Newsflash
Cultură

Evenimente „la concurenţă“

de Anca FLOREA - iun. 6 2013
Evenimente „la concurenţă“
   În ciuda ploii torenţiale şi a vântului care făcea ca frigul să devină greu de suportat la sfârşit de mai, melomanii bucureşteni au ieşit totuşi din case dar au avut o mare dilemă: să se îndrepte către Operă sau către Ateneu? Pentru că, din păcate, în acelaşi timp se derulau adevărate evenimente, pe care nimeni nu ar fi trebuit să le rateze.
   La Opera Naţională, după mulţi ani de absenţă, a reapărut, în spectacol, soprana Anda-Louise Bogza, aplaudată la Viena şi la Roma, la Tokio şi la Arena din Verona, la München şi la Florenţa, apreciată şi de publicul nostru, de-a lungul vremii, în Toscasau Aida, iar acum, în fine, şi în Nabucco. Glasul său superb, amplu şi învăluitor, fără urmă de stridenţă sau excese de intensitate, dar cu o expresivitate perfect adaptată trăirilor personajului pe care îl întrupează, temperamental artistic şi muzicalitatea deosebită, s-au regăsit din plin într-un rol dificil şi solicitant, pentru multe soliste chiar riscant. Nu şi pentru artista formată la Bucureşti, dar stabilită la Praga, unde este solistă de marcă a Operei, frecvent invitată în teatre de primă importanţă. Am ascultat, în sfârşit, o Abigaille aşa cum ne doream, cu o interpretare inteligentă, gradată şi logic condusă până la ultima suflare a eroinei, încântând şi de această dată prin frumuseţea cu care ştie să cânte, alternând exploziile strălucitoare cu sensibilitatea mo­mentelor în piano, răsplătită de spectatori cu aplauze şi ovaţii entuziaste. Din fericire, întreaga distribuţie a fost echilibrată, cu voci generoase şi în general dublate de capacitatea (sau măcar intenţia) de a creiona stări şi reacţii credibile, aşa încât am trecut cu vederea cele câteva „accidente“, ascultându-i din nou pe basul craiovean Sorin Drăniceanu şi tenorul clujean Cristian Mogoşan, alături de baritonul Ştefan Ignat, Oana Andra, Marius Boloş, Valentin Racoveanu sau Dorina Cheşei. Am admirat – pentru a câta oară? – corul impecabil (pregătit de o viaţă de maestrul Stelian Olariu), evoluând într-o montare semnată, în anii ’80, de Hero Lupescu, păstrând încă monumen­talitatea gândită atunci, cu relaţii între personaje destul de nuanţate. Baletul a fost corect dar „cuminte“ (coregrafia Doina Andronache), iar soliştii Mădălina Slăteanu, Vicenţiu Popescu şi Raul Oprea nu au avut secvenţe foarte ofertante, integrându-se însă, într-un demers artistic omogen. Un rol esenţial în acest sens a avut şi orchestra, care a sunat dens, curat, cu planuri expresive bine dozate, cu solouri îngrijite, dar mai ales s-a simţit prezenţa la pupitru, după câţiva ani de aşteptare, a dirijorului Răsvan Cernat, a cărui experienţă şi-a spus cuvântul tocmai în coordonarea riguroasă între fosă şi scenă, în precizia atacurilor şi a intrărilor, în supleţea discursului, astfel încât nu am suferit din cauza decalajelor – cvasipermanente în reprezentaţiile ONB – şi am urmărit un spec­tacol în adevă­ratul sens al cuvân­tului. Să sperăm că revenirile din acea seară constituie reluarea unor colaborări de lungă durată. Şi chiar „contractul onorific“, înmânat, la final, Andei-Louise Bogza, de către consilierul muzical Mihai Cosma, din partea directorului Răzvan-Ioan Dincă, ne-a dat speranţa că vom reasculta cât de curând o solistă cu glas de aur, îndrăgită şi prea rar ascultată până acum de iubitorii noştri de operă.
   A fost o seară aparte şi pentru că, înainte de ridicarea cortinei, în foaier, a avut loc sărbătorirea sopranei Maria Slătinaru-Nistor, o voce superbă a deceniilor trecute, cu o carieră punctată de Grigore Constantinescu şi reflectată în fotografiile-tablou cuprinse în expoziţia ce va rămâne deschisă până la mijlocul lunii iunie.
   Iar dacă opera verdiană a fost dedicată Ambasadei Italiei „cu prilejul Festivalului italian 2013“, la Ateneu s-a desfăşurat un concert impresionant, de „Ziua Recunoştinţei“, oferit de minunatul ansamblu Violoncellissimo, creat de inegalabilul Marin Cazacu (mare parte dintre membri fiindu-i studenţi, din generaţii foarte diferite), reunind pe podium o sută de violoncelişti din întreaga ţară, cântând, în diverse „formule“, sub bagheta lui Cristian Mandeal, propunând pagini celebre, foarte accesibile dar de mare efect (incluzând şi aranjamente sau adaptări), interpretate excepţional de artişti – solişti de cotă. Muzicienii şi-au demonstrat valoarea în lucrări de Dimitrescu, Popper, Albinoni, Mozart, Piazzolla, Orff, Barber, Şostakovici sau Păutza, spre bucuria celor care au „înotat“ prin ploaie pentru a se bucura de muzica bună în tălmăcirea unui ansamblu inedit, dar de o calitate cum rar se poate asculta la noi sau în lume.
   La ce să renunţi? Ce să preferi? Greu de răspuns. Iar dilema... de nerezolvat a determinat parte dintre melomani să alerge de la o sală la alta, pentru a asculta, fie şi fragmentar, ambele evenimente, într-o „concurenţă“ care demonstrează că se poate să avem repere irezistibile şi în stagiunea curentă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe