Newsflash
Cultură

Amintiri, vise, gusturi

de Dr. Raluca BULEA - mai 17 2013
Amintiri, vise, gusturi
   Zilele mereu mai lungi îndeamnă din ce în ce mai mult la promenadă. Parcurile ne aşteaptă, dar şi străzile oraşului pot să fie o tentaţie, mai ales dacă descoperim surprizele adăpostite de spaţiile expoziţionale, în ultima vreme în cele mai neaşteptate locuri. Cred că Bucureştiul încă mai poate fi o provocare, chiar şi pentru cineva născut şi crescut aici. Cu atât mai mult pentru un vizitator care are ocazia de a poposi ceva mai mult pe meleagurile noastre. Iar când călătorul străin nu doar rămâne o perioadă ceva mai îndelungată în oraşul meu, dar îl şi alege ca subiect de creaţie şi exprimare artistică este motiv de nedisimulată bucurie. Pentru că Bucureştiul mi-e drag şi despre aceasta am mai vorbit, iar când afecţiunea este împărtăşită de alţii şi transmisă mai departe publicului larg, ce poate fi mai bine?
   Misiunea aceasta şi-a asumat-o luna trecută artistul ceh Stepan Vrbicky, prin expoziţia de la Librăria Cărtureşti Verona, intitulată Bucureşti în vis, în realitate, în amintiri. Poate că ultimele două situaţii nu sunt de natură să ne surprindă foarte mult, dar oare la ce se referă visul? În fapt, până la un punct, totul a început de la el. De la felul în care artistul ceh şi-a imaginat capitala noastră, atunci când venirea la Bucureşti era doar o dorinţă, un vis. Dar iată că a fost un vis suficient de consistent încât a putut să prindă viaţă pe hârtie, sub creionul desenatorului. A venit apoi, în 2011, şi rezidenţa artistică pe malurile Dâmboviţei, când visul a început treptat să fie înlocuit de realitate, iar după întoarcerea acasă au rămas amintirile, toate transformate de Stepan Vrbicky în desene în cărbune, uneori şi cu câte o tuşă discretă de culoare, în caietul său de schiţe.
   Ceea ce am putut vedea în ceainăria de la Cărtureşti au fost cele aproape 25 de desene, pe marginea cărora încă se vede legătura din caiet, înrămate simplu şi despre care aş spune că sunt mai degrabă impresii decât imagini, surprinse pe străzi, în parcuri, în cartierele de blocuri şi în zonele industriale de la periferie sau din intimitatea propriei camere, prin ale cărei ferestre priveşte mereu dincolo, spre oraş. Bucureştiul lui Vrbicky nu este uşor de recunoscut. Poate singura reprezentare indubitabil identificabilă este cea a masivului edificiu al Casei Presei, surprins de dincolo de lacul Herăstrău. Cu ceva mai multă atenţie la detalii, mai remarcăm, dincolo de perdelele unei camere de lucru, silueta inconfundabilă a Bisericii Ruse, care ne apare fragmentată prin ochiurile ferestrei, alături de izolata prezenţă vie a unei plante. De altfel, acesta este elementul important care lipseşte aproape complet din percepţia artistului: prezenţa umană. Oraşul redat de artistul ceh, mai ales în desenele de la periferie, pare complet pustiu şi lipsit de viaţă sau de o timiditate dusă la extrem, care îi împiedică pe locuitorii săi să se arate în faţa artistului, preferând să observe totul din siguranţa propriilor cămine.
   Parcurgând desenele cu privirea, nu ştim unde se termină visul pentru a face loc realităţii şi unde aceasta devine amintire. Poate că tocmai acesta este farmecul expoziţiei, căci ne face participanţi activi, mai ales afectiv, la un gest de creaţie artistică. Astfel, pentru fiecare vizitator, Bucureştiul schiţat de Stepan Vrbicky poate să aibă o altă savoare.
   Gusturi şi savoare, imagini, impresii şi abordări originale, inedite ale unor subiecte aparent arhicunoscute, cum sunt literatura, gastronomia şi fotografia, ne sunt oferite şi în expoziţia găzduită de Institutul Cervantes. Sub titlul Cocinando al pie de la letra, Yolanda Castaño, având în grijă cuvintele, şi Andrea Costas, plăsmuitoarea imaginilor, ne propun să parcurgem un drum aproape deloc bătătorit, pentru a descoperi o posibilă legătură între gastronomie şi literatură, cu ajutorul fotografiei. Şi totuşi, expoziţia în sine şi senzaţiile pe care ni le dau imaginile de pe simeze nu pot fi înţelese până la capăt dacă nu ştim măcar o parte din povestea care se ascunde în spatele a ceea ce vedem şi dacă nu acceptăm provocarea celor două creatoare.
   Proiectul lor, intitulat, asemeni expoziţiei de la Bucureşti, Cociñando ao pé da letra (în galiciană, de această dată), s-a concretizat sub forma unei cărţi ce are ca subtitlu „Intră în literatura galiciană... până în bucătărie“ şi care, mai mult decât o carte de bucate, îşi propune să înfăţişeze publicului, cititorilor o altă faţetă a scriitorilor contemporani din Galicia, care să nu mai fie văzuţi ca nişte figuri distante, demiurgice, ci ca oameni obişnuiţi. Oameni cărora le place să gătească şi să mănânce, care se mai şi murdăresc pe traseu şi care reuşesc să fie creativi şi în bucătărie, nu numai pe hârtie. Căci şi acolo îşi pot pune imaginaţia la treabă, doar că de această dată în slujba artei de a crea mâncăruri, nu într-acelei de a crea poveşti, aşa cum sunt cunoscuţi de obicei. Şi pentru a da mărturie de acest aspect neobişnuit, fotografa Andrea Costas a ales imaginile cele mai ilustrative pentru fiecare scriitor în parte. Ba mai mult, pentru că este ea însăşi crea­toare de metafore, uneori le-a sugerat câte o postură care să le pună mai bine în evidenţă perso­nalitatea, o continuare a reţetei propuse în carte. Toate aceste dedesubturi au fost prezentate la vernisaj printr-un film şi o conferinţă susţinută de cele două autoare.
   Păşind prin expoziţie, identificăm trei tipuri de imagini în selecţia făcută pentru publicul bucureştean. Pe de o parte, sunt portretele scriitorilor, care încearcă să redea relaţia lor cu mâncarea.
   Vedem apoi imagini care sunt ca un stop-cadru din procesul adesea complicat de elaborare a unui anumit fel de mâncare. Nu în ultimul rând, pentru că aici fotografa şi-a dat frâu liber creativităţii, sunt imaginile concepute pentru a ilustra coperta şi începutul fiecărui capitol din carte, în care sunt amestecate, cu inspiraţie şi mult umor, ingrediente culinare şi literare. Spre deliciul celor care vor avea curiozitatea să accepte această provocare.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe