În
cazurile în care resursele pentru pacienții cu AVC (accident vascular cerebral)
sunt insuficiente într-o anumită unitate medicală, se pot implementa sistemele
telemedicale. Acestea au rolul de a asigura tratamentul corespunzător sau de a
suplimenta resursele disponibile.
Unităţile
medicale de tratament pregătesc realizarea unor reţele telemedicale de
tratament pentru AVC (în sistem radial cu „nod și spițe”). Acestea ar trebui să
includă toți factorii-cheie decizionali pentru a asigura adoptarea cu succes a
sistemului și pentru promovarea sustenabilității acestuia. Este necesar un
sprijin tehnic, legal, operaţional, de facturare şi control al numărului de
paturi. Multe dintre aceste elemente trebuie abordate atât la nivelul
unităţilor medicale care trimit pacienți, cât şi la al celor care primesc
transferurile.
Organizaţiile
medicale care oferă sau solicită servicii telemedicale în cadrul unui sistem
regional pentru tratamentul AVC trebuie organizate în baza unor principii bine
stabilite, prin intermediul unor contracte. Acestea trebuie să includă, cel
puţin minimal, următoarele: costurile aferente realizării şi menţinerii
reţelei, conformitatea cu reglementările locale, limitele şi relaţiile de
non-concurenţă, riscul medico-legal, asigurarea de malpraxis, reglementări care
guvernează distribuirea informaţiilor medicale protejate, licenţierea şi
încrederea în furnizorii de servicii telemedicale, stabilirea unui sistem de
rambursare pentru serviciile profesionale la valoarea corectă a pieţei şi
delimitarea rolurilor şi responsabilităţilor întregului personal clinic,
administrativ şi tehnic, atât la nivelul nodului, cât şi la nivelul spiţelor
din sistemul de interacţiune telemedical.
Serviciile
de consult la distanţă (prin intermediul telemedicinei) trebuie oferite într-o
manieră similară unui consult direct. Dictarea/transcrierea detaliilor
consultului şi recomandările trebuie păstrate la spitalul „nod” şi transmise la
spitalul „spiţă” în timp util. Acestea trebuie să includă şi elemente adecvate
de identificare a pacientului, care să asigure o atribuire precisă a
informaţiilor. Pacienţilor sau aparţinătorilor acestora (cu putere de decizie
în context medical) trebuie să le fie aduse la cunoştinţă indicaţiile,
beneficiile şi riscurile consultului telemedical. De asemenea, trebuie să fie
acordat consimţământul pacientului pentru desfășurarea acestei activități.
Un
mecanism fiabil pentru accesarea sistemului pentru AVC (de exemplu, serviciu
centralizat pentru pagere, linie telefonică directă) trebuie să fie disponibil.
Existența acestuia este obligatorie pentru a se asigura că personalul solicitat
de la spitalul spiţă poate fi contactat în mod prompt de spitalul nod în
vederea consultului pacientului. În funcţie de natura şi gradul de specializare
ale afilierii dintre unitatea nod şi cea spiţă, pacienţii cu AVC acut pot urma
un proces de înregistrare virtuală la unitatea nod. Acest fapt uşurează
ulterior stocarea şi transmiterea înregistrărilor medicale electronice. În
acest caz, notificarea adecvată privind datele persoanele şi politicile
aferente trebuie să fie aduse la cunoştinţa pacientului. (...)