Newsflash
Cultură

Ciudăţenii, gafe şi... oferte muzicale

de Anca FLOREA - mai 2 2012
Ciudăţenii, gafe şi... oferte muzicale
   După o perioadă de „acalmie“ determinată de sărbătorile pascale, viaţa muzicală reîncepe să aducă repere diverse, în parte interesante, aşa încât sfârşitul de aprilie pare destul de aglomerat pentru melomani. Spre exemplu, la 25 aprilie ar fi fost tentant să urmărească şi recitalul susţinut, pe scena Ateneului, de apreciatul violonist Gabriel Croitoru în compania maestrului Valentin Gheorghiu (opusuri de Beethoven, Franck), dar şi, la Opera Naţională Bucureşti, reluarea, în cadrul Studioului Experimental, a fragmentelor din opera în concert I Capuletti e I Montecchi de Bellini, în rolurile principale debutând două tinere care încearcă să se afirme ca soliste (Veronica Anuşca şi Emanuela Pascu), alături de cei care şi-au reluat personajele conturate şi în „repriza“ din trecuta stagiune – Liviu Indricău, Pompei Hărăşteanu, Marius Boloş, la pian Ioana Maxim.
   Dar, în acea zi, în sultanatul Oman, la Opera din Muscat, s-a derulat un concert extraordinar al sopranei Angela Gheorghiu, care a dorit să evolueze alături de tânărul tenor Ştefan Pop, dar şi de Filarmonica „George Enescu“, sub bagheta lui Tiberiu Soare, cu care celebra noastră soprană colaborase şi în 2009, la Bucureşti. Citind însă comunicatul trimis de biroul de presă al orchestrei, mi-am amintit de poanta în care bicicleta furată era, de fapt, maşină şi nu era furată ci... Şi asta pentru că mass-media a fost anunţată că... Filarmonica a fost invitată să concerteze în Oman, subliniind chiar faptul că instrumentişti români cântă astfel pentru prima oară „într-una (!) dintre cele mai bogate state ale lumii“, ca şi cum nu s-ar fi aflat acolo în urma propunerii solistei în programul căreia a fost inclusă şi orchestra, la dorinţa ei, ci... invers! Nemaivorbind de faptul că, deşi ansamblul şi... întreg staff-ul au plecat la Oman încă din 21 aprilie, comunicatul menţiona că acel concert va avea loc la... 25 mai! Oare persoana care a redactat textul a însoţit, la rândul său, orchestra care, după cele afirmate, a ajuns acolo în 21 aprilie şi... va cânta la 25 mai?! Cert este că biroul de presă al Angelei Gheorghiu a fost nevoit să facă o precizare pentru a pune lucrurile „la locul lor“. Iar spectatorii au aplaudat arii şi duete din opere de Puccini, Donizetti, Verdi sau Leoncavallo.
   Vorbind despre acelaşi birou de presă al Filarmonicii, în ultima vreme a pornit o adevărată campanie de promovare a recitalurilor (prioritar de la sala mică) sau, în cel mai bun caz, a celor susţinute de corul condus de Iosif Ion Prunner, care, la 24 aprilie, a optat – din nou destul de ciudat, măcar ca formulare – pentru... canzonete şi duete, născându-se o întrebare firească: un cor poate cânta în... duet?! De fapt, pagini corale din opere au alternat sau au completat acele secvenţe solistice abordate de membri ai corului... De ce oare potenţialul spectator este obligat să dezlege asemenea... mistere şi de ce sunt mediatizate doar aceste programe, nicidecum cele simfonice? Singura explicaţie ar fi că acelea au un public constant, alcătuit din abonaţi şi... nu mai au nevoie de „reclamă“...
   La polul opus, turneul desfăşurat sub genericul „Flautul de aur“ este extrem de promovat în varii forme, aşa încât la 2 mai, la sala Radio, flautistul Ion Bogdan Ştefănescu şi pianistul Horia Mihail vor cânta în faţa unui public probabil numeros, după ce au fost aplaudaţi la sala „Reduta“ din Braşov, la Casa de cultură a sindicatelor din Piteşti sau la Palatul cultural din Reşiţa, urmând ca la 3 mai să concerteze la Teatrul din Caracal.
   Între timp însă, de asemenea deosebit de bine mediatizat, la 27 aprilie debutează Festivalul Internaţional „Timişoara muzicală“ – ediţia XXXVII, marcând totodată 65 de ani de la primul spectacol al Operei din frumosul oraş de pe Bega. Şi, deloc întâmplător, va fi prezentată opera Aida de Verdi, care, la 27 aprilie 1947, inaugura prima stagiune a teatrului liric, interpretată acum într-o distribuţie de cotă cu adevărat internaţională, sub bagheta apreciatului dirijor italian David Crescenzi, iar în rolurile principale Anda-Louise Bogza, Kamen Chanev, Liliana Ciucă, alături de Ştefan Ignat, Sorin Drăniceanu sau Simonfi Sandor. Vor urma Bal mascat, Tosca, Traviata, Giselle, Voievodul ţiganilor, la 25 mai un spectacol prezentat de Teatrul Naţional de Opera şi Balet din Belgrad – Serbia şi, după Bărbierul din Sevilla, se va încheia, la 30 mai, cu o gală de operă, operetă şi balet, în care se vor regăsi artişti de cotă (de asemenea) internaţională.
   Dacă, la 21 aprilie, cei care ar fi dorit să urmă­rească, la SEOB, Cutia cu jucării, au constatat că... uşa Operei Naţionale era încuiată, deci spectacolul de foyer nu mai exista (ca şi cum spectatorii ar trebui să verifice zilnic pe site dacă „se mai ţine“ sau nu...), totuşi, duminică 29 aprilie, onorând Ziua internaţională a dansului, iubitorii baletului sunt invitaţi să descopere, la ONB, versiunea clasicului Don Quijote de Minkus, adaptată de coregraful ceh Jaroslav Slavicky, în producţia preluată de la Karlsruhe (Germania). De ce oare nu s-a reluat montarea realizată, în 2000, de Mihai Babuşka, păstrată în condiţii bune în depozitele teatrului, bine primită de public la acea vreme şi, oricum, cu costuri minime comparativ cu cele implicate de o alta adusă din străinătate? Oricum, se anunţă că, până la sfârşitul stagiunii, noua montare va fi programată şi în 3 şi 30 mai şi la 8 şi 24 iunie.
   Şi dacă, la Bucureşti, teatrul liric este ocupat cu reluări, cu noutăţi care se vor „îngrămădi“ în mai şi iunie, la Paris s-a deschis o expoziţie de anvergură prin care Opera marchează centenarul nemuririi compozitorului Jules Massenet, care ar fi meritat să fie omagiat şi la noi prin... ceva.
   Printre atâtea ciudăţenii, gafe, „bâlbe“ şi nelămuriri, să luăm partea bună a lucrurilor şi să ne bucurăm că, în luna lui Florar, „oferta“ muzicală este generoasă.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe