Newsflash
Cultură

Consternant!

de Candid STOICA - apr. 3 2015
Consternant!
Am ajuns târziu de tot să vizionez Şefele, spectacolul Teatrului Act, preluat de Odeon, a cărui premieră a avut loc acum, oho, 9 ani! Citisem însă pe site-ul teatrului lista impresionantă de premii obţinute de cele trei protagoniste ale spectacolului (Dorina Lazăr, Coca Bloos, Emilia Dobrin) la festivalurile de la  Baia Mare, Buzău, Galaţi.
De asemenea, am fost informat de prezenţa spectacolului la festivalurile din Alba Iulia,  Arad, Baia Mare, Bacău, Bucureşti, Buzău, Caracal, Craiova, Focşani, Galaţi, Lugoj, Madrid, Piatra Neamţ, Plovdiv (Bulgaria), Satu Mare, Sibiu, Timişoara, Tulcea (le-am pus în ordine alfabetică)  şi am venit în sală pregătit să asist la un spectacol, dacă nu excepţional, cel puţin interesant, care să certifice premiile acordate şi difuzarea lui masivă la atâtea festivaluri.
Dar nu trebuie să te duci cu sacul la pomul lăudat.
Mare mi-a fost dezamăgirea că, după o jumătate de oră de la începutul spectacolului, în piesa austriacului Werner Schwab, cu tot efortul interpretativ al celor trei actriţe, nu se întâmpla mai nimic în afara unor lungi povestiri, amintiri ciudate, relatări precise şi exacte despre două personaje care nu apar, dar mai ales obsedante şi triste litanii despre... excremente şi sinonimul lor, materii fecale, şi iar excremente, completate iar cu... materii fecale într-o frenezie demnă de o cauză mai bună. Consternant!
După o oră şi ceva, cât urechile spectatorilor fuseseră bombardate cu descrieri ale defecării şi credeam că nu se mai poate întâmpla absolut nimic decât alte discuţii despre excremente şi materii fecale, două dintre cele trei bătrâne, fără a avea vreun motiv cât de cât valabil, o omoară pe a treia (pe blânda Mariedl). Consternant!
Şi aşa-zisa piesă, în sfârşit, se termină. Fără să vreau, îmi amintesc versurile celebre ale lui Emil Botta: „Când căzu cortina/ toţi se întrebau cine poartă vina/ cine a înfăptuit omorul/ cu sete/ în cinci acte pe îndelete…“.
Am vrut să intitulez  cronica „Materii fecale pe scenă“. Dar am fost informat că Werner Schwab a scris o piesă cu titlul respectiv.
Am vrut să intitulez cronica mea „Excremente“, dar am aflat că Werner Schwab a scris o piesă cu titlul respectiv.
Nu pot decât să elogiez curajul actriţelor, dar mai ales al  spectatorilor care au stat cuminţi şi au ascultat, privind ca şi mine, sideraţi, efortul celor trei actriţe, ce li se oferea contra cost.
Sunt spectatori şi spectatori. Aşteptările faţă de artă, nu neapărat faţă de teatru, diferă de la o vârstă la alta, de la o condiţie socială la alta. Acestea sunt criterii aparent subiective, dar ele pot fi interpretate.
Câteva cuvinte despre enigmaticul autor. Austriacul Werner Schwab a avut o viaţă scurtă destul de chinuită şi o evoluţie sinuoasă, care a început cu câteva încercări artistice minore, iar apoi, după primirea unuia dintre cele mai  prestigioase premii germane, oamenii au început să îl considere genial, pentru ca, în final, să se sinucidă. La numai 36 de ani, alcoolic. Consternant!
Lângă mine, două tinere îmbujorate m-au întrebat ce să înţeleagă ele şi colegele lor de generaţie din ce au văzut şi au ascultat. Nu cumva ideea că viaţa e un... rahat? Dar pentru acest truism de esenţă oarecum scatologică merita oare să vină la teatru? Cu ce curaj mai poate începe viaţa un tânăr după ce vede un asemenea spectacol? Tinerele respective mi-au mărturisit că mai văzuseră şi alte spectacole ale Teatrului Odeon, precum cel intitulat „Contra democraţiei“ de Esteve Soler, regizat de Alexandru Dabija. Aici sunt înfăţişate exagerat aspecte dure ale vieţii, spectatorii fiind pur şi simplu torturaţi de atrocităţile ce se petrec pe scenă. Oare Teatrul Odeon şi-a făcut un program din a arăta neapărat aspectele  hidoase ale vieţii? Oare nu există piese cu viziune, dacă nu optimistă, cel puţin cumpătată a vieţii pe care o trăim şi pe care trebuie s-o parcurgem cu destul de mult curaj în ciuda multor greutăţi pe care le întâmpină mai fiecare? Oare nu există şi piese ale unor autori români pe care să nu le asculţi cu stomacul răvăşit, cum s-a întâmplat la aceasta?
Există. Oho, cum să nu existe? Sunt sumedenie, dar cei care conduc destinele Teatrului Odeon, ca şi pe cele ale majorităţii teatrelor din ţară, nu le cunosc. Mai mult, nu vor să ştie de ele, am răspuns chinuitoarelor întrebări ale celor două adolescente.
Există asemenea piese şi le aduc la cunoştinţă şi cititorilor săptămânalului „Viaţa medicală“. Există în toată ţara cenacluri de dramaturgie, unde se citesc piese interesante, care nu sunt bântuite de asemenea „calamităţi lexicale“, cu personaje adevărate, cu acţiune bine închegată, unele pline de umor, dar la lectura cărora  nu participă nimeni din cei care ar trebui să ia parte la asemenea manifestări: manageri, secretari literari, regizori.
„De ce?“, m-au întrebat tinerele mele interlocutoare de ocazie. „Pentru că... aşa vor muşchii lor“, aş putea să vă spun, un răspuns la modă în lumea şmecherilor.
Dar cauzele sunt mult mai profunde. Una dintre ele ar fi că actualii directori, care acum se numesc manageri, nu dau socoteală nimănui pentru ceea ce fac şi acţionează urmărind propriile interese şi pe ale oamenilor din jurul lor, care s-au constituit într-o adevărată mafie, nu şi pe ale spectatorilor, transformând teatrele în adevărate ghetouri.
Al doilea motiv ar fi faptul că nu-i controlează nimeni. Nu dau socoteală nimănui pentru ceea ce fac. Sunt, cu alte cuvinte, independenţi. Independenţi pe banii cetăţenilor!
Directorul Teatrului Metropolis, stipendiat de primăria Capitalei, este atât de ocupat cu afacerile personale (înregistrări radio, filme, tv, interviuri), şi nu cu cele pentru care este plătit, de fapt, încât declară (doar prin secretară) că nu mai are timp să stea de vorbă cu autorii români în viaţă.
Managerul Teatrului Odeon, distinsa actriţă Dorina Lazăr, a declarat, cu lacrimi în ochi, că nu poate citi piese de teatru.
„Dacă nema putirinţa, ce mai chichirez gâlceava“, a zis Anton Pann.
Ca să nu se creadă că arunc vorbe în vânt, dau o listă de câteva piese interesante citite în cenacluri: „Nuntă cu miliardar“ şi „Foşnetul banilor“ de Dinu Grigorescu, „Poftă bună, canibali“ şi „Ah, ce bine e să faci amor pe ploaie“ de Radu Iftimovici, „Legea locatarului universal“ de Denis Dinulescu, „Învăţăturile lui Zaharia Trahanache către fiul său, Zăhărel“ şi „Ceva cu tăiţei“ de Marilena Dumitrescu, „Criminalii“ de Florin Iordache, „Bătrânii diversionişti“ de Constantin Turturică, „Alo, alo, salvarea“ şi „Dosarul curvelor“ ale subsemnatului. Şi lista ar putea continua. Somn uşor şi succes în afacerile voastre, domnilor manageri!

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe