Newsflash
Cultură

Duplicitatea unui despot

de Geo VASILE - iun. 21 2012
Duplicitatea unui despot
     Dacă ar trebui să alegem un singur gest care să ne amintească de omul Naghib Mahfuz (1911–2006, Cairo) şi implicit de scriitor – ne vom opri la cel mai dramatic episod din viaţa sa. În 1994, a fost atacat şi lovit la gât cu un pumnal de un musulman radical, membru al grupării Gammaa al-Islamiya conduse de Omar Abdel-Rahman. Acelaşi Abdel-Rahman, care astăzi se află în detenţie în SUA pentru faptul de a fi fost creierul primei încercări ratate de a spulbera World Trade Center din New York. Spre deosebire de Rushdie, romancierul egiptean nu a ales calea exilului, ci a rămas în oraşul natal, continuând să frecventeze cafenelele preferate, trăind în acelaşi chip şi apucând să-şi vadă reeditată în 2006, după ani de interdicţie, cartea care putea să-l coste viaţa, „Cartierul băieţilor“ (1959). Deşi nu poate fi negată relaţia osmotică între romancier şi ţara sa, critica literară şi juraţii premiului Nobel (decernat scriitorului egiptean în 1988) au stăruit întotdeauna asupra faptului că Mahfuz n-a fost doar un pur narator „realist“ şi ca atare „egiptean“, ci şi un autor universal; totuşi, pentru majoritatea cititorilor săi, inclusiv occidentali, a fost în primul rând omul care i-a făcut să înţeleagă un veac din acea parte extrem de importantă a lumii arabe. El a dat un chip speranţelor şi frustrărilor concetăţenilor săi, multe din cele aproape 50 de cărţi ale sale fiind transpuse pe marile şi micile ecrane, adaptate pentru teatru, personajele sale devenind parte integrantă a culturii populare. Etapele sale estetice, de la abordarea istoriei îndepărtate (sec. XVI î.Ch.) la realismul social şi realismul magic – a se vedea „Trilogia Cairoului“ (1957) –, nu dezmint faptul că moralitatea individuală este inseparabilă de cea socială. Altfel spus, conform codului moral al lui Mahfuz, cei preocupaţi doar de propria mântuire sunt nişte osândiţi: pentru el, nirvana este o condiţie colectivă. Iată încă un motiv, probabil, al aprigei dispute în jurul lui Mahfuz ca simbol cultural, provocate de felurite curente politice, fie seculare, fie islamiste.
     Înainte de revoluţia egipteană din 1952, Naghib Mahfuz a publicat circa zece romane, dar cariera sa de scriitor a fost consacrată prin amintita „Trilogie...“, compusă din romanele „O plimbare prin palat“, „Palatul dorinţelor“, „Calea zahărului“. Este vorba de o saga de familie care deapănă în spiritul realismului magic şi istoric totodată, viaţa la Cairo, mentalităţile populare, preceptele tradiţiei egiptene văzute şi trăite în mod diferit de feluriţii membri ai familiei. Anii şaizeci, perioada romanelor „Pălăvrăgeală pe Nil“ şi „Miramar“, marchează şi o schimbare stilistică prin includerea voalată, alegorică şi simbolică, a unor opinii ale prozatorului asupra societăţii şi politicii egiptene, suspecte pentru cenzura vremii.
     O plimbare prin palat este primul volum din trilogia lui Mahfuz sau începutul unei fresce aventuroase ce se derulează începând din anii 1920 într-un context istoric special, datorat şi îndelungatei prezenţe britanice în ţară. Tatăl, Ahmad Abd el-Gawad, este un adevărat pater familias în privinţa caracterului, dar nu şi în privinţa moralei dublei vieţi pe care o duce. Toţi se tem de el, soţia lui în primul rând: Amina, supusă ca o roabă, aşteaptă până în toiul nopţii ca „Domnul“ său să se întoarcă de la varii petreceri nocturne, cu băutură, femei şi cântări, ca să-l ajute să se dezbrace şi să-l servească cu tot ce-i mai pofteşte inima înainte de a adormi. Mezinul familiei, Kamal, nu are decât zece ani, iar cele două fete, Khadiga şi Aişa, numai bune de măritat, au temperamente şi înfăţişări complet diferite: Khadiga, brună şi cu nasul cam mare, e rebelă, ironică, incisivă, certăreaţă, pe când adolescenta Aişa, blonda, blânda, cocheta Aişa, este frumuseţea întruchipată. Pe scena cărţii apar şi băieţii mai mari. Yasin, preferatul lui Ahmad, rod al unei prime căsătorii, este deja pe picioarele sale sub aspect material, mândru şi fericit de a fi avut ocazia (întâmplătoare) să descopere dubla viaţă (duplicitatea) a tatălui său, descoperindu-şi astfel trăsături comune cu acesta (libertinaj erotic şi bahic, în primul rând). Iar Fahmi, student la drept, este atras de mişcarea naţionalistă de independenţă Wafd, ce-i va aduce moartea, ucis fiind de britanici. Datorită angajării lui politice, pătrund în citadela bine securizată a lui Ahmad slabe ecouri ale agitaţiei lumii exterioare. Nu prea contează că Primul Război Mondial dă-n clocot, extinzându-se rapid până în Africa, Egiptul fiind, de fapt, cum am spus, ocupat de trupele majestăţii sale britanice, debarcate pentru a garanta securitatea Canalului de Suez. Femeile familiei Ahmad, în special, continuă să ducă aceeaşi viaţă de recluziune strictă, şi toţi, fete şi băieţi, sunt obişnuiţi să nu iasă din cuvântul şi regimul autoritar, aproape mortificant al tatălui lor. Regula convieţuirii este supunerea necondiţionată. Singura ocazie de dezlegare a limbilor este întâlnirea matinală în jurul cafelei rituale, după plecarea „stăpânului“.
     Între zidurile casei sale, Ahmad este un adevărat tiran, dar, imediat ce se află în afara perimetrului domestic, devine alt om. Ca negustor înstărit şi patron al unui magazin, oferă prietenilor săi nocturni o cu totul altă imagine, amintind, să zicem, de metamorfoza crailor de Curtea Veche: amator rafinat de vinuri bune, de muzică şi totodată de compania femeilor de moravuri uşoare, eventual cântăreţe. Aşadar, O plimbare prin palat este în primul rând un megaportret al acestui bărbat cu două feţe: apărător al preceptelor islamice şi al tradiţiilor rigoriste în cadrul familiei (nu uită nicicând să dea curs riturilor religioase, susţinute printr-o rară şi sinceră evlavie) şi totodată, în afara citadelei familiale, un hedonist şi chiar un desfrânat. Aşa se face că Ahmad inspiră celor din casă teamă, respect dar şi afecţiune, iar prietenilor şi femeilor din afara ambianţei familiale – admiraţie, gratitudine şi senzualitate.
     Datorită formidabilului său talent, Naghib Mahfuz reuşeşte, dincolo de excelentele tablouri vivante ale locurilor (străduţe, case, palate, moschei), de scenele vieţii de zi cu zi ce se succed cu sfinţenie într-o familie egipteană de tip tradiţional, să ne inducă o inexplicabilă simpatie pentru protagonistul-despot şi în acelaşi timp copil răsfăţat nu lipsit de un anume farmec, sincer în modul său cu totul deosebit de a se comporta, mai degrabă inconştient decât ipocrit. O plimbare prin palat este un roman ce se savurează cu încetinitorul, cu lentorile sale, cu naraţiunea sa frumos curgătoare (meritul excelentului orientalist N. Dobrişan), dar şi cu digresiunile sau monologurile interioare prin care personajele taie firul epic în patru, fabulează sau se psihanalizează. Memorabilă este blândeţea imatură a soţiei şi mamei, Amina, prinsă şi ea din fragedă tinereţe între un cotidian posomorât, predictibil şi o ţară în fierbere, între treburile gospodăriei începute odată cu răsăritul soarelui şi aşteptarea „stăpânului“ până după miezul nopţii, mereu cu ochii plecaţi, atentă să-i respecte întocmai tabieturile. În fine, ceva-ceva tot se schimbă, cele două fete sunt peţite şi se mărită, Yasin se căsătoreşte, dar curând va da semne de plictiseală, lăsându-se ispitit de varii amantlâncuri furtive…
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe