Viaţa actorului şi regizorului Radu Beligan bate piesele în care a jucat maestrul, astăzi ajuns la vârsta de 95 de ani. O demonstrează Candid Stoica, în omagiul de la rubrica Scena ca o lume.

"> Fenomen artistic neegalat - Viața Medicală
Cultură

Fenomen artistic neegalat

de Candid STOICA - ian. 16 2014
Fenomen artistic neegalat

Viaţa actorului şi regizorului Radu Beligan bate piesele în care a jucat maestrul, astăzi ajuns la vârsta de 95 de ani. O demonstrează Candid Stoica, în omagiul de la rubrica Scena ca o lume.

   De curând, Radu Beligan, decanul scenei româneşti, a fost serbat şi omagiat la cea de-a 95-a aniversare. Dacă n-ar trăi, dacă nu l-aş cunoaşte, dacă n-aş fi jucat alături de el, aş fi tentat, în mod sigur, recitindu-i imensa activitate, să declar că e o invenţie a unui inspirat autor de romane senzaţionale. Dar ştiu sigur şi precis că nu-i aşa. E născut, ohooo! în 1918 şi încă de la debut un cronicar a scris despre el: „Actorul acesta poartă în tolbă bastonul de mareşal“. Şi a avut dreptate. A fost elevul, la Conservator, al Luciei Sturza Bulandra şi ulterior şi-a făcut ucenicia sub bagheta lui V. I. Popa (despre care are amintiri emoţionante). După care a pornit, păşind cu dreptul‚ în teatrele particulare, având un succes fulminant în două piese regizate de Ion Iancovescu, când, scriu contemporanii, la simpla sa apariţie în scenă, a trezit hohote de râs şi tunete de aplauze la ieşire. Şi-a continuat ascensiunea, devenind una dintre vedetele teatrelor particulare antebelice. A luat parte la celebra „Steaua fără nume“ de Mihail Sebastian, când, cu un curaj demn de invidiat, împreună cu alţi colegi din propria-i companie de teatru, a reuşit să aducă pe scenă, în plină dictatură antonesciană, un autor evreu, lucru pe-atunci interzis prin lege.
   Trecând apoi la Teatrul Naţional, a fost protagonistul multor spectacole de mare succes. În anul 1961 a înfiinţat, cu ajutorul statului român, cel mai interesant şi valabil teatru postbelic, Teatrul de Comedie, care trăieşte şi astăzi din gloria de altădată adusă de el şi unde a realizat, cu ajutorul excepţionalilor regizori români Lucian Giurchescu şi David Esrig, două spectacole care au revoluţionat faţada teatrului românesc: „Rinocerii“ şi „Troilus şi Cresida“, cu care a avut peste hotare un succes fulminant. După zece ani a revenit la Naţional, de astă dată ca director, şi a adus pe scenă, în premieră, piesa lui Camil Petrescu, „Danton“, într-o montare fastuoasă, unde el interpreta dificilul rol al lui Robespierre, împlinind astfel un vis al regretatului dramaturg care n-a apucat să-l vadă cu ochii săi. E adevărat că în această perioadă a fost membru în Comitetul Central al PCR (din 1969), dar fără să facă politică, teatrul de calitate fiind politica sa şi punând în discuţie publică sintagma „teatru rentabil“. A fost pe rând artist emerit al poporului şi apoi… popular! Dar după evenimentele din decembrie 1989, a fost alungat din teatru de elemente pe care el le adusese acolo. După o recluziune în Australia, la a doua soţie, a revenit în forţă pe scena Naţionalului (nerefuzând ajutorul unui demagog ceauşist care avea nevoie mai ales de uitarea carierei lui de slugoi al regimului comunist dar şi de o relansare pe umerii trainici ai maestrului), iar cu incontestabilu-i talent a adus din nou publicul din stradă la teatru, realizând multe spectacole interesante la care lumea s-a îmbulzit să-l vadă, uneori ca la circ – a jucat până la epuizare „Tache, Ianke şi Cadîr“.
   A fost Pilalcheria din „Oraşul fără avocaţi“ de N. Manzari, Miroiu din „Steaua fără nume“ de M. Sebastian, Rică Venturiano, Catindatul, Agamiţă Dandanache şi Leonida din piesele lui Caragiale, Hlestakov din „Revizorul“ de Gogol, Tuzenbach din Trei surori de Cehov, Romulus cel Mare din piesa lui Dürrenmatt, Richard al III-lea al lui Shakespeare, Ciriviş din „Capul de răţoi“ şi a dat viaţă efemeră multor piese conformiste: „Celebrul 702“, „Ziariştii“, „Şeful sectorului suflete“, toate scrise de Al. Mirodan. Dar a fost, mai ales, acel admirabil Berenger,eroul din „Rinocerii“ de E. Ionescu şi, bineînţeles, Ianke din „Take, Ianke şi Cadîr“. Iar acum, la venerabila vârstă pe care o are, se metamorfozează săptămânal în rolul „Egoistului“ lui Jean Anouilh (am înşirat doar câteva din marile lui creaţii).
   Deşi mulţi cronicari au strâmbat din nas de multe ori acuzându-l că n-are dicţie, că morfoleşte cuvintele, că nu se înţelege ce spune, Radu Beligan a reprezentat, prin stilul lui atât de criticat, dar mai ales prin nonşalanţa şi eleganţa pe care le-a arătat pe scenă, prin modul simplu dar inteligent de a fraza şi de-a rosti replica, prototipul actorului intelectual român modern. Deşi s-au povestit multe despre modul său versatil de a fi, eu pot depune mărturie despre generozitatea omului care m-a ajutat şi mi-a schimbat firul vieţii, angajându-mă la teatrul pe care-l conducea, iar ulterior m-a sprijinit moral, cum numai un mare artist o poate face. Intrând peste noapte într-un rol din „Opinia publică“ de A. Baranga, jucat până atunci cu mare succes de Gh. Dinică, după prima replică pe care am spus-o în scenă, Radu Beligan s-a întors cu spatele la public adresându-se către cei prezenţi cu mezzo voce: „E foarte bun băiatul ăsta!“. Mult mai târziu, mi-a mai dat o altă dovadă de generozitate, prefaţându-mi laudativ prima mea carte, intitulată „Acele lucruri aiuritoare“, iar altă dată a avut răbdare să citească, cu mine alături, prima mea piesă de teatru, despre un om pe care îl cunoscuse foarte bine: „Mircea Şeptilici, sau ultimele două ore din viaţa unui artist“, care aşteaptă şi azi să fie pusă în scenă de Teatrul de Comedie.
   A apărut în nenumărate filme – regizorii folosindu-se de numele său pentru a obţine o minimă audienţă de public – în care s-a străduit să dea puţină umanitate personajelor care le populau, osificate şi impregnate de morala comunistă, a scris câteva excelente cărţi cu însemnări acide despre lumea teatrului, dovedind un talent impresionant de eseist, şi a pus în circulaţie încântătoare aforisme pline de savoarea autenticităţii, printre care acela în care defineşte filmul drept o conservă în comparaţie cu alimentul proaspăt care este teatrul.
   A fost căsătorit cu trei femei fermecătoare, iar acum este însoţit pretutindeni de o încântătoare domnişoară, autoare a ultimei piese interpretate de maestru pe scena Teatrului Metropolis, care se numeşte – printr-o formidabilă coincidenţă – Mona! Este autorul a trei copii şi a nenumărate spectacole regizate de el cu o artă de bijutier pe care numai marii maeştri o posedă. Nu mai adaug decât că numele de Beligan, care a dat  glorie teatrului românesc, nu reprezintă decât anagrama cuvântului Galbeni, numele satului de lângă Vaslui în care s-a născut domnia-sa.
   „Teatrul nu este un cămin liniştit. Cine caută pe scenă un adăpost trebuie să ştie că această casă cu numai trei pereţi este cea mai descoperită dintre toate, purtată când pe valurile succesului, când pe cele ale înfrângerii. Ca să rezişti şi să birui îţi trebuie nu numai talent, ci şi curajul de a crede până la capăt într-o idee, şi mai ales energia morală de a accepta aversiunile“. Iată mărturisit, într-una din cărţile sale, unul din secretele longevităţii şi biruinţelor lui de-a lungul drumului parcurs de aproape un secol de viaţă.

 

 

P.S: un distins şi talentat coleg m-a întrebat deunăzi: „Am aflat că scrii cronică teatrală la Viaţa medicală.
S-au înfiinţat cumva teatre în policlinici şi spitale?“
„Nu, dar şi când s-or înfiinţa…“, i-am răspuns.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe