Newsflash
Cultură

Filmul acesta nu te va încălzi

de Alexandra NISTOROIU - nov. 10 2014
Filmul acesta nu te va încălzi
   E frig la „Patria“. Trebuie să înceapă filmul, dar nu mă pot convinge să îmi dau fularul sau haina jos. N-am de unde şti încă, dar mâine e programată prima ninsoare din an. E frig la „Patria“. Mă încolăcesc în scaunul care vrea să fie fotoliu dar nu e, în sala care vrea să fie încălzită dar nu e. N-am de unde şti încă, dar acesta nu este un film care să te încălzească. Nu te lăsa înşelat de nume. Maps to the stars nu-i atât un film despre înălţimi, cât despre hăuri. Sau poate asta e şi ideea. Întinzi mâna să ajungi la stele şi rişti să pici în prăpăstii fără fund. O privire cinică, acidă a Hollywoodului, e al cincilea film cu care David Cronenberg a candidat la Palme d’Or. A obţinut premiul pentru interpretare feminină (Julianne Moore). Rulează pentru prima dată în Capitală, în seara deschiderii festivalului Les Films de Cannes à Bucarest.
   Intru în cinema pe la opt şi jumătate. În hol e înghesuială, nu e încă permisă intrarea în sală. Peste atmosfera de festival şi oamenii relaxaţi se suprapune senzaţia că suntem într-un lift cu străini. Holul „Patriei“ nu e pregătit pentru aşa mulţi oameni. Dau să merg spre casa de bilete, dar două tipe din stânga mea glumesc despre cum speră să fie lăsate să stea pe scări. Bilete nu mai sunt. Organizatorii aşteaptă să vadă câţi dintre invitaţii lor ajung şi, când e clar că mai bine de jumătate lipsesc, mai pun zece bilete în vânzare. Ne reaşezăm în faţa casei în şir indian, noi cei rămaşi pe dinafară. Pentru că n-am fost niciodată bună la dat din coate, ultimul din astea zece se vinde chiar tipului din faţa mea. Nu-i nimic, oamenii cu ecusoane privesc din nou în sală şi evaluează situaţia. Mai sunt locuri şi, la a treia tură de bilete puse la bătaie, reuşesc şi eu să îmi cumpăr unul. Nu pierd nimic, în afară de reclamele dinaintea filmului. În sală, publicul e de un respect pe care nici la teatru nu-l mai vezi. Nu tu şoapte, nu tu sonerii de mobile, nu tu telefoane-lanterne gâdilate în întuneric. Din când în când, se aude uşor foşnăitul unei pungi de popcorn şi parcă îţi imaginezi chipul speriat al celui care mănâncă anxios, ca la un film de groază.
   Maps to the stars nu e un horror. De la horror pleci speriat, dar convins că povestea n-are legătură cu realitatea şi că monştrii nu sunt nici reali, nici umani. În Maps to the stars, monştrii sunt cât se poate de umani şi de reali. Şi, cel mai probabil, la fel de speriaţi cum suntem şi noi. Un băiat de 13 ani care a trecut deja pe la dezintoxicare. O adolescentă piromană care vrea să reconstituie legătura bolnăvicioasă a părinţilor ei. O actriţă la apus de carieră, bântuită de fantoma unei mame abuzive. Un şofer-actor cu un picior în lumea lor, cu unul în afară. Sex ieftin, zâmbete false, normalitate mimată. Droguri, narcisism, vină. Nu lipseşte niciun ingre­dient pentru fotografierea gotică a Hollywoodului care îşi reciclează neîncetat aceleaşi mituri. Până aici, demonstraţia ţine, dar e plictisitoare.
   Ideea originală a scenaristului Bruce Wagner este de a folosi incestul, multiplicat, ca metaforă pentru o lume bolnavă moral, incurabilă şi autodistructivă. O lume în care nici psihoterapeutul nu poate ajuta pe nimeni, pentru că atât el, cât şi metodele lui sunt la fel de corupte ca întreaga comunitate. Paralele atrag atenţia asupra sensurilor mai puţin evidente ale naraţiunii, dar în acelaşi timp obosesc. Pentru că Wagner nu se mulţumeşte să multiplice incestul. Dublează (sau triplează) şi alte elemente: două vedete monstruos de obsedate de propria persoană (e drept, la vârste diferite), trei incendii, două personaje cu halucinaţii. Şi dacă tuturor le găseşti relevanţa, deşi par prea facile, una singură e greu de iertat: focul. Care tot apare în trecutul şi prezentul personajelor. Parcă împrumutat dintr-o telenovelă. Sau dintr-o baladă populară.
   Ca satiră, filmul nu funcţionează. Abia zgârie suprafaţa posibilelor ţinte, a viciilor pe care ar putea să le atingă. Şi o face cu poante la îndemână şi clişee de raportare. Smulge publicului râsete puţine, mai degrabă în momente de detensionare. Când rulează creditele la final, nu te simţi deloc eliberat prin râs, ci încărcat cu tot întunericul viziunii.
   Părăsesc sala privind în jur. Aproape nimeni nu vorbeşte. Gălăgia veselă de la intrare s-a transformat într-o tăcere respectuoasă. Fiecare încearcă să mestece cu grijă un film care rămâne greu de digerat. Afară, vijelia care îndoaie copacii şi taxiurile mici, galbene ne smulg din goticul însorit şi populat de limuzine în care ne blocasem puţin. Mă aşteaptă nişte prieteni. Când ne întâlnim, le spun doar cât de friguros a fost filmul şi cum singura concluzie e că oamenii sunt răi. Aşa că unul dintre ei îmi toarnă un pahar de vin: „Ai nevoie să te încălzeşti“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe