Spre sfârșitul acestei stagiuni, pare că se
înmulțesc recitalurile și turneele unor instrumentiști prin țară, pe podium
apărând și oaspeți din străinătate și tineri români care studiază peste hotare,
dar și binecunoscuți soliști care își desfășoară activitatea în arealul nostru.
Mult mediatizatul duo, format din violonistul Volkhard Steude – prezentat ca
fiind concert-maestru al vestitei Filarmonici din Viena – și pianista Cătălina
Butcaru, absolventă a Conservatorului vienez, a susținut un program cu sonate
de Beethoven și Brahms, deopotrivă în capitala Austriei, la Ateneul bucureștean
și la Sibiu. La 2 iunie însă, cei doi vor fi aplaudați și la Timișoara, unde
vor evolua în compania Filarmonicii, cu Radu Popa la pupitru, într-un opus de
Mendelssohn-Bartholdy. Comunicatul oficial, referitor la turneul lor,
precizează că acesta se va derula până în anul 2021 și se va încheia, simbolic,
în același oraș de pe Bega, care, în acel an, va fi Capitală culturală
europeană.
Un alt turneu – intitulat „Stradivarius” –
i-a reunit, la sala Radio, sub genericul „Anotimpurile”, pe violonistul
Alexandru Tomescu – desigur cântând pe celebrul Stradivarius pus la dispoziție
de Ministerul Culturii –, pianista Sânziana Mircea și, la bandoneon, Omar
Massa, propunând lucrări de De Falla, Granados, Sarasate sau Piazzolla. Chiar a
doua zi, pe același podium a urcat pianistul Toma Popovici, oferind, în
recital, sonate de Beethoven, Prokofiev și Chopin, pentru ca la 1 iunie, să fie
marcată Ziua copilului, printr-un concert special al Orchestrei Naționale.
Dirijorul Cristian Oroșanu va dialoga cu copiii, prezentându-le pagini
îndrăgite de Rossini, Grieg, Ceaikovski, Nielsen, Haydn sau
Mendelssohn-Bartholdy.
Pe de altă parte, la sala Studio a
Ateneului Român au cântat violonistul Aaron Cavassi și pianista Daria Tudor,
ambii studiind la Universitatea de arte din Berlin, prezentându-se acum în fața
publicului cu lucrări de Ysaye, Chopin, Saint-Saëns, Beethoven sau Enescu. Iar Opera
din Iași a invitat melomanii să urmărescă producții de succes ale ultimelor
stagiuni, precum: „Traviata” de Verdi, cu Ana-Maria Donose, Alin Stoica (de la
Opera Națională), Adrian Mărcan (de la Brașov) în rolurile principale, în fosă
Ciprian Teodorașcu; „Troienele” de Euripide; spectacolul de dans „Kabaret”, cu
Beatrice Rancea într-un rol de prim-plan; „Carmina Burana” – cea mai recentă
premieră coregrafică semnată de Ion Tugearu. Tot aici, în luna iunie, aceștia
vor putea urmări: „Bărbierul din Sevilla” de Rossini, „Carmen” de Bizet, „Lacul
lebedelor” de Ceaikovski, pentru ca „Opera în recital”, din 24 iunie, să
încheie stagiunea teatrului, dar în ambianța Bibliotecii Centrale Ieșene.
În aceeași perioadă, Opera din Timișoara va
oferi reprezentații de mare frumusețe, în distribuții excelente – „Norma” de
Bellini cu Narcisa Brumar, Gabriella Varvari, Cristian Bălășescu sau Gelu
Dobrea, sub bagheta lui David Crescenzi. Acesta va dirija și „Boema” de Puccini
– interpreți Paula Iancic, Crina Vezentan, Remus Alăzăroae sau George Proca –
dar și „Cavaleria rusticană” de Mascagni, în care se vor regăsi, alături de
Lăcrămioara Cristescu, aceiași Gabriella Varvari, Cristian Bălășescu sau George
Proca. Acesta din urmă a jucat și Tonio în „Paiațe” de Leoncavallo, operă pe a
cărei muzică s-a creat un balet original, apreciatul bariton fiind singurul
solist vocal în acea producție, „conducând” acțiunea și eroii întrupați de
balerinii Manuela Ardelean, Bogdan Rădăcină sau Alexandru Pântea.
Dar până atunci, pianista Alina Bercu,
premiată de Ministerului de Externe „pentru performanțele sale în promovarea
României prin cultură”, a participat la vestitul concurs de pian „Van Cliburn”
care se desfășoară la Montreal în perioada 25 mai–10 iunie, aceasta evoluând în
preliminarii, chiar în prima zi, asemeni unui alt tânăr – Teo Gheorghiu –
născut însă în Canada. Din 300 de candidați din întreaga lume, au intrat în
finală doar 30. Mulți melomani probabil au urmărit în direct, pe Medici tv,
recitalurile susținute de pianiștii programați la 25 mai, pregătindu-se,
firesc, să „asiste”, din fotoliul de acasă, și la etapele superioare și,
desigur, la marea finală.
„Van Cliburn” este considerat, alături de
concursul „Ceaikovski” de la Moscova, cel mai prestigios concurs la nivel
mondial. Anul trecut, violoncelistul Andrei Ioniță a câștigat Premiul întâi la
Moscova – o premieră absolută în istoria participării noastre în competiție.
Poate că de această dată vom avea și un laureat la Montreal, într-un concurs la
care, cu decenii în urmă (1966), Radu Lupu fusese o adevărată revelație,
clasându-se pe primul loc, după care s-a lansat în marea carieră.