Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Afect, sensibilitate, intuiție în medicină și artă

Viața Medicală
Silvia SUCIU miercuri, 31 mai 2017
     Născut în 1924 la Cluj-Napoca, Dumitru Vonica este al patrulea copil al unei familii ardelenești înstărite. A primit o educație riguroasă din partea mamei sale – Ana și a tatălui – Dumitru, negustor român ortodox. În timpul refugiului (1940–1945), familia sa a fost împrăștiată în țară, pe la rude, tânărul Vonica ajungând la Târgu Jiu, unde a avut acces la lucrările lui Constantin Brâncuși. Din această perioadă datează primele desene și primul premiu din partea liceului pentru o reproducere a Discobolului lui Miron.
    În anul 1942, Dumitru Vonica a început să studieze medicina la Facultatea de Medicină din Sibiu, iar în 1945 s-a întors la Cluj-Napoca. A absolvit Facultatea de Medicină în anul 1949; și-a desfășurat activitatea de medic în cadrul unei întreprinderi din Cluj-Napoca, iar în paralel a dezvoltat o carieră de artist plastic.
   Deschiderea culturală care s-a produs în România la jumătatea anilor ’60 a oferit artiștilor și scriitorilor accesul la arta europeană contemporană. Dacă în primele lucrări (cărbune, acuarelă) Dumitru Vonica a adoptat o abordare clasică, accesul la arta vestică îl face să își revizuiască direcția. În anii 1969 și 1970, au fost organizate la Cluj-Napoca două expoziții care aveau să marcheze noua direcție a plasticii sale: Muzeul american – oglindă a comunității și Artistul plastic la lucru în America (pop-art și artă abstractă americană). Astfel, educația plastică a lui Dumitru Vonica nu este una formală; niciuna dintre lucrările sale nu merge pe direcția artei oficiale, artistul dovedind un dispreț profund pentru aceasta. Însuși mediul în care lucrează este unul deosebit, artistul fiind învăluit în timpul lucrului de acordurile muzicii lui Bach, Beethoven și Bartók.
    Dezvoltarea plasticii sale s-a realizat pe baze solide, Dumitru Vonica fiind preocupat de importanța celor trei dimensiuni ale artei în concepția lui Nicolai Hartmann – afect, sensibilitate, intuiție. „În fața unei «marine» olandeze și privirea mea se pierde; întocmai ca pe țărmul real, în depărtare, nu îmi trece prin minte să cred că marea, cu ritmul valurilor, ar fi reală, ca să-mi moi picioarele în apă. Pictura nu urmărește această iluzie; ea nu trezește iluzia realității, nici chiar în cazul celei mai realiste reprezentări. Ceea ce există cu adevărat este ceva cu totul diferit: nu ceea ce este reprezentat, ci «imaginea» a ceea ce e reprezentat.” (N. Hartmann, Estetica, 1974).
    Abstracționismul care a caracterizat lucrările lui Dumitru Vonica începând cu anul 1965 l-a făcut să nu intre în sfera de interes a celor care cereau de la artiști o aliniere la dezideratele realismului socialist. Lucrările sale erau apreciate în cadrul unui grup restrâns de prieteni și de inițiați, scriitori și filozofi care întrețineau la rândul lor o atitudine de opoziție față de sistemul politic din România. Într-o discuție pe care o are cu Nicolae Steinhardt și publicată de acesta în volumul „Primejdia mărturisirii. Convorbiri cu Ioan Pintea”, Dumitru Vonica declara: „Sunt medic. N-am venit în pictură din prima tinerețe. Dar m-a învins și m-a robit. Lucrez, în orice caz, după criterii și principii proprii. Opera se face într-un anumit sens singură, ea îți indică, în diferite stadii ale lucrării, direcția pe care trebuie să o urmezi” .
     Lucrările lui Dumitru Vonica au fost expuse în cadrul Saloanelor medicilor din Cluj-Napoca, începând cu anii ʼ60, și în cadrul manifestărilor artistice cu caracter regional, național și internațional. În 1969 și 1971 primește două distincții pentru activitatea sa artistică, Expoziția de artă plastică și decorativă, Cluj ʼ70 aducându-i o apreciere națională.
   După 1990, fiul lui Dumitru Vonica, Alin Vonica, a dus o campanie susținută de promovare a operei tatălui său în Statele Unite ale Americii, organizând mai multe expoziții. În 2011, cu prilejul împlinirii a zece ani de la moartea artistului medic, Galeria Artexpert a organizat o amplă retrospectivă susținută de publicarea catalogului „Dumitru Vonica – Medicul și Artele”.

 

 
 

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.