Newsflash
Cultură

Atracţii muzicale în prag de primăvară

de Anca FLOREA - mar. 7 2014
Atracţii muzicale în prag de primăvară
   Ultima decadă a lunii februarie s-a dovedit ofertantă pentru melomani, propunând spectacole sau concerte diverse, posibil de urmărit fie în sală, fie pe unde radio, poate şi pe site-uri care retransmit producţii de mare impact.
   La Bucureşti, Teatrul „Metropolis“ a găzduit din nou reprezentaţii cu Paris, mon amour, în seri susţinute de artiştii Operetei (printre solişti: Tina Munteanu, Bianca Ionescu, Daniela Vlădescu, Alexandra Savu, Gladiola Niţulescu, Silvia Şohterus, Cătălin Petrescu sau Florin Budnaru), încercând în continuare „formule“ şi locaţii unde să-şi poată desfăşura activitatea, pentru ca iubitorii genului să nu uite că ei totuşi (mai) există şi, până la deschiderea noului sediu (când oare?), să apară pe scenă în astfel de proiecte sau în recitaluri care nu solicită decoruri pretenţioase sau „maşinării“ sofisticate.
   În paralel însă, la Opera Naţională, a avut loc premiera cu Rigoletto de Verdi, într-o montare aparte, atractivă probabil în special pentru publicul tânăr, dar viabilă şi chiar de succes, anunţându-se a fi „de cursă lungă“, sper nu doar cu invitaţi, ci şi cu soliştii teatrului în distribuţie.
   Cei care s-au aflat la Viena au aplaudat, cu siguranţă, premiera cu Adriana Lecouvreur de Cilea, inclusă în repertoriul Staatsoper pentru prima oară, chiar dacă pare surprinzător. Soprana Angela Gheorghiu a interpretat rolul titular, pe care îl abordase anterior la Covent Garden, revenind acum la Opera vieneză într-o partitură care i se potriveşte de minune sub toate aspectele, avantajată şi de viziunea „de epocă“, în decoruri şi costume superbe. Pentru cei rămaşi, totuşi, acasă, ORF a transmis, în direct, spectacolul din 22 februarie, preluat şi de postul nostru de radio (Muzical şi Cultural), aşa încât ne-am bucurat să ascultăm o lucrare superbă într-o interpretare „de zile mari“. Sub bagheta reputatului Evelino Pido, ilustra noastră solistă a evoluat alături de tenorul Massimo Giordano, mezzosoprana Elena Zhidkova, baritonul Roberto Frontali, dar şi de basul Alexandru Moisiuc, de mulţi ani solist deopotrivă la Viena şi la Timişoara. O producţie care poate fi revăzută şi pe site-ul Staatsoper, evident contracost, dar... merită!
   Chiar a doua zi, la Opera din Timişoara, în Trubadurulde Verdi (recenta montare în regia tenorului-manager Corneliu Murgu), au evoluat interpreţi unanim apreciaţi de public (şi nu doar în oraşul de pe Bega), precum Dan Patacă, Cristian Bălăşescu, Lăcrămioara Cristescu (debut în Leonora), invitată de la Cluj Liliana Neciu pentru rolul Azucena, parteneri Octavian Vlaicu sau Nicoleta Colceiar, iar la pupitru Mihaela Roşca.
   Întâmplător, în acea seară de duminică, dar la Iaşi, Opera a reluat Indiile galante de Rameau, în cuceritoarea viziune a regizorului Andrei Şerban. Dirijorul Gabriel Bebeşelea a colaborat cu o echipă de reală calitate, reeditând performanţele din spectacolele anterioare: Cristina Grigoraş, Andreea Chinez, Mihaela Grăjdeanu, Diana Bucur, Rodica Vică, dar şi Valentin Marele, Adrian Ionescu, Andrei Fermeşanu, Daniel Mateianu sau Jean-Khistof Bouton.
   La sala Radio, Orchestra Naţională a fost dirijată de David Giménez, nepotul celebrului José Carreras, acesta optând pentru lucrări de Beethoven, Chopin (cu pianista Dana Borşan) şi Ceaikovski. Tot acolo, la 26 februarie, Orchestra de Cameră a cântat în compania unui cuplu de excelenţi violonişti (Liviu Prunaru şi soţia sa, Valentina Svyatlovskaya), continuând într-un fel duelul Stradivarius-Guarneri, în pagini de Manfredini, Ysaye, Sarasate, Wieniawsky sau Buch, concertmaistrul renumitei orchestra Concertgebouw din Amsterdam apărând şi în ipostază de solist, conducând deopotrivă ansamblul, spre încântarea spectatorilor mereu atraşi de asemenea seri-eveniment.
   La Ateneu, în 27–28 februarie, sub bagheta lui Horia Andreescu, Filarmonica va susţine un program aparte, cuprinzând o partitură de Doina Rotaru (solist: violoncelistul Marin Cazacu) şi creaţii de Respighi sau R. Strauss, cu siguranţă mult gustate de un public avizat şi dornic să asculte (şi) opusuri poate mai rar incluse în stagiunea curentă, dar de mare frumuseţe. Şi tot sub această cupolă, la 5 martie, se va derula un alt concert cu totul special, susţinut de Orchestra Română de Tineret, dirijată de Cristian Mandeal, colaborând de această dată cu soprana Anita Hartig şi cu baritonul George Petean, prezenţe mult aplaudate pe scenele lumii, de la Viena la Londra, de la Milano la München sau New York.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe