Newsflash
Cultură

Atracția Occidentului și mirajul întoarcerii acasă

de Dr. Raluca BULEA - sept. 1 2017
Atracția Occidentului și mirajul întoarcerii acasă
     Acasă este, pentru fiecare dintre noi, locul de refugiu, punctul de referință când viața ne abate de la drum, sursa de stabilitate și legătura cu rădăcinile cele mai profunde. Și cel mai adesea, acest „acasă” – concept amplu –, se traduce în plan fizic printr-o casă, oricât de mică, care să ne aparțină din toate punctele de vedere, de la înscrisurile oficiale până la modul în care personalitatea proprietarului se reflectă în aspectul interior și exterior al acesteia.
     A avea o casă a fost dintotdeauna un vis îndreptățit al omului, dar dincolo de nevoia elementară de acoperiș deasupra capului la vreme neprielnică, mai ales în comunitățile rurale, posesia unei case devine un instrument de măsură al hărniciei și capacității celui care o ridică de a se gospodări și de a reuși în viață. Timp de sute de ani, fața unui sat îi transmitea trecătorului, prin ea însăși, unde se află, în ce zonă din țară, și care erau meșteșugurile preferate de localnici.
     Ultimul sfert de veac, prin schimbările socioeconomice și demografice care s-au produs, a alterat vizibil, uneori de-a dreptul brutal, fața știută a satelor noastre, făcându-le uneori de nerecunoscut. Avem dovada acestor noi realități din nordul României în cadrul expoziției itinerante „Minunata lume nouă – case ale migranților români”. După opriri anterioare la Berlin și la Cluj, expoziția ne așteaptă până la 27 septembrie la Muzeul Național al Țăranului Român, urmând apoi să călătorească la Timișoara.
     Ideea inițială a proiectului organizat de Institutul Cultural Român din Berlin și Muzeul Culturilor Europene din Berlin, prin curatoarele Raluca Buțincu Betea și Beate Wild, a fost să prezinte un fel de „înainte și după”, alăturând vechi fotografii alb-negru cu imagini din prezent. Abordarea aceasta ar fi fost însă incapabilă să redea aspectele mai profunde care au dus la transformările suferite de aspectul de ansamblu al „caselor făloase”, așa cum sunt numite ele de organizatori, de la linia arhitectonică până la materialele de construcție folosite și designul interior.
     Rezultatul final al acestui demers care a presupus cercetări sociologice și etnografice – și care preia titlul unui cunoscut roman semnat Aldous Huxley –, este o expoziție care ne face să intrăm într-o casă ai cărei pereți sunt alcătuiți, la interior și la exterior, din fotografii (sunt peste 250 cele pe care le putem vedea). Aceste imagini ilustrează diferite fațete ale unui fenomen social, economic, demografic și cultural cu un impact semnificativ în viața comunităților rurale din Maramureș, Țara Oașului și Bucovina.
     Din cauza dificultății găsirii unei surse de venit în apropiere de casă, locuitorii acestor zone au plecat, pe rând, spre vest, în încercarea de a-și întreține familiile și de a-și face un rost. În consecință, găsim azi sate întregi populate în special de vârstnici și copii, în timp ce adulții apți de muncă își petrec cea mai mare parte din an în Italia, Franța, Spania sau Marea Britanie, lucrând în construcții ori agricultură, sau oferind servicii de curățenie ori îngrijire copiilor și vârstnicilor. Agoniseala lor de acolo, strânsă din renunțări și sacrificii, este trimisă acasă, și are ca scop principal construirea unei case mari, vizibile, care să dea întreaga măsură a reușitei occidentale a posesorului. Paradoxul este că aceste case, spre deosebire de bătrânele și acum demodatele lor înaintașe, care stau totuși și privesc nedumerite de undeva din fundul curții, sunt lipsite de vibrație și de viață, căci sunt prea puțin sau deloc locuite. Mai mult decât atât, unele au pornit la drum cu planuri atât de ambițioase încât nu au putut fi terminate și stau așa, cumva înghețate în timp – ruină înainte de a fi putut cunoaște gloria. Bunicii rămași acasă nu se îndură să strice munca fiilor, iar aceștia, în cele câteva săptămâni când ajung în țară, în luna august, de Crăciun și de Paște, le folosesc puțin sau deloc, preferând adesea tot bucătăria de vară. Vedem în fotografii mărturii ale tuturor acestor situații, ca și ale mașinilor și nunților, la fel de făloase, ale interioarelor decorate ca în reviste, însă complet nefolosite, ca piesele de la muzeu.
     O casă nu este completă dacă nu este înconjurată de un gard solid. Cândva făcut din uluci de lemn, acum nu poate fi decât din fier forjat și beton. Dar și casa imaginară din expoziție e împrejmuită cu un gard în stil nou. Pe interior acesta ne înfățișează imaginea tradițională a satelor, cu peisajele pe care le avem cu toții în minte când ne gândim la Bucovina sau Maramureș, evidențiind totodată și câteva exemple de arhitectură tradițională. Exteriorul gardului este însă mult mai tulburător, fiind reflectarea prețului plătit de toți acei oameni pentru ridicarea caselor pe care, cel mult, le vor locui, parțial, la pensie, și la care copiii lor, deja mai ancorați în societatea vestică, probabil că nu se vor mai întoarce. Fotografiile din această zonă ne arată felul în care muncesc și trăiesc migranții români acolo unde viața i-a purtat: e muncă grea și trai în spații mult mai mici și cu facilități infinit mai modeste decât cele pe care le afișează cu mândrie acasă. În același timp, sunt nesfârșite drumuri până acasă și înapoi, sau trafic de bunuri în ambele direcții, căci mâncare ca acasă mai greu de găsit, dar obiectele din Vest sunt mai bune ca la noi. Autocarul este cărăușul modern pentru toți, rutele adaptându-se în timp la destinațiile solicitate. Și apoi mai este o dramă: cea a copiilor rămași acasă, crescând departe de părinți, alături de bunici sau de ale rude, copii pentru care prezența mamei sau a tatălui este un dar mult mai valoros decât pachetele purtate de autocare.
     Pentru cei care doresc să mediteze mai mult la ceea ce, dincolo de aspectele evidente, de suprafață, este o problemă socioculturală mult mai profundă, ale cărei urmări încă nu le putem anticipa complet, ICR a editat un catalog a cărui versiune electronică este accesibilă, în engleză, pe site-ul proiectului, bravenewworld.komsoe.eu. În plus, luna viitoare vor avea loc la Cinema Muzeul Țăranului patru proiecții de filme documentare care analizează subiectul migrației. Vineri, 1 septembrie, la ora 18,30, „Aici...adică acolo” (România, 2012); sâmbătă, 9 septembrie, la ora 18,30, primele două părți ale trilogiei „The Last Peasants” (Marea Britanie, 2003); miercuri, 20 septembrie, la ora 18,30, „Searching for Patrick” (România, 2016) și duminică, 24 septembrie, la aceeași oră, „Waiting for August” (Belgia, 2014). Aceste proiecții vor întregi vizitarea expoziției.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe