Newsflash
Cultură

Concurs cu ecouri modeste

de Anca FLOREA - oct. 17 2014
Concurs cu ecouri modeste
Departe de efervescenţa şi fastul anunţat, Concursul internaţional „George Enescu“ a continuat să-şi parcurgă etapele, juriile (mai modeste comparativ cu valorile de legendă care ne onorau la ediţiile de început) au selectat din numărul destul de mare de candidaţi, eliminând, din păcate, mai toţi participanţii români, aspect îngrijorător pentru cei care pregătesc instrumentiştii şi care, asistând la derularea competiţiei, au avut prilejul să observe diferenţele de nivel faţă de cei sosiţi din străinătate. La violoncel, în etapa a doua a trecut şi clujeanul Octavian Lup, dar în finală au intrat doi tineri din SUA şi o solistă din Coreea de Sud – Eun-Sun Hong (foto) –, care a obţinut premiul I, după interpretarea Concertului nr. 1 de Şostakovici în compania Filarmonicii, cu Ovidiu Bălan la pupitru. Demn de remarcat este însă faptul că preşedintele juriului, Lluís Claret, a declarat că reputatul Radu Aldulescu i-a fost profesor, avându-l acum alături pe Marin Cazacu, cel care, în anii ’90, i-a fost asistent şi apropiat colaborator aceluiaşi maestru la cursurile susţinute la Bucureşti, Sinaia sau Ploieşti. Un alt membru al juriului deosebit de apreciat şi ca rafinat interpret a fost Frans Helmerson, care a sosit din Germania, în timp ce Vladimir Malinovski activează în Austria. Publicul a ascultat, de asemenea, partituri de Dvor˘ák şi Elgar, abordate de Tony Rymer (premiul II), respectiv Sarah Rommel (premiul III).
   La secţiunea pian, lucrurile s-au petrecut cam la fel, printre cei calificaţi în etapa secundă regăsindu-se şi Adela Liculescu, studentă la Viena, care însă nu a acces în finală, acolo unde, alături de orchestra condusă de… pianistul Justus Franz, s-a repetat situaţia de la vioară, pentru că şi grecul Vassilis Varvaresos şi spaniolul Josu de Solaun au evoluat în Concertul nr. 1 de Ceaikovski, iar rusul Ilya Raşkovski (de ce oare numele i-a fost scris într-o complicată variantă „occidentală“ – Rashkovskiy?!) a preferat Concertul nr. 3 de Rahmaninov.
Interesant este şi faptul că preşedintele juriului de pian, Jean-Claude Pennetier, a oferit şi un recital aparte, împreună cu… fosta sa studentă la Conservatorul Naţional Superior din Paris, Mara Dobrescu, în opusuri de Schubert, Schumann, Brahms, program de factură romantică aplaudat de melomanii aflaţi sub cupola Ateneului. În ultima zi de concurs, acolo au fost desemnaţi şi laureaţii acelei secţiuni, premiul I revenindu-i lui Josu de Solaun (care va evolua, anul viitor, în Italia, la Festivalul de la Ravello), pe locurile următoare clasându-se Ilya Raşkovski şi Vassilis Varvaresos, conform hotărârii juriului, din care au facut parte Rolf-Dieter Arens, Dana Borşan, Philippe Dinkel, Wolfgang Manz, Andrey Pisarev, Alan Weiss.
În acelaşi cadru s-au anunţat şi câştigătorii secţiunii de compoziţie, juriul prezidat de Dan Dediu selectând, dintre cele 31 de partituri prezentate, „cea mai buna lucrare simfonică“ – Tektonum, de Sebastian Andone – şi „cea mai bună lucrare camerală“ – El Niño, de Alexandru-Ştefan Murariu.
   Mă întreb dacă extinderea fără precedent a manifestărilor din competiţie, de-a lungul a trei săptămâni, suprapunând-se, din păcate, cu Festivalul RadiRo (încheiat chiar în acea seară de 27 septembrie) a avut impactul scontat, justificând separarea de Festivalul „Enescu“? Mă îndoiesc, ecourile fiind destul de modeste, chiar dacă numeroasele comunicate de presă au prezentat totul într-o lumină… apoteotică. Cei ce au asistat la primele ediţii ale concursului, programate în paralel cu evenimentele din festival, îşi amintesc bine entuziasmul cu care erau urmărite şi comentate etapele preliminare, dar şi avalanşa de public la galele laureaţilor, transformate în adevărate sărbători, mai ales că premianţii erau, cu adevărat, valori excepţionale, afirmate apoi pe toate marile scene ale lumii – şi mulţi dintre câştigători erau români, formaţi la şcolile din ţară.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe