Newsflash
Cultură

Fără surprize

de Candid STOICA - nov. 5 2015
Fără surprize
     Noua stagiune, care s-a deschis în această toamnă, nu se anunță a fi una cu multe surprize. Vor fi multe reluări, multe vechituri, pe care teatrele vor încerca să ni le reinterpreteze, schimbând doar titlurile. Rămân doar cu speranța că vor fi incluse și spectacole noi, autentice, valoroase.
     Parcă vrând să-mi confirme cele de mai sus, Teatrul Odeon, specializat în spectacole cu texte scandaloase („Șefele“) și bazate pe literatura proletcultistă („Trei generații“), a deschis stagiunea cu piesa Luciei Demetrius și cu „Gaițele“ de Alexandru Kirițescu – un spectacol din stagiunile trecute. Între acestea au fost intercalate spectacole pentru copiii de 10 și 14 ani despre copilăria lui Enescu și a lui Mozart, în coproducție cu Fundația Victoria. Dacă se va continua în aceeași notă, în curând vom ajunge la copilăria lui Homer, după, bineînțeles, cea a lui Beethoven, Palestrina sau Anton Pann.
     Arșinel și Morariu – cuplul supraîmbătrânit ce conduce Teatrul „C. Tănase“, împreună cu Stela Popescu, ce se menține încă din zestrea textelor lui C. Tănase și ale lui Mihai Maximilian, negăsind alte resurse mai vii, anunță cu surle și tromboane că, probabil urmărind în secret un post de senator, s-au înscris în UNPR. La teatrul ce-l conduc, vor prezenta aceleași spectacole prăfuite și adormitoare, în care n-a mai pătruns de ani de zile niciun nume sonor: „Revista revistelor“ și „Piei drace“!
     Nu fac excepție nici Teatrul Nottara și Teatrul Mic, care au, de asemenea,  programate spectacole din stagiunile deja derulate, deși au la conducere manageri relativ noi. La rândul său, Teatrul Național  nu  a anunțat încă nicio premieră. Probabil mașinăria tehnică e obosită, după efortul prezentării în bune condiții a festivalului NETA 2015. Aici se anunță aceleași titluri din repertoriul curent: „Dineu cu proști“, „Tectonica sentimentelor“, „Furtuna“, „20 de ani în Siberia“ etc. Să nu uităm, bineînțeles, spectacolul cu misteriosul text găsit de I. Caramitru într-un taxi (text ce fusese uitat de H. Mălăele), căruia i s-a pus un titlu abracadabrant, ce n-are nicio legătură cu piesa respectivă: „Dumnezeu se îmbracă la second hand“, al anonimului vâlcean Iulian Mangu. De atunci, majoritatea dramaturgilor români încă nejucați uită cu bună știință texte dramatice în taxiuri, în speranța că vor ajunge să fie reprezentați pe prima scenă a țării, atât de zgârcită cu dramaturgii autohtoni.
     Nu văzusem spectacolul recital al Amaliei Ciolan, structurat după teribila carte a Aniței Nandriș-Cudla („20 de ani în Siberia“), autoare a uneia dintre cele mai importante mărturii despre destinul unei țărănci bucovinence. Calvarul trăit de bucovineancă în Gulagul sovietic a constituit subiectul cărții, eroina fiind deportată împreună cu cei trei fii ai săi în Siberia, la Cercul Polar, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, după ocuparea Bucovinei de Nord de Uniunea Sovietică.
     Deși spectacolul reproduce un destin de o extraordinară valoare documentară, cu toate eforturile actriței – posesoare a unor certe însușiri dramatice, declar ușor dezamăgit că acesta nu se ridică la înălțimea cărții, fiind destul de modest, scolastic, chiar școlăresc. Nu există înfruntări dramatice ale eroinei cu cei care îi impuneau ceas de ceas, zilnic, regimul neomenos. Invenția regizorală în domeniul scenaristic este „extraordinară, nemaipomenită“, dar, vorba lui nenea Iancu Caragiale – lipsește cu desăvârșire, lăsând actrița să se lupte, uneori, cu morile de vânt. Regizorul nu o ajută cu nimic mai mult decât un geamantan, rudimente de sârmă ghimpată și fotografii cu flori sau o pasăre rânită. Și totuși, de multe ori actrița, prin trăirile sincere, uneori paroxistice, a reușit să impresioneze spectatorii, povestind cumplita dramă care astăzi pare antideluviană, venită de undeva din negurile istoriei.
     Și totuși, singurele teatre care au noutăți – cinste lor! – sunt Teatrul de Comedie și Metropolis, care anunță, incredibil, premiere. La Teatrul de Comedie se va juca „La pulce“ (Puricele) de Feydeau, în regia lui H. Mălăele (care l-a realizat cu ani în urmă și la Teatrul Nottara). La Metropolis (teatrul condus de neobositul G. Ivașcu) vor fi jucate „Romeo și Julieta“ și „A 12-a noapte“, ambele de W. Shakespeare, regizate de Victor Ioan Frunză cu scenografia Ariadnei Grad.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe