Corespondentul „Vieţii medicale“ în Israel, dl prof. dr. Gabriel M. Gurman a debutat ca scriitor în 1997, sub pseudonimul Gabriel Ben Meron. Cea mai recentă carte a sa este prezentată de dna Elena Solunca.

 "> Farmecul înţelepciunii - Viața Medicală
Cultură

Farmecul înţelepciunii

de Elena SOLUNCA - mar. 28 2012
Farmecul înţelepciunii

Corespondentul „Vieţii medicale“ în Israel, dl prof. dr. Gabriel M. Gurman a debutat ca scriitor în 1997, sub pseudonimul Gabriel Ben Meron. Cea mai recentă carte a sa este prezentată de dna Elena Solunca.

 

            În cuvântul său înainte la cartea STRAIE DE ZILE MARI – Povestea sărbătorilor evreieşti, apărută la editura Hasefer, Gabriel Ben Meron oferă cititorului o cheie a lecturii, avertizându-l cum că nu va găsi nimic religios, că „religia e doar un instrument folosit pentru a pune la un loc noţiuni, date istorice, aspecte filosofice şi – de ce nu? – extrapolări spre realitatea în care trăim“. Din acest motiv, dar nu numai, cartea este ca o mână întinsă cititorului spre bună înţelegere, consecinţa necesarei mai bunei cunoaşteri a semenilor cu care împărţim viaţa, timpul, istoria. Un al doilea motiv ce se cere menţionat este frumuseţea limbii române în care se torc povestirile-eseuri, conferindu-i o frumuseţe cu totul aparte, autorul mărturisind deschis admiraţia pentru „graiul lui Eminescu, Creangă (şi Caragiale!)“, care „rămâne o satisfacţie internă greu de înfrânt“. Pe alocuri, cursivitatea înmlădiată a relatării lasă loc unor expresii care dezvăluie profesia autorului – medicina – în care a atins excelenţa, consacrat cu numele său adevărat prof. dr. Gabriel M. Gurman. Pseudonimul literar este de dată mai recentă, medicul răspunzând la chemarea scriitoricească abia spre sfârşitul unei strălucite cariere ştiinţifice, debutând în 1999 cu „Viitorul anilor trecuţi“, ca un ecou prin milenii la cuvintele Eclesiastului. Şi încă o observaţie: frumuseţea cu totul specială a limbii pe care autorul, deşi plecat din ţară, nu a uitat-o, nobleţea stilistică constituie o bună lecţie pentru cei de aici care „românizează“ limba engleză sau invers. Spunem asta deoarece, plecat de ani buni în Israel, cunoscător al mai multor limbi, Gabriel Ben Meron se bucură şi transmite bucuria de a vorbi şi scrie în limba română.
            Să începem cu titlul, încărcat cu o dulce povară de tâlcuri: „Straie de zile mari“; nu veştminte, sau mai obişnuitul haine, ci straie, ce îndeamnă gândul pe făgaşul tradiţiei cu ritmurile-i ce măsoară rotirea timpului în care se îngână tot ceea omenesc fiind poartă spre transcendenţă. Subtitlul lămureşte deplin – „Povestea sărbătorilor evreieşti“. Aşa e, straiele sunt diferite de la o comunitate la alta, ca şi sărbătorile, chiar şi atunci când există consonanţe profunde. Apoi, sunt straiele zilelor obişnuite, dar şi cele „de zile mari“, pentru care te pregăteşti pe îndelete iar cele de dinafară desluşesc, în felul lor, pregătirile cele dinăuntru ale fiecăruia şi ale tuturor. Ştefan Iureş consideră că titlul „oglindeşte starea de spirit din casele şi templele evreieşti, unde sărbătoarea este întâmpinată cu veştmintele cele mai bune, în acord cu fiinţa lăuntrică încărcată de emoţie“. De aici o anumită înţelepciune încărcată de semnificaţii, care face lectura atractivă prin îmbinarea aspectelor ce ţin de istorie, Biblie ca şi din viaţa cea din toate zilele noastre. Dăm înţelepciunii accepţiunea lui Marcel Proust, după care „Înţelepciunea nu o primim. Trebuie s-o descoperim în noi în urma unei călătorii pe care nimeni nu o poate face pentru noi“. Autorul ne invită să-l însoţim într-o asemenea călătorie pe lunga cale dintre îndoială şi certitudine. Cât despre farmec, din cele multe ce s-ar putea spune reţinem că este rezultatul unui exerciţiu al „simţului măsurii“ în care s-a „antrenat“ şi ca specialist în anestezie şi terapie intensivă. Da, simţul măsurii, o valoroasă resursă ameninţată cu dispariţia, paradoxal (doar aparent) într-un timp în care se cultivă sufocant tot ce ţine de senzaţie şi cantitativ. Autorul se dovedeşte şi un virtuoz al nuanţelor, între care se detaşează, nu o dată, observaţii neaşteptate şi comentarii pline de tâlc. Chiar dacă cititorul neevreu cunoaşte sărbătorile evreieşti din propria cultură generală sau de la vecini şi prieteni, are prilejul unei lecturi deosebit de prietenoase, pe alocuri savuroase. Foarte probabil, el se va regăsi în afirmaţia lui Ion Cristofor, după care „scriitorul a reuşit să lămurească, în beneficiul personal dar şi al potenţialilor cititori, semnificaţia profundă a unor ritualuri şi tradiţii ebraice, de tip arhaic sau modern, să le pună în valoare frumuseţea şi nobleţea concepţiei, să valorifice logica şi măreţia concepţiei evreieşti despre lume, să deceleze, prin amănunte pitoreşti, coexistenţa sacrului şi profanului, prin magia acelei coesistenta oppositorum specifică sărbătorii“.
            Amintindu-şi cu o anume duioşie de anii copilăriei şi tinereţii, Gabriel Ben Meron mărturiseşte că s-a format într-o „atmosferă intelectuală elitistă, ateistă“, în care nu se obişnuia să se „ia în considerare o sărbătoare religioasă, oricât de importantă ar fi fost ea“. Aşa au fost timpurile comunismului „atotbiruitor“… doar pentru câteva decenii care au reprezentat, totuşi, viaţa atâtora dintre noi. Dincolo de efemeritate, biruitoare se dovedeşte a fi tradiţia prin care ne definim unitatea şi unicitatea în devenirea caleidoscopică a lumii; cu atât mai biruitoare cu cât îşi asumă până şi unele rătăciri care sfârşesc prin a-i spori puterea. Grăitoare este povestirea „Cel mai bun spectacol din târg“. Un prieten scenarist i-a solicitat medicului să scrie o piesă de teatru sau un scenariu de film. Provocarea a fost acceptată, iar rezultatul de-a dreptul surprinzător – o povestire „actualizată“ despre Estera şi sărbătoarea de Purim, una dintre cele mai vesele ale evreilor. Dându-şi seama pe dată, prietenul îl sfătuieşte să meargă „de urgenţă la o şedinţă de psihanaliză“, să-l întâlnească pe… Sigmund Freud, „pentru că tu trăieşti şi te inspiri din propriul subconştient“. În ce ne priveşte, am fi înclinaţi să înţelegem „întâmplarea“ prin ipoteza existenţei aşa-numitelor „meme“, lansată de Dawkins în cartea „Gena egoistă“, purtătoare de informaţie culturală. O ipoteză încă viu dezbătută şi care, cel puţin teoretic, are un potenţial promiţător pentru înţelegerea omului ca miraculoasă alcătuire de spirit şi materie. Da, suntem făcuţi din pământ şi în el ne întoarcem. Suntem însă, cum s-a spus atât de frumos, „pământ grăitor“, amintindu-ne că dintru începutul tuturor începuturilor Dumnezeu a zis: „Să fie lumină!“.
            Urmând şirul sărbătorilor evreieşti, aflăm cum această întâlnire „de mult programată, deloc plăcută, dar absolut obligatorie“ este în fiecare an de Yom Kippur, „cea mai religioasă sărbătoare, ziua în care evreul îşi prezintă petiţia sa, individuală, cerând Celui de sus iertarea păcatelor“. E ca şi cum, prin trecerea timpului, s-ar auzi întrebarea pe care Dumnezeu i-a adresat-o întâiului om: „Adame, unde eşti?“. Nu este uşor să dai răspunsul, cum uşoară nu este defel „nici respectarea a 613 prescripţii obligatorii (aşa-numitul teriag) şi nici răscumpărarea unei cunoştinţe curate“. E drept, de oameni te poţi ascunde cu mai multă sau mai puţină dibăcie, dar de Dumnezeu nicidecum. Scria psalmistul David: „Unde mă voi duce de la Duhul Tău şi de la faţa Ta unde voi fugi? De mă voi sui la cer, Tu acolo eşti. De mă voi coborî în iad, de faţă eşti. De voi lua aripile mele de dimineaţă şi de mă voi aşeza la marginile mării. Şi acolo mâna Ta mă va povăţui şi mă va ţine la dreapta Ta. Şi am zis: «Poate întunericul mă va acoperi şi se va face noapte lumina dimprejurul meu». Dar întunericul nu este întuneric la Tine şi noaptea ca ziua va lumina. Cum este întunericul ei, aşa este şi lumina ei“. De aceea, „tu nu te ierţi singur, ci eşti iertat“.
            Din şirul sărbătorilor, mai amintim Pesahul, una fără de asemănare pentru că „scenariul e prescris, libretul este clar, doar melodiile diferă de la o grupare la alta“. Meticuloasa alcătuire a poveştilor dedicate Pesahului duce maiestuos spre concluzia: „Pesahul reprezintă prima, cea mai mare victorie a omenirii, eliberarea de sub sclavie şi începutul drumului spre recăpătarea ţării pierdute… Eu sunt cel care în fiecare an recit faimoasa frază care precizează că fiinţa umană trebuie să interpreteze legenda eliberării din Egipt ca şi cum ar fi propria sa eliberare“. Cam la două săptămâni după Paşte este Ziua Indepen­denţei, precedată fiind de comemorarea celor căzuţi, o sărbătoare, ca şi altele, a tristeţii şi bucuriei, care face ca autorul să-şi dorească a fi „una de independenţă paşnică şi inutilitate a războiului“. Poate, cine ştie, veni-va şi această zi. Până atunci, evreii nu obosesc să se salute: „şalom“ (pace), chiar şi în timp de război.
            Schimbăm registrul pentru a urmări mersul celor „de jos“ şi suntem surprinşi cum, în istoria poporului evreu – „plină de contradicţii“ –, există nu o singură sărbătoare a anului nou, ci… patru, evocate pe larg şi subliniate cu reflecţii filosofice. Între ele, Tu Bişvat, anul nou al pomilor, când fiecare trebuie să planteze pomi, o sărbătoare care, în ultimii ani, a devenit una a protejării naturii. Ei bine, scriind despre această sărbătoare, Gabriel Ben Meron scrie că, de fiecare dată, îi vin în minte versurile lui Eminescu: „Eu îmi apăr sărăcia şi nevoile şi neamul?/Şi de-aceea tot ce mişcă-n ţara asta, râul, ramul/Mi-e prieten numai mie, iară ţie duşman este“. Şi motivaţia, demnă de luare aminte: „o ţară aparţine aceluia care simte că tot ce mişcă şi e viu şi creşte şi se dezvoltă face parte integrantă din propria fiinţă“.
            Cititorul neevreu se va întâlni cu multe cunoştinţe noi, aureolate cu exprimări aforistice ce îndeamnă la autointerogaţie pentru a înţelege de ce suntem mereu obligaţi să învăţăm din lecţiile istoriei, să luptăm împotriva uitării, ferindu-ne de capcana pierderii propriei identităţi. La limită, s-ar putea spune că, întocmai cum un om fără memorie şi-a pierdut identitatea, un popor ce-şi uită trecutul – aşa cum a fost, cu urcuşuri şi coborâşuri, cu întreaga tensiune ades paradoxală – riscă să iasă din istorie şi să-şi rateze viitorul. La vremea lui, spunea Nicolae Iorga: „Cine uită, nu merită“. Erudiţia, tonul grav fără ostentaţie, subtilitatea observaţiilor şi comentariilor lasă loc unui umor de calitate, menit să dea apropierii dintre autor şi cititor o notă de cordialitate. Se ştie îndeobşte că umorul care nu este exersat şi asupra propriei persoane sau comunităţi nu este decât simplu exerciţiu al unei inteligenţe rele. Nu e, nici pe departe, cazul lui Gabriel Ben Meron. Iată unul dintre multele exemple pe care îl întâlnim de câteva ori: trei evrei, patru partide. Şi deîndată te întrebi: dar la trei români, câte partide?…
            În final, autorul se întreabă dacă a reuşit să-l convingă pe cititor de „necesitatea de a-şi însuşi amănunte despre sărbători aparent mult distanţate de personalitatea şi interesul său intelectual, cu scopul de a înţelege mai bine originea multora dintre aspectele filosofice ale realităţii vieţii noastre“. Desigur, despre sărbătorile evreieşti se pot consulta numeroase articole, studii sau cărţi. Autorul oferă şi altceva, anume o caldă familiaritate care îmbogăţeşte cunoaşterea cu o notă de afectivitate şi emotivitate, de natură să ne apropie unii de alţii în spaţiul elevat al respectului şi prieteniei. De aceea, considerăm cartea lui Gabriel Ben Meron o excelentă ilustraţie pentru ceea ce acad. Nicolae Cajal numea real-semitism.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe