Newsflash
Cultură

Din nou chirurgie radicală pe opera lui Caragiale

de Candid STOICA - apr. 9 2014
Din nou chirurgie radicală pe opera lui Caragiale
   Tocmai când se părea că despre viaţa marelui umorist s-a spus, s-a glosat mai tot ce se putea spune, tocmai când s-a aflat că nenea Iancu ar fi avut la Berlin activităţi de spionaj şi ar fi murit nu în casă, cum am fost informaţi de cei care s-au ocupat de viaţa sa, ci asasinat în plină stradă de un contraspion (Florin Manolescu în „Viaţa Românească“, 2012), iată că şi opera sa continuă să fascineze fantezia noilor generaţii de regizori. Apar noi modalităţi, încă nebătătorite, de a tăia cu bisturiul, fără să clipească, hălci întregi dintr-o operă care li se pare purulentă prin aluziile implicite la contemporaneitate, de a răstălmăci înţe­lesuri de mult înţelese şi de a pune în pagină câte un colţi­şor mai întunecat, mai obscur al pieselor sale, sălile tea­trelor devenind martore ale acestei lupte de sfârtecare a ope­rei caragialene, iar actorii, bieţii de ei, pionii cu care se efec­tuează asemenea manevre demne de o cauză mai bună. Uneori, când aceste operaţii se produc chiar împotriva operei, sub­minând-o, bucuria creatorilor este mare, iar corul admi­ratorilor atinge cele mai înalte note de satisfacţie deplină.
   Am scris anul trecut despre unele din asemenea derapaje care în totalitatea lor au fost primite cu mare bucurie de o cronică teatrală aservită intereselor de grup, trecând poate în ochii multor iubitori ai teatrului drept un bătrân cârcotaş. Că Trahanache a fost transformat într-un bătrân ramolit, că Zoe Trahanache a fost adusă când la statutul de servitoare, când la acela de femeie isterizată la paroxism, gata, gata de a fi primită într-un spital de alienaţi mintali, sau că Agamiţă Dandanache, dintr-un bătrân pezevenghi obosit, a ajuns un octogenar paralitic – toate acestea s-au mai văzut, sunt cazuri clasate. Dar că „O scrisoare pierdută“,  se numeşte peste noapte, doar „Scrisoarea“, căreia îi este pur şi simplu extirpat actul trei, la ordinul expres al regizorului H. Mălăele, sau că Tipătescu şi Cetăţeanul turmentat au devenit fiecare femei, în alte spectacole, au părut, în ochii aceloraşi critici encomiaşti, drept inovaţii extraordinare. Iar că în ultimul (Cetăţean turmentat) se mai şi cântă melodiile Adei Milea a iscat în unele cronici ţipete de bucurie.
   Spectacolul Teatrului Nottara – O noapte furtunoasă – regizat de Alexandru Mâzgăreanu (care a avut un debut excelent pe scena TNB), având contribuţia scenografilor Ştefan Caragiu (decor) şi Alexandra Boerescu (costume), ne oferă la tot pasul, încă de la început, surprize peste surprize. Unele chiar stupefiante: sala de jos a teatrului (G. Constantin) a fost transformată tam-nesam în apar­tamentul familiei Dumitrache, care din cherestegiu devine antreprenor şi, drept urmare, este îmbrăcat adecvat (cască de protecţie, salopetă) şi utilat cu o roabă cu care se plimbă violent şi exci­tat printre spectatori povestind amicului Ipingescu, costumat într-o uniformă liliachie a unei armate imaginare, toată întâmplarea de la „Union“ şi mai ales faimoasa urmărire a „bagabontului“ prin hârtoa­pele vechiului Bucureşti. Poveste pe care azi o ştiu pe dinafară mai toţi absolvenţii de şcoli medii sau profesionale, scenă întreruptă intempestiv de apariţia fantomatică a Vetei, care vine să-i aţâţe simţurile jupânului, aşezând-se în roaba pe care o manevrează, în poziţia „răscrăcărat“ arătându-şi sexul, ca şi cum Jupânul nu-l cunoştea.
    Urmează scene sexuale de tot deliciul. Nefiind de meserie pudibond, mi-a plăcut cum a fost decupată, în ansamblu, lunga scenă de dragoste dintre Veta şi Chiriac şi chiar am râs, odată cu sala, la humorul involuntar pe care-l stârneşte I. Haiduc (Rică) atunci când declară că e „june“, ceea ce tuturor li s-a părut o „metaforă“. Dar, „De gustibus non est disputandum“, a zis latinul şi poate n-a greşit, deşi românul a adăugat: „dă-o-ncolo că prea e gogonată!“.
    Cum am mai scris, în spectacolul de la Nottara se întâmplă multe minuni. Cea mai „gogonată“, mai „mortală“ este asasinarea din greşeală a lui Spiridon şi înmor­mântarea lui cu bună ştiinţă, fără avizul autorităţilor, în mijlocul locuinţei cetăţeanului fost apropitar, acum antreprenor, Dumitrache. Dar nu vreau să devoalez toate „inovaţiile“ spectacolului, tânărul regizor Mâzgăreanu dovedind o abilitate cu totul ieşită din comun de a întoarce pe dos semnificaţia anumitor scene, mânuind cu iscusinţă actorii spre linia unei sexualităţi debordante. Norocul lui, ca şi a altor regizori din generaţia sa, este că are la dispoziţie o echipă de actori excelenţi care execută cu o râvnă teribilă şi cu un talent cu totul ieşit din comun indicaţiile regizorale. Aceştia sunt: Crenguţa Hariton (Veta), Ion Haiduc (Rică), Dan Bordeianu (Chiriac), Raluca Vermeşan (Ziţa), Gabriel Răuţă (Jupân Dumitrache), Alex. M. Gheorghiu (Ipingescu), Şerban Gomoi (Spiridon). 
   Chiar dacă anul Caragiale a trecut, nu este târziu de atacat la baionetă, din mai toate poziţiile, minunatele lui piese pe care nimeni nu se gândeşte să le apere de aceaste intruziuni ale majorităţii regizorilor. Ce se întâmplă pe scena Teatrului Nottara nu ştiu dacă se poate numi tragedie, cum şi-a propus regizorul, pornind de la replica lui Rică „o, ce noapte furtunoasă, oribilă tragedie“, dar ce se-ntâmplă este sigur rodul imaginaţiei debordanto-sexualo-masochiste a regizorului Mâzgăreanu, deşi, paradoxal, se rostesc exact replicile lui Caragiale, dar în altă cheie.
   Mă întreb oarecum cu groază ce ar fi zis, ce ar fi exclamat ori cum s-ar fi comportat cel care era denumit „moş Virgulă“ la asemenea halucinante intervenţii, sau cum oare ar fi reacţionat spectatorii la premiera absolută a piesei din anul 1886, dacă prin absurd ar fi fost martorii unor asemenea scene? Probabil ar fi distrus teatrul sau i-ar fi împuşcat, Doamne fereşte, pe săracii şi nevinovaţii actori. Dar marii înţelepţi ai lumii, ca şi marii umorişti, ne învaţă să privim cu seninătate excrescenţele unor asemenea spectacole, pentru că de multe ori atât hârtia, cât şi scena pot răbda orice fel de blestemăţii. Cunosc un autor, acum dispărut, care la o vizionare de tristă amintire din dimineaţa zilei de 22 Decembrie ’89, oripilat că în piesa lui se mima un sex oral, a plecat din sală ameninţând că va reclama „infama faptă“ la Comitetul Central. N-a mai avut, bineînţeles, intrare liberă deoarece revoluţionarii ocupaseră clădirea.
    Dar nenea Iancu, oare unde ar fi reclamat?

 

 

 

PS: În holul Teatrului de Comedie, prin strădaniile actriţei Anca Pandrea, spectatorii pot viziona o expoziţie de desene ale regretatului actor atât de îndrăgit de toată lumea, dar mai ales de micii spectatori din anii aceia, care astăzi au devenit, odată cu trecerea timpului, domni venerabili şi doamne distinse – Iurie Darie.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe