Capitala găzduieşte o expoziţie de fotografie şi una de pictură şi montaj, ale unor artişti spanioli. Dr. Raluca Bulea ne oferă, la rubrica Institute culturale, argumentele pentru care merită să le vizităm.

"> Ferestre şi imagini peste timp - Viața Medicală
Cultură

Ferestre şi imagini peste timp

de Dr. Raluca BULEA - dec. 19 2012
Ferestre şi imagini peste timp

Capitala găzduieşte o expoziţie de fotografie şi una de pictură şi montaj, ale unor artişti spanioli. Dr. Raluca Bulea ne oferă, la rubrica Institute culturale, argumentele pentru care merită să le vizităm.

   Pentru Institutul Cervantes din Bucureşti, toamna aceasta a însemnat o perioadă de mari schimbări, marcată în acelaşi timp de multe reuşite în domeniul iniţiativelor culturale oferite publicului interesat de tot ceea ce înseamnă exprimare artistică venită dinspre zona hispanică. Totul a început odată cu instalarea în noul sediu, de pe bulevardul Regina Elisabeta, la nr. 38, în fosta berărie Gambrinus, clădire generoasă şi perfect adaptată variatei palete de activităţi aflate pe agenda celor de la Cervantes. Pe lângă spaţiile clasice, absolut indispensabile, dedicate cursurilor pentru învăţarea limbii spaniole, amenajate la cele mai moderne standarde, şi cele destinate bibliotecii, instituţia beneficiază acum şi de o sală proprie, unde se pot organiza proiecţii de film, conferinţe şi spectacole de teatru, precum şi de o sală care poate găzdui expoziţii dintre cele mai diferite. Tocmai în acest spaţiu privilegiat s-a făcut debutul activităţilor culturale ale sezonului, cu o expoziţie de fotografie ce poate fi cu uşurinţă considerată un eveniment, care a scos la iveală şi a arătat şi publicului român un artist din prima jumătate a secolului XX, dintre cei formaţi într-o vreme în care imaginile, înainte de a fi încredinţate privitorului, treceau printr-un riguros şi extrem de exigent proces de selecţie făcut de însuşi autorul lor.
   Luis Ramón Marín (1884–1944) a fost unul dintre cei mai mari fotografi spanioli, având realizări remarcabile în zona fotografiei de reportaj, într-o epocă marcată de evenimente, care, nu de puţine ori, au avut menirea de a schimba cursul istoriei. Şi tocmai aceste schimbări au fost cele care l-au obligat la izolare în ultimii ani ai vieţii, după încheierea războiului civil spaniol, şi au făcut ca moştenirea sa fotografică să trebuiască să fie ascunsă şi păstrată în secret timp de câteva decenii.
   Expoziţia de la Bucureşti, intitulată Marín. Fotografii 1908–1940, reuneşte 60 de imagini alese din impresionanta colecţie de negative a artistului (peste 18.000 de plăci fotografice) şi este parte a unei serii de expoziţii itinerante, care poposeşte la sediile Institutului Cervantes din întreaga lume, cu scopul de a readuce în atenţie un creator pe nedrept uitat şi epoca în care acesta a trăit şi a fost în activitate. Mulţumită fiicei artistului, prezentă la vernisajul de la Bucureşti, care a oferit operele tatălui său, şi Fundaţiei Pablo Iglesias, care a restaurat o parte dintre negative, putem redescoperi astăzi o creaţie a unui artist complex, care nu s-a limitat la un singur gen fotografic, ci s-a aplecat deopotrivă asupra fotojurnalismului, reportajului social, fotografiei de război, instantaneelor ce surprindeau familia regală, reprezentând cu acurateţe toate evenimentele care aveau impact în epocă, fără să uite de imaginile pur artistice, fotografia de studio, cu portretele unor personaje cunoscute, realizate într-o manieră care nu poate să nu ne poarte cu gândul la marii maeştri ai picturii universale. Recuperarea lui nu face decât să întregească – obiectiv, dar şi emoţional – tabloul unei perioade importante nu doar pentru conaţionalii săi, ci deopotrivă şi pentru privitorii interesaţi, din orice alt loc.
   În cei peste treizeci de ani de carieră, Marín a avut, cum se întâmplă întotdeauna în cazul marilor artişti, o serie de subiecte preferate, care l-au preocupat şi la care a revenit iar şi iar de-a lungul timpului, în căutarea celei mai bune variante, atât din punct de vedere tehnic, cât şi ca mesaj vizual şi, de ce nu, artistic, transmis privitorului. În expoziţia oferită nouă de Institutul Cervantes, deşi la o privire atentă putem identifica reprezentări ale tuturor acestor teme, ele nu sunt separate şi aliniate în urma unei etichete. Este misiunea vizitatorului să le redescopere, să le definească, să le aprecieze şi în felul acesta să ajungă să îl cunoască pe Marín. Acesta a fost şi cazul lui Dragoş Lumpan, fotograf profesionist, dar şi prieten al medicilor reuniţi în Clubul foto Arfomed, care a văzut imaginile fotografului spaniol şi a caracterizat expoziţia ca fiind excepţională, cum nu se întâlnesc adesea la Bucureşti, de un nivel comparabil cu cele de profil văzute pe alte meleaguri.
   Vizitarea acestei expoziţii a reprezentat în mod sigur, pentru întregul public, o experienţă emoţionantă, plină de trăiri artistice, dar şi de momente de adânc respect în faţa istoriei. De la portretele neobişnuite ale unor personaje cunoscute, abordate într-o manieră inedită, care aduce mâinile, şi nu faţa, în prim-plan, până la imaginile mulţimii adunate în jurul unui aparat de radio dintr-o cafenea, pentru a urmări extragerea loteriei de Crăciun, precum şi atâtea alte subiecte, lucrările sale se pot constitui oricând în fresca unei epoci apuse, fiind capabile să readucă în actualitate eveni­mente şi personaje pe cale să se piardă, pe nedrept, în uitare.
    Având în comun cu evenimentul relatat anterior faptul că este vorba tot de o expoziţie aflată în turneu prin lume, colecţia de pictură şi montaj a lui José Manuel Ciria ne readuce însă în prezent. Lucrările sale de mari dimensiuni şi-au găsit casa potrivită (chiar dacă pentru o scurtă perioadă, până la 15 decembrie) în generoasele, amplele spaţii ale Muzeului Naţional de Artă Contem­porană, concepute parcă special pentru tendinţele artiştilor de astăzi. Intitulată Windows sau, în varianta prescurtată, WDW, ar putea să ne ducă cu gândul, înainte de a-i trece pragul, la posibile similitudini cu arhicunoscutul sistem de operare pentru computere, care l-a făcut bogat şi celebru pe Bill Gates. Nimic mai departe de adevăr, putem constata odată intraţi în muzeu. Pentru Ciria, după mai bine de douăzeci de ani de încercări şi reuşite artistice, după multe expoziţii în galerii prestigioase din Europa dar şi de peste ocean (artistul locuieşte din 2005 la New York), ferestrele sunt de fapt căi de acces către sufletul uman, către emoţiile, dar mai ales către anxietăţile şi angoasele pe care acesta le încearcă, inevitabil, de-a lungul vieţii. Ne-o dovedesc seriile de tablouri reprezentând chipuri în diferite ipostaze ale suferinţei, furiei, supărării, îngrijorării…
   Expoziţia ne oferă, dincolo de tablouri, şi o serie de reprezentări artistice asupra cărora Ciria s-a aplecat mai recent, şi pe care le prezintă numai acolo unde spaţiul expoziţional i-o permite, cum este cazul instalaţiei de podea Reţea construită. Totodată, artistul continuă, ori de câte ori are ocazia, să exploreze noi mijloace artistice şi a făcut-o şi cu ocazia vernisajului de la Bucureşti, când toţi cei prezenţi au primit o copie pe hârtie a unuia din chipurile lui Ciria, pe care trebuia să o ţină în dreptul feţei, în timp ce grupul era imortalizat fotografic. Astfel de experi­mente au fost făcute şi în alte părţi, după cum se poate vedea în catalogul expoziţiei. Nu vom insista mai mult, lăsându-vă plăcerea de a descoperi noi sensuri şi emoţii în lucrările pictorului spaniol.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe