Newsflash
Cultură

Circumcizia la bărbat: o procedură pe cât de veche, pe atât de dezbătută

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - sept. 13 2013
Circumcizia la bărbat: o procedură pe cât de veche, pe atât de dezbătută
  Circumcizia la bărbat prezintă, în aparenţă, un strict interes religios; practica e curentă la evrei şi musulmani şi, deşi există diferenţe între prescripţiile celor două religii, în ambele cazuri e vorba de o obligaţie religioasă clasică, provenind din cele două cărţi sfinte, Vechiul Testament şi, respectiv, Coranul.
  Cu toate acestea, practica celei mai vechi intervenţii chirurgicale din istoria omenirii cuprinde aspecte medicale şi etice de primă importanţă. De aceea, nu e de mirare că nu mai puţin de patru articole publicate de revista Israel Medical Association Journal (IMAJ 2013;15:37,39,51,60) sunt dedicate acestui subiect. Acordarea unei importanţe majore circumciziei în zilele noastre, nu numai în ţările musulmane şi în lumea iudaică, stă la baza deciziei mele de a recenza aceste patru articole şi a încerca de a ajunge la concluzii care pot interesa medicul român.

Scurtă privire istorică

  Menţionam mai sus că circumcizia ar fi considerată ca primul act chirurgical în istorie, deşi ne putem referi şi la excizia coastei lui Adam pentru a o crea pe Eva, dar, mai curând, şi la acele surse istorice medicale care amintesc trepanaţia craniană din Antichitate, efectuată în scopul alungării duhurilor necurate.
  Actul circumciziei la bărbat are însă o vechime demnă de luat în considerare. O eroare ce provine din necunoaşterea izvoarelor istorice atribuie iudaismului premiera introducerii circumciziei ca un act pur religios, pentru a diferenţia pe evreu de toate popoarele înconjurătoare. Însă articolul lui Kacker şi Tobian (IMAJ 2013;15:37) aminteşte faptul că practica circumciziei datează din secolul 23 î.H. şi aparţine Egiptului antic. Acest fapt istoric fiind însă demult uitat, se poate spune că introducerea circumciziei la bărbat (brit milah, în ebraică) aparţine de fapt religiei mozaice. Procedeul e efectuat de un bărbat religios, numit mohel, care a primit o pregătire sumară, diferită de la un individ la altul. În Israel, Ministerul Sănătăţii eliberează certificate care atestă pregătirea individului pentru realizarea intervenţiei, după ce acesta a terminat un curs special în această direcţie.
  Religia islamică a preluat această prescripţie, doar că ea se practică în lumea musulmană în primii ani ai vieţii băiatului, spre deosebire de circumcizia iudaică, care se cere a fi realizată în a opta zi după naştere (cu excepţia unor contraindicaţii medicale, ca de exemplu icterul noului născut).
  Practica circumciziei a fost preluată ulterior, mult mai târziu, de civilizaţiile care nu se încadrează nicidecum în cele două religii, mozaică şi musulmană, aşa încât, la mijlocul secolului trecut, aproximativ 95% din nou-născuţii de sex masculin din SUA fuseseră circumcişi! Se pare că această realitate e caracteristică şi Canadei.
  În Europa de azi, practica circumciziei la bărbat e foarte controversată, unele ţări cum ar fi Suedia obligând efectuarea procedurii doar atunci când operatorul e acompaniat de un medic anestezist sau de o asistentă medicală calificată. Germania şi Danemarca au devenit în ultimii ani scena unei polemici zgomotoase legate de încercările legale de a interzice circumcizia la minori pe baza ideii că ea încalcă drepturile omului, minorul fiind în imposibilitatea de a-şi da consimţământul. Iar în Olanda, actul circumciziei e socotit complet neetic.
  Numeroase articole medicale au pus – şi încă pun – avantajele circumciziei sub un enorm semn de întrebare, în felul acesta anulând argumentele medicale în favoarea procedurii. Prin urmare, subiectul circumciziei la bărbat nu poate fi limitat la aspectele sale religioase şi el se cere tratat într-un cadru mult mai larg.

Probleme medicale legate de circumcizie

  Indicaţia circumciziei la bărbat în lumea iudaică are, aşa cum am mai amintit, o origine pur religioasă, dar, pe parcursul istoriei, ea a căpătat nuanţe complet diferite. Zivotovsky şi Jotkowitz (IMAJ 2013;15:39) amintesc un amănunt anecdotic, după care Maimonide (Rambam), celebrul medic al Evului Mediu, vedea în circumcizie un act binefăcător, întrucât el presupunea că reduce satisfacţia sexuală a bărbatului şi în felul acesta diminuează impusul sexual şi tendinţa la acte violente şi nepermise de societate.
  Dar literatura modernă nu duce lipsă de argumente în favoarea circumciziei la bărbat. Voi începe prin a menţiona articolul lui Jacobs (IMAJ 2013;15:60), care aduce elemente obiective în apărarea procedurii. Realizată sub anestezie minimă (cum ar fi o cremă analgetică), circumcizia nu produce suferinţă nou-născutului. Ba, mai mult, blocul nervului penian dorsal (amintit în recenzia grupului Cochrane), folosit pentru copii mai mari, se dovedeşte a fi o procedură extrem de eficientă şi lipsită de efecte secundare.
  În ceea ce priveşte efectele medicale ale circumciziei, Jacobs menţionează faptul că excizia prepuţului produce o scădere semnificativă a transmiterii maladiilor venerice, în special SIDA (în proporţie de 50%, prin înlăturarea celulelor-ţintă pentru HIV), reducerea procentului de cancer de col uterin la femeile care au ca parteneri sexuali bărbaţi circumcişi şi eliminarea de facto a cancerului penian la bărbaţi. Herpesul genital şi tricomoniaza vaginală apar în proporţie semnificativ mai mică la cuplurile care includ un bărbat circumcis.
  În pofida unor studii mai vechi, literatura ultimilor ani precizează că circumcizia reduce de zece ori (!) procentul de infecţii urinare la copii şi, foarte probabil, descreşte semnificativ numărul de cazuri de fimoză şi balanită (BMC Pediatr 2012;12:20).

Argumentele celeilalte părţi

  Argumentele împotriva circumciziei la bărbaţi pot fi împărţite în trei categorii.
  Prima se referă la combinaţia de date privitoare nu numai la inutilitatea medicală a acestui act operator, ci şi la incidenţa complicaţiilor şi accidentelor. Partizanii acestei teorii se referă la influenţa nefastă a circumciziei asupra calităţii activităţii sexuale a cuplului şi la pericolele intervenţiei. Însă literatura de specialitate tinde să demonstreze contrarul. Circumcizia nu reduce satisfacţia sexuală a cuplului (Weiss şi colab., AIDS Suppl 2010;24:S 61) şi există păreri, neverificate ştiinţific, cum că ar contribui la prelungirea actului sexual şi îndepărtarea momentului ejaculării.
  Datele legate de complicaţii şi accidente demonstrează lipsa de baze obiective în campania de denigrare a circumciziei la bărbaţi. Doar 10 din 200.000 de proceduri necesită ulterioare intervenţii chirurgicale (apropo, seria de articole din IMAJ a fost prilejuită de prezentarea unui caz de către Naimer – IMAJ 2013;15:51 – în care autorul descrie o total inutilă operaţie de graft cutanat după o circumcizie care a provocat o hemoragie relativ uşor de stăpânit). Procentul de complicaţii la nou-născuţii circumcişi, în special hemoragia, se dovedeşte a fi 0,34% într-un studiu israelian. Mortalitatea post-circumcizie e de 1 la 500.000 de intervenţii şi, de fapt, e provocată de ignorarea contraindicaţiilor acestei proceduri. Incidenţa complicaţiilor creşte pe măsura înaintării în vârstă, ceea ce accentuează importanţa realizării procedurii în primele zile după naştere.
  În 1994, am publicat, împreună cu un grup de clinicieni, o statistică bazată pe aproape 2.900 de circumcizii efectuate în marea majoritate a cazurilor pe emigranţi din fosta Uniune Sovietică, pentru care această procedură făcea parte din procesul de trecere la iudaism. Procentul total de complicaţii postoperatorii în acest grup (care de fapt cuprindea pacienţi de vârste diferite, până la 64 ani!) a fost de 1,75%, dintre care în mai bine de 50% din cazuri era vorba de hemoragie ce nu a necesitat reintervenţie chirurgicală.
  Avocaţii celei de-a doua teorii susţin că circumcizia la bărbat este incompatibilă cu egalitatea între sexe. Inegalitatea e estetică, etică şi socială, întrucât nu există o indicaţie similară pentru copiii de sex feminin. Absurditatea aceste teze e evidentă. Ea poate aduce în discuţie inegalitatea dintre sexe provocată de absenţa menstruaţiei la bărbaţi (la care oponenţii circumciziei răspund cu un argument corect şi anume că ciclul menstrual e un fenomen natural, pe când circumcizia se bazează pe o decizie umană). Dar fără discuţie că luând în consideraţie avantajele medicale ale circumciziei pentru ambele sexe, argumentul inegalităţii sociale pare de ajuns de şubred. În plus, aşa-zisa circumcizie la femei, o practică existentă în lumea musulmană şi în anumite comunităţi africane, e extrem de periculoasă, duce la infirmităţi ireversibile şi are la origine interesul inept al bărbatului de a micşora satisfacţia sexuală a partenerei sale. De aceea, din acest punct de vedere, orice încercare de simetrie între cele două sexe e sortită eşecului.
  Dar cea de-a treia categorie de argumente împotriva circumciziei la bărbaţi e de fapt cea mai subtilă şi mai interesantă. Ea se referă la importanţa integrităţii drepturilor fundamentale ale omului. Această afirmaţie necesită o discuţie mai largă.
  Integritatea corporală face parte din principiul autonomiei individuale, iar circumcizia e un act ireversibil, care are la bază consimţământul părinţilor, fără ca minorul să-şi poată expune părerea şi să-şi dea aprobarea. Acest argument ar avea o bază serioasă, dacă ar fi vorba de un act estetic fără semnificaţie medicală. Dar, aşa cum am arătat mai sus, circumcizia e benefică pentru cel în cauză, reduce morbiditatea şi mortalitatea ulterioară şi implică şi o influenţă pozitivă asupra partenerei sexuale în viitor. Apărătorii principiului circumciziei ca un act pozitiv aduc argumentul că în societatea modernă părinţii iniţiază diverse acte intervenţionale asupra copiilor lor, cu scopul de a îmbunătăţi doar aspectul estetic al acestora: proceduri cosmetice, implanturi mamare, procedee ortodontice, administrarea de hormoni de creştere, extirparea degetelor supranumerare etc. În toate aceste cazuri, e vorba de pacienţi minori, care, chiar dacă au puterea intelectuală de a înţelege indicaţia actului invaziv, nu posedă dreptul legal de a accepta intervenţia propusă. În acest caz, responsabilitatea cade pe umerii părinţilor şi, din acest punct de vedere, circumcizia poate fi încadrată în categoria intervenţiilor indicate spre folosul minorului şi fără a fi nevoie de accepţiunea sa formală.

Reîntoarcerea la religie şi filosofie

  În multitudinea de argumente şi contraargumente medicale şi etice, am putea cu uşurinţă ignora simplul fapt că originea circumciziei, aşa cum o percepem noi azi, e pur religioasă. De aceea, suporterii democraţiei liberale aduc în discuţie dreptul guvernelor naţionale de a accepta sau interzice practici intervenţioniste cu caracter religios.
  Isaiah Berlin, cunoscutul teoretician social şi politic (1909–1997), defineşte două poziţii filozofice opuse una alteia. Prima e denumită monism şi ea delegitimează acele credinţe şi practici care nu au drept scop augmentarea dreptului la alegere liberă şi care nu promovează egalitatea. A doua, pe care Berlin o numeştepluralism, permite tolerarea practicilor aşa-zise non-liberale, de tip religios şi cultural, în virtutea diferenţelor inerente dintre diferitele grupuri etnice, religioase, culturale şi sociale. De aici provine noţiunea de dicotomie în ceea ce priveşte circumcizia practicată la nou-născuţii şi copiii de vârstă fragedă. Dicotomia se referă la conflictul dintre dreptul fiecărui individ de a-şi manifesta apartenenţa religioasă şi obligaţia societăţii de a-şi apăra membrii de pericolul impunerii unei practici cu care individul ar putea să nu fie de acord, dar se simte obligat să se supună coerciţiunii grupului din care face parte.
  Curentul liberal democratic susţine teoria după care a permite libertatea de decizie a fiecărui individ semnifică, de fapt, apărarea drepturilor şi libertăţilor aparţinând semenului său şi, de aceea, societatea e obligată să se supună hotărârii individului, care, în cazul circumciziei rituale, e reprezentat de părinţii săi.
  Limita pluralismului e indicată de preţul pe care trebuie să-l plătească societatea în cazul acceptării deciziei individului. De exemplu, refuzul părinţilor de a-şi vaccina copiii reprezintă o încălcare a limitelor pluralismului, întrucât această opoziţie poate afecta starea de sănătate a întregii societăţi.

Rolul medicului în procesul deciziei de a efectua circumcizia rituală

  Medicul zilelor noastre e pus în faţa unui fapt împlinit: decizia părinţilor de a circumcide nou-născutul; la baza acestei decizii pot exista raţiuni religioase, etice, medicale sau chiar estetice. În aceste condiţii, medicul e obligat să respecte legislaţia locală şi să ofere ajutorul necesar în cazul în care actul e legal şi părinţii au nevoie de sprijin.
  Jacobs descrie în articolul său principiile legate de atitudinea medicului faţă de actul circumciziei. În primul rând, e vorba de aspectul etic şi moral al acestei intervenţii. Datorită poziţiei sale speciale în societate şi în faţa pacientului, medicul e dator să discute, la nevoie, acele aspecte etice care pot influenţa decizia părinţilor, plecând de la preceptul după care decizia e luată în purul interes al copilului. Fără discuţie, rolul său principal e de a descrie pe larg şi pe înţelesul laicului avantajele şi pericolele circumciziei, oferind părinţilor informaţiile necesare pentru luarea unei decizii corecte. Mai mult, datele din literatură indică un fapt clar şi anume că circumcizia efectuată de un medic calificat e însoţită de un procent semnificativ mai mic de complicaţii, faţă de situaţia în care actul operator e efectuat de o persoană fără studii medicale. Doar un medic poate stabili cu certitudine o contraindicaţie medicală şi numai el va fi în stare să rezolve o complicaţie de genul hemoragiei post-circumcizie, cel mai frecvent incident legat de acest act intervenţionist.
  În sfârşit, medicul contactat pentru a oferi o opinie medicală bazată pe fapte trebuie să se asigure că ambii părinţi sunt de acord cu efectuarea circumciziei. În caz contrar, el e obligat să expună cazul în faţa unei comisii de etică, care va fi responsabilă de decizia finală.

Satul global

  Autorul acestor rânduri nu posedă informaţii în legătură cu frecvenţa efectuării circumciziei în România. Dar noi trăim cu toţii ceea ce limbajul universal numeşte „global village“. Populaţia României include pături etnice şi religioase pentru care circumcizia e un act vital, ce permite copilului de sex masculin apartenenţa la religia părinţilor. În plus, aşa cum se întâmplă în multe ţări ale lumii, avantajele medicale ale circumciziei tind a influenţa atitudinea multor părinţi, care, din grijă pentru sănătatea vlăstarului, ar putea hotărî să adopte circumcizia ca mijloc de prevenire a unor maladii venerice şi neoplazice în viitor.
  În absenţa unei legislaţii clare privitoare la circumcizia masculină, medicul român e dator să cunoască toate aspectele acestui act invaziv şi să fie apt a consilia părinţii sau chiar tânărul adult.
  În Israel, un procentaj semnificativ de circumcizii e efectuat de medici urologi, chirurgi sau de alte specialităţi, fiecare din ei fiind posesorul cunoştinţelor şi aptitudinilor necesare pentru a performa un asemenea act. Sunt convins că şi România posedă toate atribuţiile necesare pentru a încuraja practicarea circumciziei de un medic apt de a efectua un asemenea act operator, socotit minor, dar cu posibile urmări nefaste pentru pacient.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe