virale (bacteriofagi), prin care reuşesc să limiteze (în engleză, „to restrict“) multiplicarea virusului infectant, printr-un proces în care ADN fagic este recunoscut selectiv şi degradat enzimatic, în timp ce ADN bacterian rămâne protejat de această acţiune distructivă.
   Enzimele de restricţie nu secţionează ADN la întâmplare, ci au un grad înalt de specificitate: ele „scanează“ ADN şi se opresc atunci când recunosc o secvenţă nucleotidică specifică, numită situs de recunoaştere şi clivare sau, pe scurt, situs de restricţie, la nivelul căruia secţionează ADN. În felul acesta, se obţine un număr definit şi reproductibil de fragmente inegale, care pot fi uşor separate prin electroforeză. În afara acestor particularităţi, trebuie să precizăm un alt lucru important: o anumită enzimă de restricţie produce capete adezive identice atunci când secţionează molecule de ADN diferite. Datorită acestei caracteristici, două fragmente de ADN cu origini diferite (de exemplu, om şi bacterie) dar produse cu aceeaşi enzimă de restricţie se pot uni pe bază de complementaritate, producând o moleculă hibridă de ADN, numită ADN recombinant. Enzimele de restricţie au devenit instrumentul de bază al ingineriei genetice, „bisturiul“ cu care se fac toate „operaţiile“ moleculare asupra ADN: incizii, amputaţii şi mai ales „transplanturi“ de gene.
   O altă metodă utilizată în vederea obţinerii de gene foloseşte ca material de lucru ARN mesager (ARNm), produsul (transcriptul) primar al genei, extras din citoplasma unei celule care îl sintetizează din abundenţă (de exemplu, ARNm pentru beta-globină izolat din hematiile tinere). Molecula monocatenară de ARNm serveşte ca matriţă pentru sinteza unei catene de ADN complementar (ADNc), realizată de o enzimă numită transcriptază inversă. Pe baza primei catene de ADN se sintetizează şi cea de a doua catenă, complementară ei: se obţine astfel o moleculă ADNc bicatenar care va corespunde genei (mai exact segmentelor transcrise, exonilor, din genă). În acest mod s-a sintetizat pentru prima dată gena pentru beta-globină, implicată în producerea beta-talasemiilor.
   Ultima metodă destinată obţinerii unor segmente de ADN este sinteza chimică, artificială, bazată pe polimerizarea dezoxiribonucleotidelor ce alcătuiesc o catenă de ADN, într-o ordine determinată anterior. Această tehnică se foloseşte cu precădere pentru obţinerea unor oligonucleotide corespunzătoare unei părţi din genă, utilizate fie ca sonde, fie ca amorse, în alte tehnici de analiză moleculară.
   După obţinerea unor gene/segmente de ADN, etapa următoare o reprezintă multiplicarea/amplificarea lor într-o cantitate suficientă pentru analiză; aceasta se realizează prin multiple runde de replicare selectivă a ADN (realizate de ADN polimeraze), fie in vivo (clonare celulară), folosind mecanismul natural al replicării ADN, fie in vitro (clonare acelulară), bazată pe reacţia de polimerizare în lanţ („polymerase chain reaction“ – PCR).
   Clonarea celulară a ADN presupune inserţia genei umane într-un vector (plasmide, bacteriofagi, cromozomi artificiali) şi introducerea ADN recombinant (format din ADN uman şi ADN al vectorului) într-o celulă gazdă (bacterii, levuri etc.), unde va fi multiplicat, prin replicare. Deoarece vectorii recombinanţi pot produce un număr mare de copii per celulă (folosind maşinăria de replicare a gazdei) şi întrucât gazdele pot fi crescute indefinit în laborator, se pot obţine mari cantităţi din fragmentul de ADN inserat (genă). Metoda clonării celulare, larg utilizată la începuturile perioadei tehnologiei ADN recombinant, implicit pentru a secvenţia genomul uman, este puţin folosită în prezent, fiind înlocuită de alte metode.
   Clonarea acelulară se bazează pe reacţia de polimerizare în lanţ (PCR) ce permite amplificarea selectivă a unei secvenţe scurte de ADN sau ARN, a cărei structură nucleotidică este parţial cunoscută. Prin această metodă, plecând de la o cantitate infimă de ADN (chiar şi de la o singură celulă) se poate obţine o cantitate suficientă de ADN-ţintă. Amplificarea este considerabilă (de miliarde de ori) şi rapidă (în câteva ore), permiţând obţinerea automatizată a unei cantităţi suficiente de material genetic pentru analiză. Metoda PCR – simplă, rapidă, sensibilăa devenit principala metodă de analiză genotipică, fiind dezvoltată astăzi într-o multitudine de variante.
   După izolarea şi amplificarea unui fragment de ADN (genă), etapa principală de analiză genotipică este determinarea secvenţei nucleotidice, deci a informaţiei genetice conţinute de fragmentul respectiv. Metodele folosite pentru secvenţierea ADN au fost descoperite independent de Walter Gilbert (tehnica de degradare chimică) şi Fred Sanger (tehnica de sinteză enzimatică), care, în 1980, au primit împreună premiul Nobel pentru chimie. Secvenţierea ADN este decisivă pentru a stabili structura genei şi implicit secvenţa de aminoacizi a proteinei codificate de genă (în cazul în care ea nu a fost identificată). De asemenea, se poate determina tipul de mutaţie care a produs o boală genetică. Secvenţierea ADN a devenit astfel indispensabilă pentru cercetările ştiinţifice – culminând cu secvenţierea genomului uman şi a altor organisme – dar şi pentru diagnostic sau biotehnologie.
   Pentru detecţia şi analiza acizilor nucleici, inclusiv pentru a pune diagnosticul molecular al unei boli la o anumită persoană, se folosesc iniţial metode mai simple. Ele utilizează o sondă genotipică adecvată, care permite identificarea într-o probă test, fie a unei gene (metode directe), fie a unor markeri genotipici (secvenţe necodante) situaţi în vecinătatea genei (metode indirecte). Această recunoaştere se bazează pe principiul hibridizării moleculare a acizilor nucleici pe baza complementarităţii secvenţelor lor. Sonda monocatenară de acid nucleic (un oligonucleotid cu o secvenţă cunoscută) se va fixa specific şi stabil pe secvenţa sa complementară din proba test (de obicei imobilizată pe un suport solid) formând un hibrid molecular (sondă-ţintă). Pentru a identifica acest heteroduplex, sonda este marcată cu un trasor radioactiv sau cu un compus fluorescent; prin detecţia semnalului se va identifica prezenţa genei ce posedă o secvenţă de ADN omoloagă sondei folosite; absenţa semnalului relevă deleţia genei. Fenomenul este de o specificitate extraordinară, pentru că o sondă este capabilă să recunoască o secvenţă unică printre milioane de alte secvenţe, obţinute prin fragmentarea ADN genomic cu o anumită enzimă de restricţie.
   Hibridizarea moleculară a acizilor nucleici pe baza complementarităţii lor stă la baza diferitelor metode de analiză moleculară, la nivel genic, care au permis creşterea considerabilă a capacităţii de identificare a unor mutaţii implicate în producerea a numeroase boli, indiferent de vârsta pacientului (făt, nou-născut, copil, adult) şi deseori înainte de manifestarea clinică (diagnostic presimptomatic). De asemenea, cu ajutorul unor sonde specifice se pot detecta genomurile unor bacterii, virusuri, paraziţi ce infectează organismul uman. Diagnosticul genotipic a devenit astfel o nouă şi eficace acţiune în medicina practică.
   Iniţial, noile metodologii ale geneticii moleculare au fost receptate de către lumea ştiinţifică cu justificată teamă, atribuindu-li-se pericolul unor consecinţe nefaste şi necontrolabile. Rezervele s-au dovedit ulterior mai puţin justificate şi, treptat, „ingineria genetică“, simplificându-şi procedurile iniţiale, luând măsuri speciale de limitare a pericolelor potenţiale şi crescându-şi gradul de accesibilitate, a „invadat“ toate sectoarele biologiei şi în special medicina, care a devenit moleculară. Dar, despre acest aspect vom discuta în articolul următor.