Newsflash
Cultură

Clasica junglă de lângă noi

de Mircea Crețu - nov. 25 2022
Clasica junglă de lângă noi

Mai mult „codru” decât junglă, spectacolul „Pandorium” al Teatrului Odeon are ca (pre)text fabulele lui Jean de La Fontaine și ne invită la o plimbare prin codrul societăţii omenești dintotdeauna.

Scenă din „Pandorium” Foto Teatrul Odeon
Foto: Teatrul Odeon

Spectacolul Pandorium și-a propus să apropie clasicismul textelor celui mai mare fabulist al literaturii universale de contemporaneitatea prezentă în acordurile și textele melodiilor coloanei sonore. Demersul a fost filtrat de costumele cu trimiteri suprarealiste, care punctează excelent trăsăturile de caracter definitorii ale jivinelor de pe scenă.

Povestea scenică este antrenantă, alertă și invită publicul la o plimbare pe aleile mitului caracteristic fabulisticii lui La Fontaine. Pe scenă se perindă fel de fel de cocoane fandosite, prostănaci naivi, infatuaţi notorii sau aroganţi cinici, cu dezinvoltura fabulistică a măștilor animaliere de carnaval, care se plimbă nestingherite pe străzile Veneţiei în luna februarie.

Tradiţional, vorbind despre echipa de realizatori ai unui spectacol, se începe cu regizorul. Și totuși, de această dată voi începe cu scenografia, pe care o consider un adevărat masterpiece.

Decor curat, modulat atât cât să slujească rătăcirii pe potecile pădurii sociale, dar și tablourilor de început și final. Costume în general alb-negre sunt minunat ajutate de elementele definitorii fiecărei specii întruchipate. Una peste alta, Constantin Ciubotariu a reușit o creaţie admirabilă!

Un spectacol cu greutate

Regizorul maghiar Zoltán Balázs, aflat la a treia colaborare cu Odeonul bucureștean, propune, după cum spuneam, o viziune nouă asupra unor texte considerate de mulţi simple poezioare moralizatoare, în general tocmai bune pentru demersurile de memorizare ale copiilor.

Spectacolul, însă, poate fi considerat orice, numai unul pentru copii nu. Și asta deoarece regizorul reușește să dea greutate întâlnirilor dintre caracterele scenice, „Pandorium” apăsând sala cu forţa simbolurilor general-umane.

În privinţa actorilor, mittelpunktul este Conrad Mericoffer (naratorul piesei, însuși Jean de La Fontaine), cel care, cu un dozaj scenic remarcabil, reușește să stăpânească și să potenţeze energiile celor opt colege de distribuţie (cele mai cunoscute publicului fiind, probabil, Cătălina Mustaţă și Crina Mureșan).

Versurile sună bine, curat, armonios. Ritmul de joc este unul sugerat nu numai de raportul scenic, ci și de relaţia cu coloana sonoră, ale cărei melodii sunt, în cele mai multe cazuri, purtătoare de text... „tematic”.

Un demers deloc comod, atât pentru actori, cât și, de multe ori, pentru privitorii unui spectacol care are calitatea de a fi viu și alert. Cea mai frumoasă demonstraţie că, atunci când e bine spusă, până și povestea clasică arată proaspăt și modern.

Citiți și: În amintirea unui pictor călător

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe