Newsflash
Cultură

Concursuri

de Anca FLOREA - nov. 28 2013
Concursuri
   Preconizat în urmă cu un an, Concursul internaţional de canto organizat de Teatrul Liric din Craiova s-a concretizat abia acum, prima ediţie derulându-se în cadrul tradiţionalului Festival „Elena Teodorini“, juriul – preşedinte italianul Giampiero Sobrino – acordând premiul I sopranei Diana Ţ   ugui şi, ex aequo, lui Dragoljub Baji´c din Serbia; apreciata solistă a teatrului-gazdă a primit şi premiul publicului şi pe cel special (probabil cu perspective de colaborare la Zürich), dar au fost recompensaţi şi alţi tineri care, în parte, sunt deja cunoscuţi şi apreciaţi în ţară, precum baritonii Sándor Balla (de la Opera Maghiară din Cluj) sau Cătălin Ţ   oropoc (Opera din Constanţa).
   Câteva zile mai târziu, la Bucureşti a avut loc ediţia a V-a a Trofeului „Ion Dacian“, de asemenea inclusă într-un festival – „Viaţa e frumoasă“ –, oferit de teatrul care acum a devenit „de operetă şi musical“, păstrând şi numele lui Ion Dacian, „prinţul operetei“, care însă nu mai are nimic în comun cu structura repertorială actuală. De fapt, nici concursul nu s-ar mai lega de memoria tenorului atât de îndrăgit cândva, pentru că tinerii abordează prioritar pagini de musical sau chiar pop-rock, mult mai ofertante pentru cei care preferă mişcările scenice… adecvate şi zona muzicii care „beneficiază“ de microfon, ceea ce în genul operetei ar fi (cel puţin în principiu) inacceptabil.
   Şi totuşi, ca şi anul trecut, până şi cei câţiva care au optat pentru arii de gen au cântat cu „lavalieră”, deşi în majoritate sunt absolvenţi ai claselor de canto la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. Deloc întâmplător, şi înscrierile s-au făcut la UNMB, proiectul fiind „realizat cu sprijinul Centrului de excelenţă“ condus acolo de Mihai Cosma; el a fost preşedintele juriului, iar membri Marius Ţ   eicu, Eleonora Enăchescu, Oltea Şerban-Pârâu, Alfredo Pascu. În urma preselecţiei, în competiţie au rămas 24 de solişti, după cum au menţionat prezentatorii programului – Diana Niţu şi Victor Bucur –, evoluând onest, bine sau chiar foarte bine, acompaniaţi la pian (de fapt la o clavinova amplificată peste măsură) sau cu negativ de orchestră. Culmea este că până şi cele două-trei arii din operete au fost… dublate, pentru că le-am ascultat de două ori în interpretări diferite – să nu fi ştiut candidaţii că mai există numeroase alte arii superbe pe care să le abordeze pe scenă? Dar dacă juriul a permis un astfel de sistem, am ascultat de două ori aria din Sylvia – remarcând glasul şi expresivitatea Claudiei Caia –, apoi cea din Giuditta – foarte promiţătoare datele Dianei Alexe, elevă în clasa a XI-a, dar şi cele ale Silviei Micu –, din Contesa Maritza – remarcându-se Mihaela Alexa –, dar şi din musicalul Cabaret – Oana Berbec şi Cosmina Soare; au atras atenţia şi Plamenka Anghelova, Olga Caia, Eliza Nirlu, mai puţin vocile masculine, firave şi la propriu şi la figurat. Dar juriul a ales să ofere trofeul Irinei Luisa Popa – un glas şi o interpretare de o forţă stranie –, premiul publicului cucerindu-l, pe bună dreptate, un trio (nu prea poate fi considerat terţet) de un comic şi o sincronizare… coregrafică ce au stârnit entuziasmul unui public obişnuit cu discotecile sau cu formaţiile „la modă“, apreciind la superlativ momentul Dancing Queen realizat de Mihaela Alexa, Silvia Micu, Valentin Trandafir. Desigur, premiile au fost multiple, dar cei pe care i-am apreciat nu prea s-au regăsit printre laureaţi, totuşi Diana Alexa a primit premiul pentru cel mai bun solist sub 18 ani, Plamenka Anghelova doar premiul pentru actorie, iar Mihaela Alexa s-a aflat (şi) printre cei premiaţi de Centrul de excelenţă; în schimb, Ana Cebotari a obţinut premiul Radio România Cultural. Rămâne de văzut în ce măsură numele laureaţilor vor figura pe afişul teatrului, dar cu certitudine Evelin Marinaş şi Cosmina Soare – care, sincer, în preferinţele mele de spectator au trecut neobservate –, vor cânta în concertele stagiunii, onorând astfel premiul respectiv. Cine va mai aborda însă marile operete gustate oriunde în lume? Probabil este o întrebare retorică. Rămâne ca publicul să urmărească evoluţia celor aleşi de juriu şi să constate dacă părerile unora şi altora se confirmă sau nu.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe