Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Cât costă „no show“-ul?

Atitudinea faţă de neprezentarea pacienţilor la consultaţiile programate a început să se schimbe de când cu eforturile de reducere a costurilor în sănătate. Cât se pierde din cauza pacienţilor indisciplinaţi şi ce penalităţi pot suporta aceştia în unele ţări, aflăm de la dna dr. Marinela van den Heuvel-Olăroiu, din Jurnalul unui medic cosmopolit.

   Respectarea de către fiecare a codului de conduită după efectuarea unei rezervări (la un hotel, restaurant, concert…) este una din normele morale de bază în societăţile unde cetăţenii au din ce în ce mai multe drepturi şi libertatea de alegere. Cetăţeanul modern este informat în prealabil şi are la dispoziţie o întreagă paletă de mijloace de comunicare pentru a anula, în temenii stabiliţi, o rezervare. Dar, cu toate facilităţile, un procent respectabil de cetăţeni „uită“ să-şi onoreze şi/sau să anuleze la timp rezervările, ceea ce a impus măsuri de „aducere aminte“ şi/sau „amenzi“.
   Fenomenul „no show“ este prezent şi în serviciile medicale, mai ales de când pacienţii trebuie să se programeze pentru consultaţii. Odată cu introducerea economiei de piaţă în asistenţa medicală, timpul profesioniştilor din sănătate „costă“, tariful se calculează din ce în ce mai puţin pentru o consultaţie nelimitată şi din ce în ce mai mult pentru o consultaţie cu durata precizată. Eficienţa şi productivitatea se măsoară în minute, iar durata unei consultaţii este, de obicei, specificată. Astfel, la medicul de familie, este de zece minute, cu unele excepţii care întăresc regula.
   Dacă prezentarea la medic (sau la alt profesionist din sănătate) este tarifată, neprezentarea fără anulare prealabilă(no show) a fost mult timp acceptată şi trecută la pierderi colaterale. Până când s-a calculat cât costă şi s-a înţeles că atârnă greu în bugete. Aşa s-a ajuns la perceperea unei taxe pentru cei care nu se prezintă la consultaţie şi uită să anuleze la timp.
   Cele mai stricte reguli, în această privinţă, sunt în serviciile medicale private, orientate pe profit, unde totul se plăteşte… Mai puţin îngrijorate de fenomenul „no show“ au fost şi sunt instituţiile medicale de stat, finanţate din bani publici, mai puţin interesate de eficienţă şi productivitate.
   Peste ocean, este de mult implementată politica de „no show“ în serviciile medicale şi pacienţii sunt puşi să semneze un acord în acest sens încă de la primul contact. De obicei, anularea unui consult trebuie făcută cu cel puţin 24 de ore înainte, altfel se percepe o taxă de 30–50 de dolari, la care se adaugă cheltuielile de informare. Dacă amenda nu se plăteşte într-un interval de zece zile, factura se trimite la o agenţie de colectare de fonduri. În caz de neplată, pacienţii pot fi şterşi de pe listă.
   Pe bătrânul continent, s-a dat şi se dă încă dovadă de mai puţin pragmatism. În unele ţări, no show-ul poate fi plătit de pacienţi cu sau fără contribuţia asiguratorului. În altele, no show-ul nu este plătit de pacient, ci de asigurator. Pentru a stimula pacienţii să nu „uite“, se trimit scrisori, SMS-uri, e-mail-uri, mesaje telefonice, se pun afişe educative în sălile de aşteptare şi pe website-uri. Atitudinea faţă de no show a început să se schimbe în mare parte ca urmare a economiilor ce trebuie efectuate în bugetele sanitare şi din cauza listelor de aşteptare, din ce în ce mai lungi.
   În Olanda, din 2004, Ministerul Sănătăţii a încercat să reducă no show-ul prin introducerea măsurilor de stimulare menţionate mai sus, dar fără rezultat. Numărul persoanelor care nu se prezintă la o consultaţie programată şi uită să o anuleze este în creştere: între 5 şi 10% din totalul consultaţiilor. Cele mai multe no show-uri se înregistrează în îngrijirea psihiatrică şi a persoanelor cu dizabilităţi, dar şi la nivelul asistenţei medicale primare. S-a calculat că, în medie, la 100.000 de consultaţii,no show-ul costă în jur de 50.000 de euro pe an. Până acum, no show-ul a fost plătit instituţiilor medicale de casele de asigurări, în medie 45 de euro pentru o consultaţie neefectuată. Excepţie fac consultaţiile neonorate la medicii de familie, care, spre deosebire de alţi profesionişti, se consideră că îşi pot programa mai flexibil timpul. Deoarece casele de asigurări nu mai doresc să plătească pentru no show, s-a introdus – ca experiment – trimiterea unei note de plată de 45 de euro celor care nu s-au prezentat la consultaţie şi au uitat să o anuleze cu cel puţin 24 de ore înainte. Rezultatele acestui experiment vor fi evaluate şi se prevede introducerea la nivel naţional a amenzii, în caz de no show.
   Prezentarea la medic se plăteşte, la fel şi neonorarea unei consultaţii programate. Educarea consumatorului de servicii medicale a intrat într-o nouă fază şi nu se mai aşteaptă nimic de la buna-credinţă sau codul de conduită. Penalizarea financiară în funcţionarea serviciilor medicale se va extinde: în perspectivă se află plata din buzunar a unui consult fără caracter de urgenţă solicitat la camerele de gardă ale spitalelor.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 199 de lei
  • Digital – 149 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC