Newsflash
Cultură

Debuturi (bune sau nu) la Opera Naţională

de Anca FLOREA - oct. 18 2012
Debuturi (bune sau nu) la Opera Naţională
   Dintotdeauna am apreciat şi am dorit încurajarea tinerilor şi promovarea lor în viaţa noastră muzicală, dar cu condiţia ca aceştia să fie de reală valoare, nu doar susţinuţi de… unul sau de altul, din varii motive. Sunt solişti care, încă din anii studenţiei, au atras atenţia prin calităţile şi pregătirea lor, dar niciodată nu au fost „luaţi în seamă“ de instituţiile noastre, aşa încât… s-au afirmat în străinătate. Sunt alţii care, deşi cu serioase probleme sau, pur şi simplu, fără talent şi datele cerute pe o scenă cu pretenţii, beneficiază de o atenţie cel puţin exagerată, evident, în detrimentul altora.
   La Opera Naţională, unde ideea de a aduce tineri în distribuţii este, în principiu, binevenită, am ascultat, în ultima vreme, solişti – studenţi sau recent absolvenţi – de un nivel foarte discutabil, dar „cineva“ se încăpăţânează să-i susţină, ca şi cum nu ar auzi nici că au voci banale, nici că au mari carenţe tehnice, iar despre interpretare şi expresie – departe de a fi vorba… Aşa am spus şi în ce le priveşte pe sopranele Veronica Anuşca sau Rodica Vică, aşa am constatat – nu doar eu, ci toţi cei de bună-credinţă aflaţi în sală – urmărind spectacolul cu opera Carmen de Bizet, în care s-au regăsit câteva noutăţi… de aceeaşi factură. Deşi a obţinut doar o Menţiune la concursul organizat de ONB în 2011, Emanuela Pascu a abordat acum, în debut, dificilul rol titular, neavând nici glasul adecvat (pentru că, de fapt, este soprană), nici pregătirea tehnică, nici temperamentul, nervul sau măcar implicarea expresivă cerute de o Carmencită adevărată, dar… arată bine pe scenă. O altă „surpriză“ a fost Zoltan Nagy, care, în anii trecuţi (când a fost angajat, o perioadă, la Staatsoper Viena) se considera bas, dar de fapt este un bariton… comprimar, deci cu un glas dezagreabil, dând şi impresia – culmea – că a urcat prima oară pe o scenă de operă, apărând în Escamillo fără prestanţă, fără carismă, pe lângă tarele vocale.
   Din fericire, tenorul Cristian Mogoşan, foarte bine cotat în ultima vreme, are un glas frumos, penetrant, condus cu siguranţă şi strălucire, chiar dacă rămâne prea liric pentru o asemenea partitură, dovadă şi faptul că celebra arie a cântat-o în falset, mai aproape de un lied, iar primele accente dramatice au apărut abia la finalul actului III. Un aspect surprinzător a fost însă totala sa neimplicare în rol, atitudinea statică, absenţa celui mai mic gest sau cel puţin a unei mimici care să „trădeze“ dragostea, furia, pasiunea, deznădejdea personajului atât de ofertant.
   În schimb, dirijorul Gabriel Bebeşelea, pe care l-am remarcat în trecuta stagiune, când a condus producţia studenţilor (dar pe scena Operei) cu Don Giovanni de Mozart, a demonstrat şi de această dată că este stăpân pe mijloacele sale şi ştie cum şi ce să ceară orchestrei (care a sunat chiar neaşteptat de bine), cum să coordoneze relaţia fosă-scenă, urmărind cu supleţe soliştii. Iar uşoarele decalaje sau dezechilibre nu ştiu în ce măsură i se datorează, dar sunt, oricum, minore faţă de realizarea de ansamblu. Surprinzător, corul (foarte redus) a fost, ca niciodată, apatic atât în maniera de cânt, cât şi în mişcarea de obicei plină de antren.
   Încă student, basul Filip Panait a abordat rolul Zuniga, în timp ce Dorina Cheşei, Valentina Tudose, Antonela Bârnat, Liviu Indricău sau Valentin Racoveanu şi-au reluat rolurile deja „rodate“, iar balerinii au evoluat cu acurateţe (solişti Laura Blică-Toader, Alina Ştefănescu, Antonel Oprescu, Cătălin Caracaş).
   Unii spectatori s-au revoltat, alţii au plecat la pauză, iar cei care au rezistat până la final au rămas cu gustul amar al unui spectacol în parte ratat, pentru că să dai Carmen… fără Carmen şi fără Escamillo nu se poate (sau nu ar trebui să se poată) într-un teatru care încă mai vrea să se considere „prima scenă lirică a ţării“, ceea ce, din păcate, nu mai este demult… Şi, evident, mulţi dintre melomanii împătimiţi au oftat după… vremurile de altădată, când la Operă ascultau cu încântare şi tineri şi maturi de certă valoare.
   Mai rău este că mai tot ce se întâmplă în stagiunea ONB se „învăluie“ în aura evenimentului, chiar dacă – repet – se ştie foarte bine cât de performanţi (sau nu) sunt cei invitaţi în spectacole. Spre exemplu, am aflat că, la 6 octombrie, evoluând în Aida de Verdi, „tenorul de talie internaţională Daniel Magdal“ a fost aniversat la 25 de ani de carieră. Este adevărat, are un glas robust, cântă prin Germania, dar… până la „talia mondială“ e cale lungă – ar implica apariţii la Scala, Covent Garden, Staatsoper, Metropolitan etc. Dar la ONB totul trebuie să fie poleit – iar dacă îndrăzneşte cineva să spună că „împăratul e gol“, încep reacţiile violente…
   Unde sunt „zăpezile de altădată“?…

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe