Prezenta
apariţie editorială este recomandată în primul rând de notorietatea în domeniu
a autoarei, prof. dr. Rodica Luca.
Cartea în sine – Pedodonţie, vol. 3
– se prefigurează ca un element de referinţă major în domeniul stomatologiei
pediatrice, atestând prin capitolele de patologie pe care le abordează, două
aserţiuni fundamentale: „Stomatologia pediatrică (pedodonţia) nu este un
pleonasm al stomatologiei adultului“ (Rolland Planche) şi „Copilul nu este un
adult în miniatură, ci o existenţă în devenire“ (Jean Piaget).
Cartea este
structurată logic şi coerent în trei capitole, cu prezentarea a trei patologii
tot mai pregnante în domeniul nostru de referinţă, prin trendul epidemiologic,
variabilitatea clinică şi posibilităţile de management terapeutic în funcţie de
contextul sistemic şi etapa de vârstă a copilului.
Primul capitol abordează
într-o manieră pertinentă algoritmul de diagnostic şi prognostic
clinico-terapeutic al traumatologiei dento-periodontale pediatrice, justificat
prin profundul său impact actual sistemic şi plurisistemic:
socio-epidemiologic, psiho-educaţional şi emoţional, psiho-somatic,
psiho-estetic, bioetic şi medico-legal. Printre altele, meritorie este atenţia
deosebită acordată de autoare dentaţiei temporare, implicit traumatismelor
acesteia şi rezonanţei lor deloc neglijabile pe termen mediu şi lung asupra
viitoarei dentaţii permanente şi a viitoarei armonii psiho-socio-estetice
oro-dento-faciale. Cel de-al doilea capitol se remarcă prin complexitatea abordării
anomaliilor dentare de dezvoltare, prin elocvenţa registrelor etiopatogenice şi
clinice surprinse în interfaţă cu dinamica odontogenezei şi a impactului
odontogenic. În fine, cel de-al treilea capitol se prefigurează ca o deschidere
informală, generoasă, conceptuală şi pragmatică în abordarea etiopatogenică,
epidemiologică, clinică şi terapeutică a periodontologiei pediatrice, având un
profund caracter medical
integrativ-sistemic, inter-, trans- şi multidisciplinar.
Cu o
frază clară şi expresivă, bogată în conţinut şi mesaj practic – expresie a
vastei experienţe pedodontice a autoarei ca medic şi dascăl –, cu un suport
bibliografic şi imagistic concludent, cartea de faţă se adresează şi este
accesibilă în egală măsură atât studenţilor stomatologi, cât şi cadrelor
didactice şi medicilor practicieni în domeniul stomatologiei pediatrice.