Newsflash
Cultură

Candid comentat de... Candid

de Candid STOICA - dec. 30 2013
Candid comentat de... Candid
   Una din atracţiile Fest Bulevard-ului organizat de Teatrul Nottara, nu cu mult timp în urmă, a fost spectacolul Candid al Teatrului Ţăndărică, o dramatizare a nuvelei „Candide sau optimismul“ a lui Voltaire. Capodopera de nici o sută de pagini, scrisă la vârsta de 60 de ani de FranÎois-Marie Arouet, cunoscut sub numele de Voltaire, a amuzat, a binedispus, a făcut deliciul multor generaţii, iscând sute de imitaţii şi pastişe. Eroul lui Voltaire a devenit prototipul tânărului naiv, care, din cauza ingenuităţii, a credulităţi înnăscute, ajunge să îndure cele mai nemaipomenite grozăvii, cele mai cumplite chinuri, peregrinând, străbătând aproape tot globul, împreună cu servitorul său, Cacombo, printre războaie crâncene, sângeroase, naufragii terifiante, violuri abjecte, cutremure, catastrofe apocaliptice, violenţe indescriptibile, urmăriri nebuneşti, urmate de regăsiri miraculoase, erodându-şi treptat entuziasmul, ajungând în final să propovăduiască, ca unică salvare, exerciţiul muncii; preluat mult mai târziu de nazişti, printr-o răsucire de 180 de grade a valorilor, sloganul a ajuns deasupra intrării în lagărele naziste de exterminare, sub forma: Arbeit macht frei.
   Candide fusese hrănit spiritual, din copilărie, cu filozofia lui Leibnitz, pe care i-a insuflat-o mentorul său, profesorul Panglos, cel care susţinea că nu există efect fără cauză, că această lume e cea mai bună, iar prin extrapolare castelul în care locuiau, al baronului Thunder-ten-Tronckh, era cel mai frumos dintre toate, iar baroana, care avea în jur de o sută şi şaptezeci de kilograme, era cea mai bună dintre baroanele posibile. La vremea când eram student, admirabilul profesor I. Toboşaru ne explica nouă, studenţilor, că marxism-leninismul şi materialismul dialectic sunt cele mai înaintate învăţături din lume şi că numai aprofundându-le vom putea înţelege societatea socialistă în curs de construire, cea mai evoluată societate din lume! Extrapolând, conform teoriei expuse, aş putea susţine şi eu azi, pe drept cuvânt, că România, ţara în care m-am născut, e cea mai frumoasă din lume, oraşul Bucureşti – cel mai mare şi mai curat oraş din ţară, iar săptămânalul „Viaţa medicală“ – cel mai interesant ziar de pe glob. (n. red.: păi, nu-i aşa?!)
   Micuţul roman „Candide sau optimismul“, scris într-un ritm alert şi pe un ton de zeflemea, cu intenţii vădit satirice, a fost receptat de lumea modernă ca o capodoperă. Voltaire, una din figurile importante ale iluminismului francez, a îmbinat de-a lungul vieţii aventura cu studiul, atras fiind concomitent de literatură şi de ştiinţă, scriind enorm, de la scrieri şi tratate filozofice, la tragedii, unde, lărgind cadrul istoric şi introducând teme filozofice, produce o adevărată revoluţie. După peregrinări prin câteva curţi imperiale, fălindu-se cu prietenia câtorva capete încoronate, care au grijă totuşi să îl şi încarcereze (la propriu), sfârşeşte pe proprietatea sa din micul sătuc Ferney, de la graniţa Franţei cu Elveţia, unde dezvoltă – spre uimirea multora – o adevărată activitate socială în interesul localnicilor. Pe patul de moarte, deşi se declarase ateu convins, totuşi cheamă un preot să-i dea ultima împărtăşanie. (Ca o completare amuzantă: am vizitat, în ansamblul arhitectural de la Sanssouci, lângă Berlin, camera pe care i-o pregătise Frederic al II-lea după ce urma să iasă din închisoare, tapetată pe absolut toţi pereţii cu caricaturi, în relief, ale marelui scriitor.)
   Spectacolul Teatrului Ţăndărică, a cărui premieră a avut loc, de fapt, cu câţiva ani în urmă, a cărui regie, scenografie şi animaţie computerizată poartă semnătura plurivalentului om de teatru Cristian Pepino, a fost una din reuşitele festivalului amintit, apreciat şi de juriu cu un premiu, realizându-se cu această ocazie dintr-un singur foc un dublu rezultat: acela de a scoate din anonimat două teatre: Nottara şi Ţăndărică.
   Teatrul de marionete şi păpuşi Ţăndărică are în spate o istorie glorioasă. Chiar grandioasă! Pe lângă faptul că, de-a lungul timpul, chiar de la înfiinţare, sub firma sa au avut loc spectacole extrem de interesante ca „Mâna cu cinci degete“, „Eu şi materia moartă“, „Cabaret-issimo“ ori, mai târziu, „Visul unei nopţi de vară“ sau „Till Eulenspigel“ (citez din memorie, fără să fac o ierarhizare), teatrul a fost, de-a lungul anilor, gazda a numeroase festivaluri mondiale de artă păpuşerească. Aici, alături de trupe internaţionale prestigioase, teatrele de marionete şi păpuşi din întreaga ţară au avut posibilitatea de a-şi arăta producţiile, existând, la nivel naţional, o emulaţie artistică extraordinară, pentru vremurile acelea. Colectivul Teatrului Ţăndărică a fost distins cu nenumărate premii naţionale şi internaţionale, dintre care cel mai prestigios este premiul Erasmus, pentru contribuţia remarcabilă la dezvoltarea teatrului modern de păpuşi.
   După prima generaţie de actori păpuşari formată din Carmen Stamatiade, Justin Grad, Rita Stoian, Brânduşa Zaiţa-Silvestru, Valeriu Simion, M. Prujinski, alături de care am jucat (şi iar citez fără să fac o ierarhizare), a urmat a doua serie, sau mai bine-zis generaţie, care a avut în componenţa ei talente cu totul şi cu totul excepţionale, pe care le-am cunoscut foarte bine: Florentina Tănase, Valentina Roman, Sara Dan-Meerovici, Liviu Berehoi, Angela Filipescu, Magdalena Slabacu, Cristina Roşianu, de care însă site-ul oficial al teatrului nu vrea să pomenească, ca şi cum ele nu ar fi existat. Creatorul, sufletul, creierul şi iniţiatorul acestui fabulos fenomen care a fost Teatrul Ţăndărică a fost directoarea lui timp de mai multe decenii, Margareta Niculescu – actualmente la o vârstă venerabilă (născută în 1923), conduce un centru internaţional de artă păpuşerească de la Charleville.
   Cunosc foarte bine activitatea Teatrului Ţăndărică. Aici mi-am început activitatea artistică în calitate de actor mânuitor în anul – oho! – 1955, luând parte la făurirea (scuzaţi limba de lemn) a două mari succese: „Mâna cu cinci degete“ şi „Eu şi materia moartă“. Am călătorit cu acest teatru în turnee în Albania, R. F. Germania şi URSS, Ţăndărică fiind vestit (chiar invidiat) pentru numeroasele turnee artistice peste hotare: Cehoslovacia, Polonia, India, Spania, Franţa. Doamne, Dumnezeule, dar care teatru din România n-are o istorie plină de succese răsunătoare? De asemenea, timp de o jumătate de an, am fost profesor de arta actorului la IATC „I. L. Caragiale“, la prima promoţie de actori păpuşari şi marionetişti, după evenimentele din decembrie ’89.
   Revenind la piesă, deşi ni se înfăţişează doar o parte din întâmplările nefericitului optimist Candide (nici nu se putea altfel), reprezentaţia este de fapt un spectacol de echipă, în care fiecare artist mânuitor interpretează (fatal) mai multe roluri, manipulând la vedere păpuşile cu o dexteritate demnă de invidiat. Deşi uneori apar hiatusuri de neînţelegere, din cauza limbii în care este vorbit, o limbă universală plină de fantezie, până la urmă totul, interpretare, scenografie, păpuşi se încheagă într-un melanj încântător, tineresc, plin de ritm, de exuberanţă şi mai ales de haz.
   Echipa care a produs acest mic fenomen artistic, o revelaţie pentru mine, este compusă din Mihai Dumitrescu, Petronela Purima, Liliana Gavrilescu, Marin Fagu, Geo Dinescu şi... aş evidenţia, pentru graţia şi acurateţea cu care îşi prezintă personajele, fără a ştirbi cu nimic efortul artistic al celorlalţi, pe Petronela Purima.
   Felicitări tuturor şi în special creatorul spectacolului, regizorul Cristian Pepino, care este şi autorul unui excelent volum intitulat: „Dicţionarul teatrului de păpuşi, marionete şi animaţie din România“, apărut în anul 2000. Unde sunt trecut şi eu.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe