Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Cu mult alcool

Viața Medicală
Candid STOICA joi, 23 aprilie 2015
Vrei să ai succes în teatru? Cauţi o piesă neapărat de Neil Simons. Găseşti regizorul care va alcătui viitoarea distribuţie cu actorii cei mai potriviţi, nu atât cei mai talentaţi, ci mai ales cei mai liberi la ora respectivă ca toată treaba să se realizeze cât mai rapid, în maximum două săptămâni şi… încă cineva foarte important: omul cu banii, sponsorul. Restul vine de la sine. O reclamă inteligent susţinută prin ziare tabloide şi prin canalele tv. Şi publicul va da năvală. E ceea ce se întâmplă acum la Teatrul de Comedie cu coproducţia Un cuplu ciudat.
Să o luăm metodic: autorul, născut în 1927, este un fabricant de succese sigure. Are zeci, dacă nu sute de piese (mii nu, căci mii nu are, scriu istoricii, decât Lope de Vega). Dar, lucru ciudat, deşi are puzderie de piese, cartea lui Peter Conn „O istorie a literaturii americane“, apărută anii trecuţi (1996) la editura Univers, nu-l menţionează. A luat o mulţime de premii din toate categoriile: Pulitzer, Tony, Mark Twain, Golden Globe, Emy şi a avut nenumărate nominalizări la Oscar, dar niciodată n-a câştigat efectiv (e şi acolo o mafie…). În vremea „împuşcatului“, maestrul Beligan i-a jucat la Naţional „Prizonierul din Manhattan“.
Odd Cuple (scrisă în 1965), jucată în acelaşi an pe Brodway, ulterior ecranizată cu doi aşi ai comediei (Jack Lemmon şi Walter Mathaw) a fost considerată de responsabilii de marketing teatral „cea mai faimoasă comedie americană a secolului XX. O poveste frumoasă despre prietenie, despre tabieturile bărbaţilor, despre problemele de cuplu, despre diferenţele esenţiale de percepţie a vieţii dintre oameni“.
Autorul, la cererea publicului, a scris şi o variantă feminină a „ciudatului cuplu“, care deja se joacă atât în teatrele din ţară, cât şi de unele trupe particulare din Capitală. Teatrele româneşti, în lupta lor neobosită împotriva dramaturgiei autohtone, au luat obiceiul de a relua succese vechi dar sigure din urmă cu peste cincizeci de ani de pe întreg mapamondul şi în special de pe Broadway. Spectacolul care se joacă la Teatrul de Comedie are o distribuţie excelentă, în care evoluează cu mult aplomb, farmec şi inteligenţă excesivă, amintind de marii juni primi comici ai teatrului românesc antebelic, doi reprezentanţi ai noii generaţii de actori: Alex Conovaru şi Angel Niculescu. Ei reuşesc Gloria Găitan şi Delia Narteaun tur de forţă uimitor de a nu plictisi publicul pe toată durata spectacolului (două ore şi zece minute). Sunt secondaţi de şerban Georgevici, Marius Drogeanu şi Bogdan Ghiţulescu (prietenii celor doi protagonişti), fiecare căutând, ca adevăraţi profesionişti, să-şi portretizeze succint, dar adecvat, prin mici ticuri de comportament, fiecare personaj în parte.
Desigur, fiecare cronicar are preferinţele sale. Fără să diminuez performanţele celorlalţi, simpatiile mele merg spre celălalt cuplu al piesei, cuplul feminin, care apare în partea a doua, interpretat de Delia Nartea şi Gloria Găitan (ce nume fabulos). Jucând ca două mari actriţe, ele au reuşit să creeze un halou de inedit în amalgamul de locuri comune ale piesei, propunând atât prin diferenţa de statură a interpretelor, cât şi prin vioiciunea cu care sunt spuse replicile, un cuplu original care ar trebui valorificat şi în alte situaţii. Spectacolul este regizat de Liviu Lucaci, cunoscut până acum publicului în primul rând ca actor, căruia îi reuşeşte performanţa de a crea impresia că a lăsat atât piesa, cât şi pe interpreţi să se desfăşoare în voie (deşi sunt indicii că a lucrat atent aproape fiecare detaliu, nestingherind însă prin truvaiuri regizorale sau amputări desfăşurarea acţiunii), obţinând la final un rezultat excelent pentru care-l felicit.
Trebuie să recunoaştem însă că toate strădaniile tinerilor artişti nu s-ar fi materializat plenar fără susţinerea financiară privată, printre care şi un producător cunoscut de whisky, dar şi fără mărinimoasa găzduire a Teatrului de Comedie.
N-am mai văzut niciodată atâtea sticle de whisky desfăcute. N-am văzut de când sunt atâta revărsare din miraculosul lichid. A fost o seară magică sub auspiciile alcoolului. Toată producţia spectacolului este o întreprindere temerară şi poate fi un exemplu de cum se poate construi cu succes pe un segment în care concurenţa este la ordinea zilei.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.