Newsflash
Cultură

Craniile de alabastru și amintirea celor plecați

de Dr. Carol LÖWY - mar. 3 2017
Craniile de alabastru și amintirea celor plecați

    Cultul morților este una din cele mai vechi forme de religie, iar zilele care îi amintesc și îi cinstesc pe cei dispăruți sunt prezente în calendarul sărbătorilor de peste an al celor mai multe civilizații și popoare. Dia de los muertos (Ziua morților) este o sărbătoare mexicană al cărei caracter singular a fost recunoscut la nivel mondial prin includerea, în anul 2008, în patrimoniul imaterial UNESCO. Amestec de obiceiuri rituale precolumbiene și tradiții creștine hispanice, acest moment, celebrat în general la 1 sau 2 noiembrie, în fiecare an, vine să creeze și să mențină vie legătura cu necunoscutul morții, dar și cu cei dragi care i-au trecut pragul. Apropiată calendaristic - ceea ce adesea duce la confuzii -Dia des los muertos este profund diferită atât de „Sărbătoarea tuturor morților” din calendarul catolic, cât și de comerciala ei versiune americană numită Halloween, în răspândire globală în ultimii ani, deși din ce în ce mai lipsită de substanță.

 

Cultul celor dispăruți

 

     Îmi amintesc cum, în urmă cu mai bine de 80 de ani, disciplinați, în rânduri de câte patru elevi, ne-am dus de 1 sau 2 noiembrie, tot liceul, la Cimitirul Eroilor din Timișoara și am cântat în cor Circum dederut me mortis (Mă înconjoară pe mine morții), cum se cânta de un mileniu și jumătate. Liceul Piarist era un liceu laic, dar condus în mare parte de preoți catolici din Ordinul Piariștilor, având ca sarcină supremă educarea și îndrumarea tineretului.
     La Cluj, pe vremea când stăteam la etajul trei de pe strada Universității, era o desfătare să privești de Ziua morților străduța care lega Piața Libertății de reputatul cimitir central, numit „Hajongard” de sute de ani. De o parte și de alta a străzii, pe o distanță de 400–500 de metri, erau înșiruiți horticultori amatori și profesioniști cu crizantemele lor pompoase, albe, galbene și de un violet pal – o priveliște de neuitat. Seara, când se întuneca puțin, era lumină aproape ca ziua din sutele și miile de lumânări aprinse de cei care călătoreau uneori sute de kilometri ca să ajungă la eveniment.
     În Germania, în localitatea Reichenau (de unde proveneau cele mai nobile zarzavaturi care alimentau piețele bavareze) există două sau trei biserici protestante, situate relativ aproape unele de altele. La intrarea uneia dintre ele, pe o tăbliță de atenționare, stă scris: „În această biserică vin oamenii să se roage de 1.200 de ani. Rugăm respectați evlavia lor, nu-i tulburați. Rugile se pot spune în șoaptă și chiar fără glas, în gând, fiindcă Cel de Sus le aude și așa, dacă purced din sinceritatea unui suflet curat”.

 

Cărăușii de sare din Hallstatt

 

     A existat o perioadă în istoria europeană când sarea era valută forte, mai puternică decât banii sau aurul. Celții, poate cea mai veche populație indogermană din vestul Europei, proveniți din Irlanda și Wales, au fondat un imperiu care s-a extins până în centrul continentului. Ei au lăsat amintire un mare cimitir în preajma localității Hallstatt din Austria, cu morminte geometrico-baroce care atestă că civilizația celtă posedă o cultură proprie, aparte. Deși erau cuceritori, se dovedeau a fi pașnici și toleranți, amestecându-se cu popoarele băștinașe.
     Hallstatt din munții Austriei a devenit simbolul sării, căci fără aur se poate trăi, nu însă și fără sare. Întreaga regiune a minelor de sare s-a numit și se cheamă și azi Salzkammergut. Mina de sare era sus, în vârful muntelui (azi există un funicular pentru vizitatorii mai comozi), unde lucrau țăranii deveniți mineri prin forța împrejurărilor. Sarea exploatată era coborâtă în vale de femei, care aveau un fel de rucsac în spate alcătuit dintr-o scândură dură care la capătul de sus se termina cu o proptea pentru creștetul capului, menită să ajute la distribuirea greutății. Panoul de lemn apăra spatele cărăușelor de contuzii. Din curiozitate, am cronometrat cât durează drumul de la mină până la stația terminus, unde azi este un monument în cinstea și amintirea acelor femei. Eu, în cămașă, fără povară, am făcut 50 de minute pe serpentine până la mesele masive din piatră unde țăranca depunea enorma greutate, sacul cu 30–40–50 de kilograme de sare. Eu, curiosul, am obosit de acest singur drum. Ele făceau fiecare câte șase–opt ture într-o zi, și între timp nășteau și alăptau pe rând între cinci și opt copii – martire rămase anonime, mercenare ale unei culturi apuse.
     Toate acestea au durat până ce s-a inventat și construit un sistem uriaș de canale, prin care sarea dizolvată în apă curgea până la Salzburg. În capitala muzicii lui Mozart, sus pe munte, sunt două palate monumentale: unul al principelui de odinioară și celălalt al episcopului, ambele construite din sudoarea țăranilor din Hallstatt. Sarea topită curgea de acolo până la Salzburg sub formă de „Sole” (așa se cheamă și în prezent soluția concentrată de sare). Pentru această protipendadă cred că sarea a fost dulce.

 

Morminte mici și cranii decorate

 

     La marginea unui lac cum numai în vis ni se arată și străjuit de niște munți înalți și împăduriți, se întinde orășelul Hallstatt cu a sa unică stradă principală. Ca s-o treci,  trebuie să parcurgi un tunel semnalizat cu o lampă roșie-verde, căci nu există loc pentru două mașini și nici posibilitate de ocolire. Mai jos de drum se află două biserici, una protestantă, foarte veche, și una catolică, mai nouă, care are cel mult 300 de ani. Pentru pietoni mai există un drum care duce sus la munte, la capelă, așa-numitul „Morton Weg”, consacrat doctorilor Morton, dintre care unul locuiește și astăzi la capătul străzii, aciuat în această localitate ireală, aproape neverosimilă, de trei sau patru generații. Când am ajuns sus la cimitir, eu ca pediatru, m-am cutremurat: numai morminte mici, ca pentru copii. Pe urmă m-am lămurit: erau minimormite ale adulților, pentru că morminte mai mari nu ar fi încăput. Iar la capătul drumului, în capela fără poartă, am dat de Golgota. Cranii frumos decorate cu flori multicolore, unele specifice bărbaților, altele femeilor, prevăzute cu numele celor „care au fost”. Idam se numește maestrul preparării craniilor, el ia în custodie sediul gândirii omenești. Săptămâni, chiar luni durează uscarea țestelor, întâi la soare, apoi la lumina lunii, până osul devine alb-transparent, ca alabastrul. Numai după aceea îl decorează, cum numai el se pricepe. L-am vizitat acasă (în incinta cimitirului) și s-a dovedit a fi un bărbat în putere, nu un bătrân cum mi-l imaginasem eu.
     Am vizitat după câțiva ani Hallstattul din nou, ca să mă conving că există într-adevăr, și nu a fost doar visul unei zile de vară.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe