Newsflash
Cultură

De la arta de institut la arta de bucătărie

de Dr. Raluca BULEA - aug. 24 2015
De la arta de institut la arta de bucătărie
     Ca de fiecare dată în ultimii nouă ani, în miez de vară, institutele și reprezentanțele culturale din București și-au unit eforturile pentru a oferi un eveniment de neuitat, în care abundă atracțiile de tot felul: Noaptea institutelor culturale. Manifestarea a fost coordonată anul acesta de Institutul Francez, căruia i s-au alăturat, spre bucuria publicului, alte treisprezece organizații: British Council, Centrul Ceh, Centrul Cultural Turc „Yunus Emre“, Delegația Valonia-Bruxelles, Forumul Cultural Austriac, Fundația Culturală Greacă, Goethe-Institut, Institutul Balassi – Institutul Maghiar din București, Institutul Cervantes, Institutul Cultural Român, Institutul Italian de Cultură, Institutul Polonez și Reprezentanța Comisiei Europene în România.
     Programul serii a fost deschis de Institutul Balassi. Trecându-i pragul ajungeam, instantaneu, în inima Ungariei, în zona etnografică Kalocsa, ale cărei caracteristici sunt abundența de flori și culori, cu motive pe care le regăsim pe suporturi din cele mai diferite: piese vestimentare, obiecte de podoabă, ceramică, pictură pe sticlă, Petrecere scoțiană la British Councilalte obiecte decorative. Și dacă în interior ne aștepta expoziția cu piese specifice, realizate manual, întregite de o colecție de fotografii menite să ilustreze și mai bine obiceiurile și viața acestei comunități în care tradiția nu este ceva învechit, ci chiar modul de viață, în curte aveam ocazia să devenim noi înșine creatori de frumos, participând la atelierele de broderie, pictură și încondeiat ouă, sub atenta îndrumare a câtorva localnice sosite din Kalocsa special pentru acest eveniment.
     Tot un atelier, și tot de pictură, a fost principalul punct de interes și la Centrul Cultural Turc „Yunus Emre“, acolo unde am găsit în plină desfășurare demonstrația de ebru – pictura pe apă specific turcească. Deși aparent instabilă și menită să fie efemeră, această modalitate de reprezentare grafică, însușită temeinic, poate ajunge să creeze lucrări de o mare finețe și delicatețe, care odată transpuse pe hârtie, ajung să bucure ochii multor privitori. În vizită aici se aflau și reprezentanții Forumului Cultural Austriac, care au pregătit pentru această ediție, sub genericul „Austria turcă“, lecții de limba germană (alături de cele de limba turcă ale gazdelor), concursuri cu premii, dar și un film premiat, menit să ilustreze tocmai viața unei familii de turci la Viena.
     Colaborările între institute fiind ceva deja obișnuit, nu ne-a surprins să regăsim la Spațiul Public European, devenit o prezență constantă a evenimentului, expoziția „Monumente paleocreștine și bizantine din Thessalonic“, organizată de Fundația Culturală Greacă, și care ne-a purtat cu ajutorul imaginilor înapoi în timp, pentru a descoperi o serie de monumente din patrimoniul UNESCO ce au cunoscut înflorirea și gloria între secolele IV și XIII. Conexiunea cu realitățile secolului XXI se făcea printr-un concurs cu premii (de altfel aproape că nu a fost institut care să nu răsplătească în acest mod cunoștințele vizitatorilor săi) cu întrebări legate de Uniunea Europeană, simbolurile și activitățile sale curente.
     O temă culturală importantă este și alimentația, privită sub o multitudine de fațete: obiceiurile culinare ale popoarelor, recomandările nutriționale ale medicilor, producție, consum și profit – din perspectiva agricultorilor și distribuitorilor, și câte și mai câte. De multe nici nu suntem conștienți, fiind prinși într-un carusel de „așa se face“, la care nu mai ajungem să ne gândim în mod critic. Pentru a ne ridica niște semne de întrebare și a ne face mai conștienți cu privire la aceste aspecte, Institutul Goethe și-a deschis larg porțile și ne-a lăsat, pentru prima oară, să pătrundem în tainele sale la Noaptea institutelor, cu scopul de a reflecta puțin la cultura culinară contemporană, la ce și cât mâncăm, cât aruncăm, și ce probleme de sănătate ne poate provoca o alimentație dezorganizată. Prin ateliere, minispectacole, degustări, Obiceiuri alimentare prezentate la Institutul Goethedar și teste, publicul a pătruns în profunzimea subiectului propus și poate că a plecat acasă cu dorința de a încerca să mănânce și să se comporte diferit pe mai departe.
     Unite prin folosirea și promovarea aceleiași limbi, Institutul Francez și Delegația Valonia-Bruxelles au organizat un program comun pentru francofonii și francofilii de toate vârstele. În timp ce, pe scena sălii „Elvire Popesco“, actorul Mihai Gruia Sandu recrea atmosfera din amurgul vieții lui Napoleon Bonaparte, în piesa „Singur la Waterloo, singur la Sfânta-Elena“, semnată de dramaturgul belgian francofon Paul Emond, menită să comemoreze bicentenarul bătăliei de la Waterloo. În Atrium, iubitorii cărților se bucurau de expoziția „Cele mai frumoase cărți“, care punea în valoare frumusețea acestora nu doar prin conținutul lor de cuvinte potrivite, dar și prin particularitățile aspectului lor fizic, calitatea hârtiei, felul în care sunt legate, designul copertei, modul de tipărire, și atâtea alte detalii care la o privire fugară ne scapă. Copiii au avut parte și de un atelier dedicat tocmai acestor aspecte practice ale fabricării cărților.
     Am poposit mai departe într-un loc care, deși în acea seară era profund polonez, avea și o ambianță de bistro franțuzesc. Pe Bulevardul Avia­­torilor cei interesați așteptau răbdători să se eli­bereze vreuna din mesele la care să poată savura, la propriu, programul Institutului Polonez, anul acesta exclusiv culinar. Din dorința de a promova mărul polonez, a fost adus un tânăr chef din Polonia, care să pregătească un meniu complet, cu trei feluri, având ca ingredient principal acest fruct. Neavând suficient timp pentru a poposi mai mult, m-am mulțumit să simt doar puțin pulsul locului, înainte de a porni spre vecinii polonezilor, cehii, care și-auPiesa „Singur la Waterloo, singur la Sf. Elena“ întâmpinat oaspeții într-o tendință retro, cu filme de animație, atelier de fotografie si Demonstrația de Ebru, pictură pe apă specific turceascădiscotecă, toate datând din prima jumătate a secolului XX, sau cel mult din perioada comunistă. Singura în pas cu actualitatea era berea, oferită ca de obicei cu generozitate în grădina de beton a Centrului Ceh.
     Institutul Cervantes a avut un program cu proiecții de filme foarte noi, realizate în ultimii doi ani, iar între proiecții a putut fi vizitată expoziția graficianului și ilustratorului Isidro Ferrer, cu lucrări din perioada 2005–2012. Filme se puteau vedea în nocturnă și la British Council, în curtea căruia se încinsese între timp o petrecere scoțiană pe cinste. Interpreții le ofereau dansatorilor instrucțiuni foarte clare cu privire la pașii care trebuiau făcuți pentru o bună executare a dansului, iar cei care priveau de pe margine se alăturau în număr din ce în ce mai mare celor care se prinseseră deja în „horă“. O dovadă în plus că muzica și dansul transcend timpul și spațiul, depășesc diferențele culturale, și ne fac să ne înțelegem și să ne simțim bine împreună chiar dacă nu trăim în același loc și nu vorbim aceeași limbă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe