Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Cea mai bună ofertă vine de la Tornatore

Viața Medicală
Ilinca BELCIU joi, 19 septembrie 2013

Cum e să trăieşti cu o femeie? Ca o licitaţie. Nu ştii niciodată dacă oferta ta va şi cea mai bună.

 

   Când spui Tornatore, gândul te duce inevitabil la unul dintre cele mai frumoase şi intense filme despre copilărie şi pasiunea pentru cinema, o poveste minunată despre vise, inocenţă şi dragoste. Cinema Paradiso este un reper esenţial în materie de nostalgie postmodernistă, o bijuterie de film care l-a consacrat de altfel pe Giuseppe Tornatore. Au urmat apoi Legenda lui 1900, Malena, filme scrise în acelaşi registru al reinventării memoriei şi amintirilor. Pasionat de cinema, de istoria cinematografiei, Tornatore a revenit în acest an cu o poveste la fel de incitantă, o altă abordare şi viziune în materie de artă: Ofertă irezistibilă. Prezentat în premieră la Festivalul Internaţional de la Berlin ca invitat special, Out of Competition, filmul lui Tornatore este o poveste despre opera de artă ca produs, despre preţul ei, despre cei care intermediază operele în faţa clienţilor, despre sentimente şi trăiri, pasiuni intense şi mistuitoare. „Emoţiile sunt precum operele de artă. Pot fi imitate şi pot semăna cu originalul, dar tot imitaţii vor fi. Totul poate fi contrafăcut: bucuria, durerea, ura, boala… până şi dragostea.“ Graniţa dintre autenticitate şi fals se dovedeşte a fi extrem de fragilă, fie că vorbim de artă, fie de emoţii. Dar până şi cel mai faimos colecţionar se poate înşela. Tornatore explorează cu emoţie şi sensibilitate acest univers fascinant.
   Virgil Oldman (interpretat de Geoffrey Rush) este un extravagant licitator şi iubitor de artă. Renumit la nivel mondial în domeniul cu pricina, obişnuit să fie tratat ca atare atunci când apar clienţi noi, respectat şi apreciat în branşă, Virgil are o surpriză atunci când intră în casa lui Claire (Silvia Hoeks), tânăra moştenitoare a unei impresionante averi. Îi va lua ceva timp până să o cunoască personal, întrucât tânăra refuză să aibă contact cu oamenii. Pe măsură ce evaluarea capătă formă şi sens, Claire continuă să rămână baricadată în spatele uşii ce pare a fi o continuare firească a picturii de pe pereţi. O pictură perfectă secţionată de o uşă falsă ce urmează a se deschide la un moment dat. Straniu momentul întâlnirii. Virgil o va obliga să-şi învingă fricile şi o va provoca să iasă din propria cuşcă. Dar toate acestea vor avea un preţ?
    Odată ieşită în lumea reală, Claire va învăţa să trăiască din nou, iar Virgil va fi cel care îi şi coordonează reîntoarcerea. Asemeni unei opere de artă pe care o prezintă lumii întregi şi o ambalează spre vânzare, va fi timida Claire. Şi peste toate acestea, o dragoste fără limite. Virgil se îndrăgosteşte nebuneşte şi iremediabil. Uită de rigorile impuse sieşi, rigori şi reguli după care s-a ghidat o viaţă întreagă. Claire îi aminteşte cumva de propria persoană: faimosul licitator care intermediază cele mai scumpe şi rare piese de artă este genul care stă departe de restul meselor într-un restaurant şi refuză să fie felicitat de ziua de naştere, refuză chiar şi îmbrăţişările. Mănuşile albe pe care le poartă spun mai mult decât orice altceva. Altfel, se respectă atunci când vine vorba de detaliile din viaţa lui: vinuri bune, feţe de masă imaculate, servitori cuviincioşi. Totul trebuie să fie perfect. Perfect precum operele de artă pe care le recunoaşte dintr-o privire. Şi peste toate acestea, descoperă încetul cu încetul că are şi o inimă. Obişnuit să admire femeile, dar să se teamă de ele, cu o impresionantă colecţie de portrete feminine, Virgil nu a avut nicio relaţie. Dar şi-a găsit pretextul perfect de a se apropia de casa lui Claire: cu fiecare vizită mai descoperă câte un element dintr-un automaton pe care Robert (interpretat de Jim Sturgess) îl va construi. Aşa cum această jucărie va prinde viaţă, cam în acelaşi mod se reconstruieşte şi Virgil, iar el, la rândul său, o remodelează pe Claire. Personajul lui Tornatore stârneşte suficientă emoţie şi tandreţe, căci e ciudat, nu-i aşa, să te obişnuieşti cu dragostea la o vârstă atât de întârziată.
   Întrebat fiind de unde s-a inspirat în scrierea scenariului, Tornatore mărturiseşte cum ideile au venit separat şi nu poate numi o singură sursă de inspiraţie. Cea mai bună ofertă, mai ales în materie de licitaţie, este cel mai bun preţ pe care îl poţi oferi. În alte tranzacţii, este cel mai mic preţ pe care l-ai putea plăti. Dar în dragoste cum e? Virgil învaţă să iubească necondiţionat. Şi va ajunge dependent de aceasta.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 160 de lei
  • Digital – 103 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.