Newsflash
Cultură

Dublă premieră

de Anca FLOREA - dec. 21 2011
Dublă premieră
   Seria surprizelor deosebit de plăcute oferite în „luna cadourilor“ de teatrele din ţară a continuat la Opera din Iaşi unde, în ciuda faptului că reparaţiile la clădire durează de şase ani şi… nu se ştie când se vor termina, actuala stagiune propune o adevărată avalanşă de noutăţi, ceea ce înseamnă că ansamblul care, de multă vreme trăia (sau trăieşte încă) sentimentul deprofesionalizării tocmai din cauza imposibilităţii de a evolua curent pe scenă, lucrează totuşi intens pentru a pregăti partituri de certă atractivitate. Astfel, după noua montare a operei Tosca în contextul aniversării celor 55 de ani de existenţă a teatrului, a urmat reluarea operei Samson şi Dalila, dar şi o premieră de balet, alăturând Anotimpurile pe muzică de Vivaldi şi Nunta însângerată pe un colaj din muzica spaniolă, prima secvenţă fiind semnată de coregrafa Roxana Colceag, cea de a doua constituind o adaptare a deja clasicei lucrări create în urmă cu decenii, la Bucureşti, apoi la Constanţa, de către ilustrul coregraf Ion Tugearu.
   Inspirată de frumuseţea concertelor vivaldiene, balerina-coregraf Roxana Colceag a imaginat tablouri de mare eleganţă şi transparenţă, aducând şi exuberanţă şi o atmosferă încărcată de lumină, conturată cu acurateţe şi mai ales cu bucurie de balerinii care alcătuiesc, de fapt, întreg ansamblul. Ei susţinând intervenţiile solistice şi deopotrivă cele de grup, încercând şi reuşind în mare parte să rezolve filigranul mişcărilor nu foarte dificile în sine, dar solicitante în special pentru cei cu o experienţă mai restrânsă. Colaborarea cu scenografa Alina Dincă Puşcaşu s-a dovedit excelentă, dând impresia că întreaga coregrafie s-a născut în raport cu acel cadru (sau… invers?) ce sugerează poate o expoziţie de pictură. Ramele dispuse pe panouri îşi aşteaptă parcă pânzele, în timp ce, pe fundal, într-o altă ramă, de mari dimensiuni, sunt proiectate peisaje specifice fiecărui anotimp, iar luminile bine gândite completează ambianţa sugestivă. Rochiile vaporoase, deosebit de frumoase, au culori diverse, băieţii poartă un unic costum „neutru“, dar cu o panglică în tonul veşmintelor partenerelor de dans. Apelând la un vocabular de factură clasică, „întrerupt“ doar de neaşteptata mişcare cu tentă modernă a unui balerin (de altfel foarte mobil), Anotimpurile cuceresc prin simplitate, firesc şi sinceritate, remarcându-se plăcerea reală cu care toţi interpreţii au încercat să se ridice la nivelul aşteptărilor. Aplauzele celor ce umpleau sala Casei de cultură a studenţilor au răsplătit efortul balerinilor de a redeveni performanţi, dar şi viziunea coregrafică adaptată posibilităţilor, cu un desen rafinat şi plin de poezie.
   După doar câteva minute de „respiro“, interpreţii au schimbat registrul expresiv şi elementele coregrafice, întrupând, în Nunta însângerată, personaje puternice, de un dramatism adesea paroxistic. Ion Tugearu, inspirat de Garcia Lorca, s-a dovedit încă o dată un specialist în „compoziţii“ de o vitalitate şi o tensiune aparte. O surpriză a fost şi apariţia balerinei Beatrice Rancea în rolul Mamei, extrem de potrivit structurii sale artistice şi temperamentale. Încă din prima clipă impresionează tragismul, disperarea şi revolta lăsând locul afecţiunii faţă de fiul său, bucuria căsătoriei acestuia (finalul) readuce trăirile din debut, pentru că drama uciderii fiinţei iubite se repetă ca un blestem. Deosebit de densă, acţiunea se construieşte între aceste două momente, succedându-se dansuri de caracter, duete de dragoste (sau nu…). Coregraful introduce acum un alt „duel“ (sau „dans al cuţitelor“) de o forţă şi o plasticitate deosebite (Dumitru Buzincu – Logodnicul, Cătălin Ailiesei – Leonardo) care contrastează pregnant cu dansul plin de vitalitate al nuntaşilor, balerinii relaţionând fluent şi firesc fie cu obiectele cu expresie sau simbol de mare sugestivitate (scaunele înalte, şalurile etc.), fie în raport cu partenerii, iar eroii au personalităţi distincte, foarte bine reliefate (Lăcrămioara Proca – Logodnica, Monica Mihai – Soţia lui Leonardo). Faptul că toţi au înţeles încărcătura ideatică şi emoţională a lucrării (considerată, încă de la premiera absolută din anii ’80, una dintre cele mai reprezentative creaţii semnate de Ion Tugearu, care apărea pe atunci şi ca balerin, în rolul Leonardo, aşa cum Beatrice Matei-Rancea era… Logodnica), este demn de subliniat şi de apreciat, pentru că dificultatea coregrafiei şi a interpretării, precum şi exigenţa maestrului sunt binecunoscute. Păstrând cumva unitatea scenografiei, Alina Dincă Puşcaşu utilizează panouri a căror amplasare diversă marchează schimbarea locaţiei, jocul de lumini este la fel de eficient, iar costumele, viu colorate, cu o croială în maniera iberică, au personalitate prin caracterizarea eroilor în datele lor definitorii.
   Cu certitudine, dubla premieră este un succes din multe puncte de vedere – şi pentru că astfel, după o prea lungă aşteptare, balerinii teatrului au prilejul să susţină partituri ofertante, lucrând, de asemenea după mult timp, cu balerini-coregrafi de prestigiu; interpreţii sunt „provocaţi“ să-şi asume şi să rezolve evoluţii pretenţioase, colaborând şi cu elevi de la Colegiul de Artă, efortul şi satisfacţiile fiind pe măsură. Şi pare greu de crezut că producţia s-a „ridicat“ în paralel cu lucrul la o altă premieră – Cabaret – care va vedea lumina rampei la 17 decembrie. Dovadă clară a faptului că balerinii sunt motivaţi de un „suflu“ care îi aduce din nou în faţa publicului entuziast.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe