Newsflash
Cultură

„Elixirul dragostei“ şi-a pierdut umorul

de Anca FLOREA - mai 30 2012
„Elixirul dragostei“ şi-a pierdut umorul
     Spre sfârşitul mileniului trecut, la Opera Naţională din Bucureşti, era aplaudată o foarte reuşită montare cu Elixirul dragostei de Donizetti, în regia plină de farmec şi umor semnată de Cornel Todea, beneficiind de interpretarea unor solişti cu glasuri frumoase, ştiinţă a cântului în stil şi chiar cu un joc adecvat, stârnind valuri de râs în sală, aşa cum au fost Mihaela Stanciu, Marius Brenciu sau Iordache Basalic. De ce a dispărut din repertoriul curent, după doar câţiva ani, nu se ştie. Cert este că acum s-a dorit ca un regizor italian (probabil în cadrul colaborării ONB cu Accademia di Scala) să pună în scenă o nouă versiune a îndrăgitei opere, de această dată cântându-se partitura integral, fără „tăieturile“ tradiţionale, ceea ce în principiu poate fi interesant, fără a aduce însă ceva deosebit (dovadă că acele „salturi“ făcute în toate teatrele din lume se justifică…). Un alt aspect surprinzător este faptul că, în afară de Mihnea Lamatic, bas care îşi reia rolul Dulcamara abordat şi în urmă cu vreo 15 ani, toţi soliştii sunt colaboratori, deşi măcar la premieră un teatru ar fi normal să prezinte distribuţia „casei“. Mai mult, tenorul Ionuţ Hotea este încă student, Nemorino fiind, de fapt, primul său rol important (şi foarte solicitant), dar mizând pe datele sale naturale, foarte generoase, tânărul tenor a reuşit să rezolve partitura, stârnind chiar aplauze la finalul ariei în care instinctul l-a condus către o interpretare de real succes; adevărul este că s-a detaşat din întreaga distribuţie, nu doar prin calitatea glasului liric, ci şi prin maleabilitate, dezinvoltură şi o anume expresivitate vocală, dar „licenţele“ sau aproximaţiile de tempo (şi nu numai) trădează şi lipsa de experienţă şi tendinţa de a-şi urma linia proprie, independent de cerinţele dirijorale, ceea ce a creat destule dezechilibre. Un aspect care s-a regăsit însă destul de frecvent de-a lungul spectacolului în care soprana Ioana Mitu s-a străduit să parcurgă rolul Adina cu mult curaj şi ambiţie, efortul deosebit determinând, mai ales către final, accentuarea stridenţelor în acut şi coloraturi aproximative. Iar Şerban Vasile – la debut, ca şi colegii săi – a parcurs rolul Belcore corect dar fără relief, lipsindu-i şi lui culorile, nuanţele, accentele expresive, aproape totul cântându-se în forte, deşi Donizetti înseamnă… altceva.
     Cât priveşte montarea concepută de Marco Gandini, este schematică, nu creează relaţii între personaje, nu conturează prototipuri şi situaţii (care ar trebui să fie măcar amuzante, dacă nu comice), totul se desfăşoară pe orizontală, în actul I corul stă practic nemişcat, iar în ultimul act se agită cam fără rost, fiecare solist evoluând probabil conform propriilor reacţii, plimbându-se şi gesticulând tot fără rost. Decorurile-panouri şi costumele din primul act sunt încărcate cu inimioare, buze rujate şi „panseuri“ despre amor, iar costumele… cam tot aşa, rezultatul fiind o imagine încărcată, dar mai ales pierderea (sau „înghiţirea“) personajelor în desenul acelor panouri cu care… se confundă (scenografia Adriana Urmuzescu). În actul următor, totul se colorează, există chiar şi un curcubeu (care poate avea însă şi alte conotaţii…), Dulcamara apare în „ecranul“ unui „televizor“, anticipat poate, de proiecţiile inutile pe un ecran lateral, dar ideea este abandonată rapid, pentru că iese din acel cadru şi descoperim că în spatele „televizorului“ îşi are, de fapt, depozitul de „medicamente“ miraculoase. În micul rol Gianetta a apărut soprana Rodica Vică, lumina a rămas mai tot timpul difuză (schimbând pe fundal tonurile de roşu, verde, galben etc.), deşi din partea unui light-designer italian – Virginio Levrio – ne aşteptam la o adevărată demonstraţie de virtuozitate.
     Corul a sunat bine (pregătit, de o jumătate de veac, de acelaşi entuziast şi dăruit Stelian Olariu), orchestra a cântat destul de corect, iar la pupitru Ciprian Toderaşcu s-a străduit să echilibreze relaţia fosă-scenă, spectacolul decurgând fără accidente majore, aşa încât, deşi nimeni nu s-a amuzat de-a lungul celor aproape trei ore (singurul moment „hazliu“ fiind generat de chiloţeii cu inimioare purtaţi de Nemorino…), la final s-a aplaudat şi chiar s-a fluierat ca la stadion (nu pentru a protesta, ci… invers); mulţi spectatori şi specialişti (dar deloc… „purişti“) plecând însă la pauză…
     Astfel, ONB a oferit cea de-a doua producţie a stagiunii, la fel de muncită şi plină de bune intenţii ca şi precedenta, dar – coincidenţă sau nu – la fel de fadă, fără o interpretare reală, fără nerv şi umor. De ce s-a înlocuit o montare cuceritoare cu o alta plată şi simplistă? Probabil pentru a aduce „noul“ şi pe la noi… Mă întreb dacă şi în Boema pe care o va regiza la Scala, în toamnă, cel prezentat ca fiind asistentul lui Zeffirelli va merge pe o linie similară.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe