Newsflash
Cultură

Aripi pentru talente

de Anca FLOREA - apr. 9 2014
Aripi pentru talente
Într-o seară de duminică, la început de primăvară, Ateneul a găzduit un eveniment aparte, rotonda şi apoi sala fiind „ocupate“ de rochii lungi şi costume elegante. ¥inuta a fost obligatorie pentru participarea la concertul de binefacere organizat, sub auspiciile Marii Loji Naţionale, de Loja Humanitas nr. 86 din Bucureşti, destinat strângerii de fonduri pentru sprijinirea unor tineri pianişti. De această dată, proiectul „Aripi pentru talente“ a vizat susţinerea Elenei-Miruna Panaite, elevă la Liceul de Arte din Piatra Neamţ, prezentată publicului printr-o filmare, aplaudată apoi, „pe viu“, în Andante spianato şi Marea poloneză de Chopin, parcurse cu acurateţe tehnică şi cursivitate, cu un tuşeu rotund, dar cumva monocolor şi fără încăr­cătura învolburat-romantică specifică partiturilor, ele­men­te pe care probabil le va nuanţa în viitoare master-classes sau la studii facilitate de burse oferite din donaţiile şi eventualele sponsorizări venite din partea participanţilor la eveniment. La rândul său, Marius-Cătălin Deneş, student în anul I la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, va beneficia de acelaşi sprijin material „necesar dezvoltării carierei“, pe lângă cei 2.500 de euro primiţi chiar în acea seară, de ambii pianişti. Binecunoscut încă din primii ani de şcoală prin frecvente recitaluri şi concerte cu orchestra, din Bucureşti sau din ţară, tânărul solist a fost, de asemenea, prezentat printr-o filmare, convingând însă, prin interpretarea excelentă conferită Bourée-ului de Enescu, de faptul că este deja un artist format, cu o maturitate deosebită în abordarea textului muzical, având şi înţelegerea stilistică, şi fluenţa, şi spectaculozitatea expresivă gândită de compozitor, ceea ce îl situează în topul generaţiei sale; el merită din plin să fie ajutat să-şi împlinească visul şi să-şi pună în valoare calităţile, îndelung aplaudate de cei aflaţi în sală.
Interesant de remarcat este însă faptul că programul prin care s-a dorit atragerea de fonduri, dar şi răsplătirea generozităţii spectatorilor-invitaţi, a fost oferit de trei dintre membrii comitetului de organizare, propunând opusuri celebre, dar adecvate doar în parte gustului unui public poate mai puţin familiarizat cu „muzica cultă“. Pentru început, l-am ascultat pe Marius-Vlad Budoiu – director al Operei Române din Cluj-Napoca – în patru superbe lieduri de R. Strauss, cântate cu rafinament şi inteligenţă, tenorul trecând apoi cu dezinvoltură la duete din opere, abordate cu aplomb şi vădită experienţă de scenă, partener fiindu-i Ştefan Ignat, de la Opera Naţională Bucureşti. Colaborând de multă vreme, au relaţionat fără probleme în două secvenţe destul de ciudat alese, optând pentru „înfruntarea“ dintre Don Jose şi Escamillo din actul III al operei Carmen de Bizet, care nu se numără printre momentele selectate de obicei în concert, poate şi pentru că nu se consideră a fi un duet în adevăratul sens al cuvântului, dar  finalul alert şi incisiv (care în general „se taie“ în spectacol) a adus tensiune şi sonorităţi de efect. La polul opus se află duetul din Otello de Verdi, probabil aşteptat cu plăcere de cei care agreează genul liric, dar şi de această dată am avut surprize, celebra pagină fiind prefaţată, la fel de atipic, de întreaga scenă a „visului“, astfel încât baritonul a avut de cântat mai mult, programul cuprinzând şi aria lui Escamillo şi aria lui Iago, rezolvate în maniera sa specifică; a încercat şi evoluţii în piano (generând şi intonaţii aproximative), preferându-le însă pe cele în forţă, etalate şi subliniate de fiecare dată. Pe de altă parte, baritonul Cătălin Petrescu de la Operetă a adus zâmbetul şi buna dispoziţie prin arii din Oklahoma de Rodgers, Sylvia de Kalman, Rose Marie de Friml sau Scripcarul pe acoperiş de Bock, talentul său incontestabil de actor şi expresivitatea reliefându-se şi de această dată în pagini îndrăgite, mult mai apropiate de preferinţele publicului din acea seară. Poate că, într-un context elitist, cu o anume sobrietate şi de o factură specială, ar fi fost de evitat ariile sau duetele în care se strigă „Sânge“ sau se clamează „Moartea şi atât“ (în Otello), în faţa unor doamne elegante şi a unor diplomaţi, parlamentari sau oficiali de rang înalt, riscând astfel poate şi un umor (macabru) involuntar… Soliştii au fost acompaniaţi la pian de excelentul Horea Haplea şi de Liana Mareş.
Manifestarea a fost prezentată de actorul Virgil Ogăşanu, care între altele, a rostit şi texte semnate de Marin Sorescu, despre Brâncuşi sau despre Craiova, pline de savoare şi de profunzime, aplaudate de spectatorii care însă, spre final, s-au cam rărit, semn că liedul sau opera nu se află printre opţiunile lor culturale, supunându-i la un test de rezistenţă pe care… unii nu l-au trecut. Important rămâne faptul că mulţi au intrat astfel pentru prima oară în Ateneu, că s-au acordat cecurile promise celor doi pianişti şi că s-au strâns, cu siguranţă, sumele necesare susţinerii acestora la început de carieră, în cadrul unui proiect care merită apreciat. 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe