Newsflash
Cultură

Actualitatea unei piese de sertar

de Candid STOICA - mai 12 2017
Actualitatea unei piese de sertar
     După 1989 s-a scris și s-a vorbit mult despre romanul și poezia de sertar, despre teatrul de sertar. Este vorba despre lucrări care nu au putut fi publicate sau jucate, din cauza conținutului lor considerat reacționar. Dar în afara piesei lui Titus Popovici „O noapte nefurtunoasă” text rămas până azi în manuscris, care lua în răspăr politicile culturale ale lui Nicolae Ceaușescu și a poemului lui Radu Gyr „Ridică-te Gheorghe, ridică-te Ioane”, scris în închisoare, până la ora actuală nu s-a semnalat niciun asemenea text.
     Cenaclul de dramaturgie „Dragon 2” (Dramaturgi goniți), găzduit de Casa de Cultură a sectorului doi, își face o datorie de onoare din a prezenta în premieră un asemenea text iconoclast venit din lumea întunecată a comunismului autohton. Dan Psatta, cercetător științific la Institutul de Neurologie al Academiei Române, n-a avut deloc simpatie pentru regimul comunist, dându-și seama de la început de minciuna pe care acesta a fost constituit. N-a fost membru de partid și mai toată rezerva și antipatia lui față de regimul instalat cu ajutorul tancurilor sovietice s-a canalizat în piese care să reflecte realitatea așa cum o vedea el. Mulți ani a scris fără să se gândească la faptul că piesele sale ar putea fi jucate. Era conștient de conținutul lor periculos, în răspăr cu toată literatura angajată de partid, în contradicție cu așa-zisele capodopere ale literaturii dramatice, care preamăreau realitatea socialistă și regimul ceaușist. 
     Dar după evenimentele din decembrie ʼ89, când restricțiile și cenzura au fost ridicate, Dan Psatta și-a tipărit la o editură particulară (Anamarol), două volume care conțin 15 piese de teatru. Toate conțin adevăruri crude, dureroase ale realității societății socialiste multilateral dezvoltate, așa cum autorul și foarte mulți dintre noi le-au perceput, dar cum poate nimeni nu a avut curajul să scrie pentru că de publicat nici nu putea să fie vorba. Sigur că, din când în când, în anumite texte ale unor autori consacrați, apăreau diverse așa-zise „șopârle” dure la adresa regimului. Dar în ultimă instanță, acestea erau ca un strop de apă într-un ocean comparativ cu enormitatea de maculatură partinică prezentată pe scenele teatrelor din România.
     Sfânta Ioana corupției al lui Dan Psatta este un text dramatic care se petrece în mare parte într-un spital, dar nu în saloanele cu bolnavi. Personajele piesei sunt medicii spitalului, care uneori sunt mai bolnavi decât cei din saloane. La lectura piesei am avut norocul de o echipă senzațională de actori care s-au dăruit textului, eliminându-i de multe ori inabilitățile și scoțându-i în evidență subtilitățile. Mai mult decât atât, aceștia au adus la iveală critica acerbă a realităților pe care, în ultimă instanță, majoritatea dintre noi le-am trăit, dar și a mentalităților care s-au prelungit până în zilele noastre, ajungându-se la catastrofala situație din spitalele de azi, unde mor pe capete pacienți din cauza proastei gospodăriri.
     Petre Moraru, Radu Zețu, Romeo Tudor, Viorel Păunescu, Ina Roman, Sonia Neagu, Gabriela Tănase, actori de mare anvergură, cu o bună carieră în spate, au reușit să redea „fauna” celor care se străduiesc să ne repună pe picioare atunci când ne îmbolnăvim. În viața particulară însă, fiecare dintre acești medici are micile lui obiceiuri, marote și, mai ales, nu poate să se dezbrace de obiceiul milenar de a lua „sfânta șpagă”.
     Actorii George Grigore și Doina Ghițescu creionează cu vervă două crochiuri de nomenclaturiști care știu foarte bine să se folosească de situația lor privilegiată. Deși oameni modești, vin și ei înarmați cu micul plic cu care vor să li se garanteze sănătatea. Alături de Sonia Neagu o prezență extrem de agreabilă am reușit să înfățișăm un cuplu amuzant, răsplătit cu aplauzele celor prezenți. El nu crede că e bolnav și nu vrea să se opereze, fiind convins că soția vrea să-l omoare ca să-i ia mica avere agonisită din greu, iar ea e convinsă că soțul ei e bolnav și insistă să fie operat. Bineînțeles, amândoi sunt înarmați cu ceea ce toată lumea știe că este bine să ai și să dai atunci când mergi la medic.
     Cu un fizic extrem de plăcut, cu o voce caldă, ademenitoare, o prezență plină de feminitate și o drăgălășenie greu de imitat, Petronela Tănase,tânăra actriță a Teatrului Țăndărică a produs o impresie excelentă în rolul principal al piesei secretara spitalului. Printr-un joc inteligent, matur, dozându-și efectele, a reușit să redea imaginea unei tinere femei ariviste, care se luptă să supraviețuiască folosind și ea armele mediului ce o înconjoară. Petronela Tănase și-a interpretat rolul cu argumentele și modestia unei mari artiste. Și pentru această interpretare merită, alături de ceilalți, toată admirația.
     În discuțiile care au urmat, cunoscutul dramaturg Dinu Grigorescu, autor a peste 50 de piese, directorul revistei de cultură „Ciripit de păsărele” și nelipsit de la ședințele cenaclului, a punctat calitățile piesei și ale autorului printr-o frază lapidară: „Dan Psatta în «Sfânta Ioana corupției» a realizat o serie de portrete excepționale, pentru care merită multe felicitări. El ar fi trebuit să-și numească piesa «Spitalul bolnav»”.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe