Newsflash
Cultură

Curăţate de banalitate

de Alexandra NISTOROIU - oct. 17 2014
Curăţate de banalitate
   „Există atâtea feluri de a vedea şi atât de puţine de a privi“, spunea Marcel-G. Lefrancq. Cu acest citat se deschide catalogul expoziţiei Suprarealismul cotidianului, deschisă la Muzeul Naţional de Artă a României, la 26 septembrie.
   Lefrancq vedea.
   Fotografia artistului belgian pendulează între spontan şi premeditat, între ludic şi grav, mergând de la colaje realizate prin pre-poziţionarea unor obiecte pentru a fi fotografiate până la alegeri neaşteptate de subiecte sau de unghiuri. Nimic nu e banal pentru Lefrancq, orice obiect poate spune o poveste, ai nevoie doar de imaginaţie.
   Cele şaizeci de fotografii alb-negru expuse în sălile Kretzulescu sunt împrumutate până la 18 ianuarie de Muzeul fotografiei din Charleroi (Belgia). Toate vorbesc, în coduri diferite, despre o lume imaginară complexă, o lume care poate servi oricând drept refugiu din faţa banalităţii cotidianului. Iar cheia spre acea lume pare tocmai acest derizoriu cotidian.
   Fotografia fixează hazardul, incertitudinea, întâmplările fericite, misterul, surprizele unor momente ce par egale. Lefrancq foloseşte rar supraimprimarea, dar întotdeauna cu efect benign. La fel şi solarizarea şi intervenţiile directe pe film, precum zgârierea sau alte procese mecanice prin care o imagine este creată fără a folosi aparatul foto. Le aplică însă tot timpul, plecând de la imagini inspirate din realitate. Sunt tehnici pe care le-a utilizat doar temporar, abandonându-le apoi pentru a căuta noi şi noi posibilităţi.
   Artistul belgian devine fotograful oficial al suprarealiştilor din regiunea Hainaut, în 1939. Dacă este de acord ca în acest cerc să experimenteze cu diferite tehnici fotografice pentru a le înţelege mecanismele (solarizarea, fotograma), nu se poate totuşi îndepărta de subiectele mai spontane, de fotografia umanistă. Lefrancq nu a fost suprarealist atât prin tehnică, cât prin spirit: „realitatea devenită fantastică prin viziune“, explică Xavier Cannone, directorul Muzeului fotografiei din Charleroi.
   Duşmanul, o fotografie realizată în 1935, este imaginea unui ţânţar surprins nemişcat pe un zid, pe care Lefrancq îl luminează cu răbdare cu ajutorul unei lanterne, lăsând un timp îndelungat de expunere, după cum explică notele ce însoţesc negativul. Este o surprinzătoare mostră a miraculosului pe care fotografia îl descoperă în nimicuri.
   Unele dintre lucrările expuse la MNAR sunt peisaje, majoritatea urbane şi nocturne. Au o poezie implicită, dar discretă şi întunecată. Sunt uşor de ghicit influenţele cinematografice.
   Privindu-i portretele, simţi că au fost realizate într-un climat de încredere cultivat de fotograf în relaţia cu modelul. Portretul unui bătrân miner din 1936 aproape că te bântuie prin sinceritate, aproape că simţi ridurile şi poverile personajului.
   Nudul feminin este studiat pentru volumele sale, subliniate, ca şi portretele, prin iluminarea artificială puternică. În Sculptură, nudul se iveşte dintr-o draperie şi se aseamănă cu o statuetă adusă de valuri.
    Un autoportret expus la Bucureşti pare complet compatibil cu imaginea unei personalităţi boeme, curioase şi reflexive pe care ţi-o construiesc celelalte fotografii din expoziţie.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe