Newsflash
Cultură

Final de festival

de Anca FLOREA - oct. 11 2013
Final de festival
  După maratonul wagnerian, Festivalul „Enescu“ a intrat în ultima săptămână cu alte nume mari, cu reîntâlniri, surprize mai mult sau mai puţin plăcute, într-o succesiune la fel de aglomerată, majoritatea spectatorilor simţind că deja era prea mult, continuând totuşi să umple sălile şi încercând să nu „scape“ nimic din ceea ce ar fi fost tentant.
  Sigur că recitalul pianistului Evgheni Kissin era un astfel de reper, doar că evoluţia sa în opusuri de Schubert şi Scriabin a fost mai curând o parcurgere a unor partituri în principiu ofertante, fără o implicare reală, fără pregnanţă expresivă sau „ceva“ care să justifice renumele său; aceeaşi impresie au lăsat şi cele patru Impromptu-uri de Schubert abordate câteva zile mai târziu, ca preambul la Trio-ul de acelaşi compozitor, în care a cântat alături de violonista Silvia Marcovici şi violoncelistul Alexander Kniazev – o „combinaţie“ ciudată, în care fiecare avea o interpretare personală, deloc corelată cu a celorlalţi, pianistul la fel de anost, violoncelistul extrem de agresiv (în special în prima parte, „pigmentând“ şi cu un fel de icnete-gemete expresive), violonista fiind singura care avea şi stilul şi farmecul şi anvergura cerută. Dar sub cupola Ateneului a evoluat şi îndrăgitul Maxim Vengerov, din nou neconvingător ca dirijor, colaborând cu „Virtuozii din Bucureşti“, destul de „temperat“ ca violonist în opusuri de Bach sau Mozart. Nici violonista Hilary Hahn nu a cucerit în Mozart, opus derulat în cadrul programului ansamblului „Camerata Salzburg“, sub conducerea lui Louis Langree, care a optat şi pentru liricele Intermezzide Enescu şi pentru o lucrare de Williams, structură (din nou) destul de amalgamată. În schimb, a fost o încântare evoluţia ansamblului „Violoncelissimo“, condus de entuziastul şi dăruitul violoncelist-profesor Marin Cazacu, alcătuind un mozaic echilibrat şi variat, piese „de linie“ alternând cu miniaturi ce pun în valoare virtuozitatea instrumentiştilor; prefaţând concertul, Muzeul „Enescu“ a lansat câteva partituri enesciene, aşa încât, firesc, prima piesă a fost Andante religioso, superb interpretată de Marin şi Ştefan Cazacu, în acompaniament de orgă (Verona Maier), foarte interesantă fiind apoi şi Al fine de C. Tăutu, trecând la Albinoni, Dvor˘ák, Offenbach, Schrammel, colaborând cu soprana Simina Ivan într-o secvenţă de Mercadante şi în celebra Bachiana brasileiras nr. 5 de Villa Lobos, pentru ca ultima parte să aducă o schimbare de „registru“, plin de bună-dispoziţie în Piazzolla, C. Dimitrescu sau Mozart-Mifune, aplauzele unei săli pline fiind răsplătite cu două bisuri de aceeaşi factură expresivă. Ultima zi de festival a propus, pe acel podium, şi muzică de secol XX cu Ansamblul Schubert care… nu a cântat Schubert, ci Bridge, Fauré, Enescu, apoi şi recitalul pianistului Murray Perahia, pe care mulţi melomani l-au aşteptat nerăbdători, trecând acum de la Bach şi Beethoven, la Schumann şi Chopin, în maniera sa introvertită şi mai curând monocromă.  
  La Sala Palatului, seria „marilor orchestre ale lumii“ a inclus şi concertele prezentate de Filarmonica din Stockholm, cu renumitul Sakari Oramo la pupitru, destul de banală şi în lucrările de Hillborg sau Nielsen, şi în acompaniamentul din Concertul nr. 1 de Brahms, solist pianistul Stephen Hough, dar şi în Suita nr. 2 de Enescu sau în Simfonia nr. 1 de Sibelius, punctul de interes fiind însă revenirea violonistului Julien Rachlin, acum în Concertul de Stravinski, o altă pagină deloc comodă pentru spectatori, dar realizată cu supleţe şi, pe cât posibil, într-o interpretare nuanţată. A urmat însă o ciudată Orchestră Naţională a Rusiei, în prima seară condusă de Mihail Pletnev într-o combinaţie la fel de derutantă, creaţii din literatura rusă – Prokofiev (solist binecunoscutul violonist Vadim Repin), Ceaikovski, Glazunov –, fiind urmate de o Simfonie de Bruckner, pentru ca, a doua zi, ansamblul să se afle sub bagheta lui Horia Andreescu, foarte greu de „strunit“ în acompanierea Concertului nr. 1 de Liszt (în care l-am redescoperit pe pianistul Boris Berezovski, mult mai sensibil, renunţând la etalarea virtuozităţii în favoarea realei interpretări, chiar dacă tempoul pe care l-a impus a fost adesea mult prea rapid), pentru ca apoi, în Simfonia nr. 2 de Mahler, să reuşească momente deosebit de frumoase, în alternanţă cu altele confuze, ca şi cum concentrarea juca feste instrumentiştilor… Şi s-a văzut că efortul dirijorului a fost cu totul ieşit din comun pentru a izbuti să construiască partitura cât mai aproape de maniera dorită, beneficiind şi de intervenţia solistică a mezzosopranei Bernarda Fink (cu o frazarea de o eleganţă impecabilă) şi a sopranei Anita Hartig, poate mai puţin pregnantă decât speram. Ultimele seri simfonice au readus Filarmonica din Londra, dirijată relaxat şi destul de atipic de Andrew Litton, oferind însă surpriza unei excelente pianiste din România, formată în Anglia – Alexandra Dariescu –, având toate datele pentru o carieră adevărată, îndelung ovaţionată în Concertul de Grieg şi în cele două bisuri la fel de expresive, ansamblul rămânând în lumea romantică prin Brahms şi Ceaikovski (uneori de mare frumuseţe, alteori cu zone incerte); în seara finală, bagheta a fost preluată de Cristian Mandeal, abordând lucrări pretenţioase precum Capriciul de Enescu (solist violonistul Dmitri Sitkovetski) şi ampla Simfonie nr. 3 de Mahler, în care s-au regăsit şi Corul Radio (pregătit de Dan-Mihai Goia) şi Corul de copii (condus de Voicu Popescu), dar şi mezzosoprana Jennifer Johnston, reuşind astfel o încheiere de anvergură a unui festival mult prea „stufos“.
  Dar Opera Naţională a oferit şi un spectacol cu Oedip, cu Adrian Morar în fosă şi o distribuţie stabilă (în rolul titular Ştefan Ignat), singura noutate – din păcate nemenţionată nici măcar în caietul-program, cu atât mai puţin în comunicatele de presă – fiind debutul absolut la ONB al bas-baritonului ieşean Octavian Dumitru în rolul Phorbas.
  „Nocturnele“ de la Ateneu s-au încheiat printr-o revenire – în fine – la creaţia bachiană, chiar dacă ansamblul se numea „Accademia Bizantina“, cu Ottavio Dantone la clavecin, deopotrivă dirijor, seara prilejuind şi reapariţia violonistei Viktoria Mullova, mult mai „acasă“ într-un astfel de repertoriu.
  Şi toate acestea s-au completat cu sesiuni de autografe, lansări diverse, dialoguri în Piaţa Festivalului, unde au continuat să cânte formaţii şi solişti mai mult sau mai puţin cunoscuţi.
  Timp de patru săptămâni am alergat, am ascultat, ne-am enervat şi ne-am bucurat, am fost şi dezamăgiţi şi încântaţi, gândindu-ne deja la faptul că viitoarea ediţie va fi, din fericire, mult mai scurtă, ceea ce poate însemna însă o şi mai mare aglomerare de evenimente. Sperăm că în 2015 vom asculta (şi) opusuri clasic-romantice îndrăgite, nu doar, în exces, muzică de secol XX, cu care am fost sufocaţi în această ediţie. Vom vedea.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe