Newsflash
Cultură

Festivalul continuă

de Anca FLOREA - sept. 19 2013
Festivalul continuă
După concertele de deschidere, Festivalul „Enescu“ a continuat să propună repere amalgamate, menite să readucă ansambluri şi nume binecunoscute din precedente ediţii, să prezinte orchestre cu o tradiţie mai mult sau mai puţin îndelungată, evoluând pentru prima oară la noi, să includă formaţiile româneşti – camerale, simfonice sau corale – în varii combinaţii, aşa încât să se obţină un echilibru util pentru toată lumea implicată, cu foarte multă muzică de secol XX, departe de gustul publicului larg, cu o ciudată premieră la Operă şi nocturne care au adus creaţia preclasică în prim-plan.
L-am reascultat pe Radu Lupu, de această dată în recital Schubert, compozitor apropiat structurii renumitului pianist, o sală sufocată de cei care ştiu că o asemenea întâlnire nu trebuie ratată descoperind o abordare cerebrală, departe de romantismul poate hipersensibil cu care ne-am obişnuit, sobru, rezervat, cu momente de anvergură aproape beethoveniene, reuşind totuşi să creeze atmosfera specială care „plutea“ deasupra tuturor; ovaţiile prelungi au fost răsplătite cu multe bisuri, semn că solistul s-a simţit în largul său din nou sub cupola Ateneului şi din nou admirat necondiţionat de publicul „de acasă“. Dar pe acel podium au concertat şi Filarmonica din Timişoara şi cea din Iaşi, cu oaspeţi străini la pupitru, colaborând cu pianişti cunoscuţi sau nu, în partituri cu siguranţă necunoscute nouă, iar orchestra din Cluj a abordat lucrări scrise (şi) de… dirijorul invitat. După-amiezele camerale şi matineele de la Auditorium sau de la Universitatea de Muzică s-au înscris pe aceleaşi coordonate, cvartetul „Tammuz“ preferând însă pagini de Enescu sau Fauré.
Serile de la Sala Palatului au avut o cotă de noutate, pentru că Orchestra din Pittsburg, cu Manfred Honeck la pupitru, a convins în Simfonia nr. 5 de Şostakovici, a acompaniat pe cât posibil o explozivă pianistă – Yuja Wang –, năucitoare ca performanţă tehnică şi ca tempo, apreciată sau nu în îndrăgitul Concert nr. 1 de Ceaikovski, ansamblul devenind însă cuceritor în bisuri. Iar dacă orchestra americană există de peste un secol, Filarmonica Naţională din Rusia s-a înfiinţat în urmă cu doar un deceniu, programarea sa prilejuind însă revederea reputatului Vladimir Spivakov, dar ca dirijor, departe de strălucirea violonistului de altădată, acum cu o gestică rezervată, elegant şi reţinut în Suita nr. 3 de Enescu (destul de incert conturată) şi în Simfonia nr. 1 de Rahmaninov, acompaniind însă excelent evoluţia de mare clasă a violonistului Serghei Dogadin, care în Poemul de Chausson sau în Introducere şi Rondo capricioso de Saint-Saëns a încântat prin sunetul superb, fineţea discursului, frazarea sensibilă şi tehnica impecabilă dar fără ostentaţie, ceea ce s-a remarcat şi în Capriciul de Paganini cântat ca bis, departe de intenţia (altora) de a etala o virtuozitate mecanică. Şi din nou bisurile au relevat o altă „faţetă“ a ansamblului, Spivakov apropiindu-se de cel pe care îl ştiam din anii ’80 ca redutabil şi fermecător solist.
Extrem de interesantă pentru spectatorii fideli ai festivalului a fost însă revenirea Orchestrei din Paris, în anii precedenţi condusă de Eschenbach, acum sub bagheta lui Paavo Jarvi, sunând cu totul altfel, plină de viaţă, de căldură şi cu o supleţe expresivă deosebită în marea muzică franceză – uvertura la opera Corsarulde Berlioz şi Simfonia nr. 3 cu orgă de Saint-Saëns –, redate cu rafinament şi plasticitate, cu o paletă coloristică perfect adaptată stilistic, susţinând apoi cu discreţie şi (din nou) eleganţă demersul solistic al tinerei violoniste Vilde Frang, excelentă înConcertul de Britten, gândit în tonuri delicate, uneori abia sugerate, cu fraze generoase, dar fără secvenţe în forţă, manieră în care a rămas şi în bisul oferit (din creaţia finlandeză). Iar a doua zi, dirijorul a revenit la pupitru, la fel de implicat şi eficient, transmiţând stări şi trăiri intense fie în prima Simfonie enesciană, fie în Simfonia nr. 5 de Prokofiev, opusuri interesante, ofertante pentru interpreţi şi pentru cunoscători, mai puţin pentru publicul „de festival“.
Marcată de tensiuni extreme în timpul repetiţiilor, determinând şi preluarea conducerii de către dirijorul Leo Hussain (care colaborase în urmă cu două zile cu Filarmonica ieşeană), prezentarea monumentalei lucrări Gurrelieder de Schönberg a constituit o provocare atât pentru orchestra şi corul Filarmonicii bucureştene, cât şi pentru spectatori, dificultatea scriiturii şi noutatea limbajului (cu care nu sunt deloc obişnuiţi) constituind un obstacol greu de trecut pentru mulţi. Dar după un început neconturat, incert ca formă şi expresie, dirijorul – foarte bun de altfel – a reuşit să determine implicarea ansamblului, care a cântat chiar foarte bine, reliefând contrastele şi stările diverse cuprinse în partitura de factură wagneriană, poate şi cu influenţe straussiene, superbă dar greu de realizat într-o construcţie unitară şi densă, cu suprafeţe difuze şi explozii terifiante. Distribuţia solistică a fost, în general, echilibrată, dar soprana Violeta Urmana a fost depăşită de solicitările scriiturii (în special în acut), tenorul Nikolai Schukoff rezistând eroic (dar cu brio) intensităţilor şi ţesăturii infernale, în timp ce baritonul Thomas Mayer a demonstrat ştiinţa şi expresivitatea cântului semiparlat (vestitul Sprechgesang), iar mezzosoprana Janina Baechle a convins, prin linie şi suverană conducere a frazei, că este (şi) o redutabilă interpretă de tip wagnerian; tenorul John Daszak a avut doar scurte intervenţii, actorul Victor Rebengiuc dublând, de fapt, prin recitarea textului, fără vreun acompaniament, ceea ce apoi a rostit foarte inspirat Mayer, pe suportul muzicii. Şi astfel, o lucrare complexă şi practic necunoscută la noi a cucerit până şi spectatorii neavizaţi, dar dornici să descopere frumuseţea muzicii, aplauzele entuziaste de la final răsplătind efortul şi problemele (cu emoţii) pe care „filarmoniştii” le-au depăşit într-o manieră demnă de admirat.
Duminică seara, Orchestra Română de Tineret, dirijată de Lawrence Foster, a încântat într-un program destul de „compozit“, alăturând o piesă foarte bine scrisă de Dediu, apoi Dublul concert de Brahms – cu violonistul Pinchas Zukerman şi violoncelista Amanda Forsyth (destul de departe de profunzimea şi frumuseţea secvenţelor solistice, „jucându-se“ lejer pe corzi, ca şi în bisul de Kodaly, de altfel) –, iar în partea a doua lucrări de Ravel, superb realizate în tonuri irizate sau izbucniri de factură iberică, deşi dirijorul a temperat neinspirat gradaţia din Bolero, optând la bis pentru o piesă lentă de Fauré, urmată însă de strălucitoarea uvertură la opera Ruslan şi Ludmila de Glinka.
Sfârşitul de săptămână a oferit, târziu în noapte, o reîntâlnire cu „Europa galante“ şi violonistul-conducător Fabio Biondi, acum în pagini de Vivaldi, gustate de un public destul de numeros, apoi Ansamblul „La Venexiana” şi dirijorul Claudio Cavina au abordat opera în concert Orfeu de Monteverdi, cu solişti specializaţi în astfel de partituri, neaşteptată fiind colaborarea cu „Preludiu“, cor (pregătit de Voicu Enăchescu) pe care îl ştiam mai curând în repertoriul de colinde şi miniaturi diverse, eventual şi din muzica religioasă a cappella. O altă lucrare preclasică de gen – Alessandro de Händel –, a prilejuit orchestrei „Armonia Atenea“, cu George Petrou la pupitru şi o echipă solistică redutabilă – (incluzând şi contratenori precum reputatul Emanuel Cencic), făcând risipă de coloraturi şi „înflorituri“ de efect, în compania unui ansamblu (şi) cu instrumente de epocă – un demers bine susţinut, totul devenind apoi trenant, poate şi pentru că amploarea şi aspectul static începeau să se simtă la miezul nopţii.
Despre noua montare a operei Otello de Verdi, mă rezum la a spune că m-a revoltat şi m-a întristat teribil – detalii poate altădată.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe