Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Curaj şi ciment

Viața Medicală
Alexandra NISTOROIU luni, 15 decembrie 2014
   Un film care urmăreşte mai mult de 70 de minute un bărbat conducând pe o autostradă şi conversaţiile sale telefonice. O premisă care nu promite prea mult. Dacă în teatru mai ai o şansă cu monologurile, în film nu este o formulă care să fi asigurat succesul vreunui scenarist sau regizor. A miza totul pe un singur actor, fie el şi Tom Hardy, cu curajul lui nebun şi talentul mereu muncit, este un pariu periculos. Totuşi, în Locke, un pariu câştigător. La sfârşitul filmului, protagonistul interpretat de Tom Hardy nu ajunge la destinaţie, dar ştii că va ajunge, înţelegi de ce este atât de important să ajungă şi mai înţelegi şi de ce niciun alt mod de a spune povestea nu ar fi fost mai potrivit.
   Suntem ceea ce hotărâm, dar suntem şi ceea ce ni se întâmplă. Alegerile dificile sunt cele prin care ne construim. Cele prin care ne vedem mai buni sau mai răi în oglindă. A alege datoria şi responsabilitatea în faţa oricărui interes personal poate fi şi un gest egoist, dacă este singurul care îţi permite să te împaci cu tine. Locke este povestea unui om care face acest gest egoist. Şi îl face voluntar, cu un exces de voinţă care sperie, care îi face pe cei din jur să îl considere nebun.
   Cu o seară înainte de lansarea celui mai mare proiect al carierei sale în construcţii, Ivan Locke primeşte un telefon care declanşează o serie de evenimente ce îi ameninţă existenţa atent îngrijită de familist dedicat şi profesionist exemplar. Ar putea ignora telefonul, ar putea merge acasă să vadă meciul cu fiul său şi s-ar putea întoarce apoi la muncă, pentru a se asigura că tonele de ciment sunt turnate conform planului. Dacă ar face asta, însă, ar simţi că devine tatăl său, modelul de care a încercat toată viaţa să se rupă. Aşa că se urcă în maşină şi conduce. Matematica deciziei lui duce la un rezultat cu minus, orice teoremă aplici. În mai puţin de două ore, îşi pierde slujba, soţia, casa. Dar nu se trădează pe sine.
   Determinarea lui Locke de a face ceea ce trebuie îi dă un calm paradoxal întregul film, în timp ce rând pe rând se prăbuşesc toţi stâlpii existenţei lui. Povestea devine aceea a unei alegeri, între a fi şi a avea. Suspansul nu e construit din acţiuni care se acumulează din exterior. Nu apar blocaje pe drum, accidente rutiere, nimic care să îl întârzie sau să îl oprească din şofat. Tensiunea e construită lent, claustrofobic, prin dialogurile purtate la telefon, dar şi mai mult prin frământările interioare ale perso­najului. Hardy ştie să nu supraliciteze nimic, nu apasă pedala emoţiilor mai mult decât strictul necesar, dar cu fiecare grimasă de pe chipul lui te pocneşte tragedia unui om care, pentru a nu se pierde pe sine, trebuie să renunţe la aproape orice altceva.
   Conversaţiile despre construcţia ce va fi începută a doua zi arată o documentare minuţioasă, poate chiar excesivă, din partea scenaristului-regizor Steven Knight şi sunt acolo pentru a marca angajamentul aproape obsesiv al lui Locke faţă de munca sa. Impresionează grija pentru fundaţia unei construcţii solide şi surprinde poezia din discuţiile despre ciment: „Trebuie să faci asta pentru bucata de cer pe care o furăm cu clădirea noastră. Fă-o pentru aerul care va fi strămutat şi, mai ales, fă-o pentru al dracului de ciment. Pentru că este delicat ca sângele“. Şi în structurile de ciment, ca în viaţă, este suficientă o clipă de pierdere a concentrării şi pot apărea fisuri. Fisuri, care, oricât de bine ascunse, duc în cele din urmă la colaps.
   Un om, o maşină, un kit hands-free. Ăsta-i arsenalul cu care operează cea mai mare parte a filmului lui King. Într-o vreme în care studiourile de cinema cheltuiesc sume enorme pe o estetică de tipul mai-mare-înseamnă-mai-bine, iată un film mic, minimalist, dar cu impactul unei drame mari.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.