Rubrica Scena ca o lume prezintă cronica ultimei montări a piesei „Pescăruşul“, în regia lui Claudiu Goga. Spectacolul a avut loc la Teatrul de Comedie în distribuţie fiind Emilia Popescu, Ştefan Bănică Jr., Vladimir Găitan. Candid Stoica evidenţiază plusurile montării dar şi anumite „derapaje“ ale ei. Cronicarul a fost deranjat de gestionarea scenelor de sex sau a celor de violenţă.

"> Crima de la Comedie - Viața Medicală
Cultură

Crima de la Comedie

de Candid STOICA - mai 17 2013
Crima de la Comedie

Rubrica Scena ca o lume prezintă cronica ultimei montări a piesei „Pescăruşul“, în regia lui Claudiu Goga. Spectacolul a avut loc la Teatrul de Comedie în distribuţie fiind Emilia Popescu, Ştefan Bănică Jr., Vladimir Găitan. Candid Stoica evidenţiază plusurile montării dar şi anumite „derapaje“ ale ei. Cronicarul a fost deranjat de gestionarea scenelor de sex sau a celor de violenţă.

   Piesă emblematică a teatrului modern, Pescăruşul constituie, împreună cu alte trei creaţii ale medicului scriitor A. P. Cehov – Unchiul Vanea, Trei surori, Livada de vişini – una din pietrele de temelie ale teatrului modern.
   Un mic istoric: scrisă în 1898 (la 38 de ani), după un insucces la un teatru din Petersburg, apoi reluată cu un succes imens (scriu martorii oculari) la Teatrul de Artă din Moscova, piesa devine un fetiş al teatrului modern, divinizată de actori şi mai ales de regizori, fiecare vrând să aibă la activ, un Pescăruş al său: Stanislavski (cu Stanislavski în rolul lui Trigorin), Ciulei (la Teatrul Bulandra, în 1975, cu Clody Bertola, Ion Besoiu, Adrian Pintea), Pintilie (la Théâtre de la Ville, Paris, 1975, şi Guthrie Theater, Minneapolis, 1983, supranumind spectacolul „Un Hamlet în zdrenţe“), Cătălina Buzoianu (la Teatrul Mic, cu Valeria Seciu, Cristi Iacob, Gheorghe Visu, în 1996) l-au avut în palmares. Există scriitori tulburaţi într-atât de opera lui Cehov încât au scris, la rândul lor, piese cu subiect cehovian: Matei Vişniec – „Maşinăria Cehov“, Horia Gârbea – „Pescăruşul din Livada cu vişini“, Puşi Dinulescu – „Pescăruşul lui Hamlet“.
   Recentul spectacol al Teatrului de Comedie, regizat de Claudiu Goga, care foloseşte o traducere a Maşei Dinescu, un decor minimalist semnat de Lia Dogaru şi costumele moderne ale Lilianei Cenean, curge lent, ca o apă de câmpie, fără praguri, fără vâltori, şi se audiază cu plăcere, distribuţia fiind corectă, deşi mulţi dintre actori sunt adevărate vedete: Emilia Popescu, Ştefan Bănică Jr., Vladimir Găitan.
   Asta dacă n-am cunoaşte piesa. Cu riscul de a fi categorisit drept pudibond, voi comenta câteva derapaje, observate la o privire atentă a textului, când am descoperit cu surprindere multe lucruri ciudate. Bineînţeles, nu se putea fără anumite „artificii“, făcând parte, incontestabil, din moda timpului şi din arsenalul teatrului „modern“. Nu era posibil ca într-o piesă în care se vorbeşte până dincolo de linia orizontului, până la saţietate de dragoste să nu existe scene de sex. De aceea, regizorul introduce chiar două! Şi, dacă prima poate trece neobservată, petrecându-se într-o barcă, între doi oameni tineri, în care se presupune că sângele fierbe nestăvilit (Maşa şi Medvedenko), a doua se petrece în plină scenă, între doi oameni maturi (Arkadina şi Trigorin), la ţară, unde oamenii rar îşi pun fustele în cap. Sau, dacă şi le pun, riscă oprobiul public. Primul moment de sex se petrece chiar la începutul piesei, dar regizorului fiindu-i probabil teamă că momentul ar putea să treacă neobservat de spectatorul abia aşezat în scaun, o pune pe excelenta actriţă Mirela Oprişor să-şi pună chiloţii sub rochie, iar pe minunatul actor Dragoş Huluba să se încheie la prohab. Cel de al doilea moment de sex se produce cu lenjeria intimă pe cei doi protagonişti, însă cu mişcările copulatoare ale eroinei. Nici violenţa nu poate lipsi dintr-un spectacol modern. Ar fi prea plictisitor. De aceea, re­gi­zorul îi cere timi­dului Medvedenko s-o bum­­băcească, în văzul tuturor, pe nevastă-sa! Dar astea pot părea flea­curi pe lângă scena în care Nina, contrar oricărei logici, este omorâtă (de regizor) şi îngropată la vedere, pe scenă, de omul care o iubea, când ea de fapt trebuia să plece, conform indicaţiilor autorului, la Elţ, unde urma să joace un spectacol. Şi chiar ar fi plecat, dacă ar fi lăsat-o regizorul... Mă întreb, în absurd, amestecând realitatea cu ficţiunea, ce oare va face impresarul de la Elţ dacă Nina nu va ajunge acolo din cauză de deces la Bucureşti? Desigur, va anunţa publicul că, din motive independente de voinţa lui, este nevoit să suspende spectacolul şi să dea banii înapoi. Un fapt la care regizorul ar fi trebuit să mediteze, dacă nu a fost suficientă indicaţia autorului că Nina pleacă şi mai ales că declară clar (citez din memorie): „Acum ştiu că ceea ce facem noi, ori că am juca pe scenă, ori că am scrie, nu e gloria, ci puterea noastră de a îndura, de a ne duce crucea... de aceea nu mă mai tem de viaţă“. Dar probabil că Claudiu Goga e adeptul formulei argheziene, că una declarăm şi alta fumăm.
   Încolo, numai lucruri bune despre toţi interpreţii, dintre care se detaşează, prin înţelegere deosebită a rolului şi prin eleganţa cu care-l rosteşte, Vladimir Găitan (Dorn). Desigur, Emilia Popescu e prea severă ca Arkadina (are şi două toalete care o dezavantajează), golind-o excesiv de sentimentalism. Ştefan Bănică Jr. se vede că încearcă sincer să afle tainele rolului lui Trigorin, dar e încă la poarta cetăţii. Cred, fără ironie, că l-ar ajuta mult, dacă, atunci când vorbeşte de Tolstoi şi Turgheniev, mental le-ar înlocui numele cu cele ale lui Presley şi Tom Jones. Florin Dobrovici e simplu de tot şi prea puţin din Sorin, Gheorghe Dănilă (Şamraev) e uneori mai mitocan decât era necesar, altminteri excelent distribuit, dar Carmen Tănase şi Mirela Oprişor m-au încântat prin originalitatea şi în acelaşi timp simplitatea cu care au abordat rolurile, iartinerii Alexandru Pavel şi Anca Dumitru sunt foarte promiţători şi sigur vom mai auzi de ei.
   Ce se mai poate adăuga? Să fie Treplev un adevărat talent, creator de forme noi, sau un ratat, cum îl categoriseşte mama sa, la rândul său – oare o mare actriţă sau o comediană de duzină aclamată doar de unii studenţii „entuziaşti“? Nina are într-adevăr talent sau e doar ispitită de chemările gloriei? Trigorin este un scriitor mediocru, un cabotin al simţămintelor sau poartă această mască ca să-şi ascundă sensibilitatea? Iată întrebări pe care critica şi le-a pus cu obstinaţie de-a lungul vremii, întrebări tulburătoare, la care spectacolul de la Teatrul de Comedie nu ne dă niciun răspuns. Dar poate că nici nu trebuie.

 

 

Foto: Mihaela Marin

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe