Newsflash
Cultură

Fotografie și muzică, între istorie și actualitate

de Dr. Raluca BULEA - ian. 31 2018
Fotografie și muzică, între istorie și actualitate
     Institutul Balassi din București și-a delectat de multe ori publicul, de-a lungul timpului, cu evenimente ce au adus în prim-plan arta fotografică. Tineri creatori sau nume consacrate, recunoscute pe plan internațional, au fost prezenți în spațiile sale, ilustrând multiplele fațete și resurse ale unei modalități de exprimare artistică ce în prezent nu mai cunoaște granițe ori limitări. Mai mult, a devenit deja o tradiție ca primul eveniment cultural al anului să fie în legătură cu ziua de 11 ianuarie, când este sărbătorită Ziua artei fotografice în România. Cu această ocazie, am avut bucuria unei duble întâlniri propuse de Radu Igaszag, profesor în cadrul Facultății de Film a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale”. Acesta ne-a propus, pe de-o parte, fotografiile sale, reunite în expoziția „Oradea Mare”, ce poate fi vizitată până la 8 februarie, și, în același timp, ne-a oferit o plimbare către vremurile de început ale acestei arte a imaginii, prin prelegerea care a evocat personalitatea artistică a lui Carol Popp de Szathmári, cel de a cărui naștere, în 1812, este legată ziua de 11 ianuarie.
     Plimbarea prin Oradea, organizată de autor sub forma unor panouri cu aspect de poliptic, ne pune înaintea unor fațade clasice și a unor clădiri emblematice ale orașului, dar în același timp ne dezvăluie și firme desuete sau foarte actuale și clădiri moderne, alături de care încă persistă statuile vechi, pasajele, turlele bisericilor și imaginile cu sfinți. Vechi și nou, color și monocrom, frumos și nu chiar, totul se îmbină în imaginile surprinse de Radu Igaszag, lăsându-ne cu o puternică dorință de a ne reîntoarce sau de a descoperi pe cont propriu Oradea. Și pentru că este un adevărat artist al imaginii, nu a putut rezista tentației pe care o reprezintă întotdeauna jocul de lumini și umbre, suprapunerea de contururi peste construcții reale, care duc în fotografie la rezultate de multe ori surprinzătoare. În joacă, artistul ne-a propus ca la finalul vizitării expoziției să ne imortalizăm într-un selfie în fața imaginii panoramice a orașului, pentru a putea pretinde că l-am vizitat de-adevăratelea.
     Revenind apoi la tonul serios potrivit unui dascăl, Radu Igaszag ne-a ajutat să îl cunoaștem mai bine pe artistul Carol Popp de Szathmári, călător pasionat, artist plastic și fotograf, care a lăsat mărturii vizuale valoroase atât despre București, orașul pe care în final l-a preferat Clujului natal, cât și despre oamenii politici și evenimentele istorice și sociale cărora le-a fost contemporan. A fost foarte interesant de urmărit cu ajutorul ilustrațiilor cum neiertătoarea fotografie devenea o suavă acuarelă ce masca imperfecțiunile și punea totul într-un frumos decor, ori se transforma într-o gravură ajustată pentru a fi reprodusă în presa vremii.
     Pragul studioului său, lăsat moștenire fiului și dispărut din păcate în urma bombardamentului din 1944, a fost trecut și de protipendada Capitalei (fiind fotograful oficial al lui Al. I. Cuza și al lui Carol I), dar și de oameni simpli, pe care artistul a căutat să îi surprindă din dorința de a face un portret etnografic al țării în perioada de după unirea principatelor și după venirea la domnie a principelui Carol. În plus, a fost unul dintre primii fotografi de război din lume, deși din colecția sa de imagini din Războiul Crimeii, adunată într-un album, nu s-a mai păstrat niciun exemplar. Nu în ultimul rând, o parte importantă a lucrărilor sale, în special de acuarelist, a fost creată cu ocazia participării la vizitele oficiale făcute de domnitori în țară ori peste hotare.
     În următoarea săptămână, cu ocazia sărbătoririi Zilei culturii maghiare (22 ianuarie) Institutul Balassi a organizat o serie de evenimente menite să atragă atenția publicului asupra unor personalități importante din lumea muzicii. La 18 ianuarie, a găzduit la sediul său recitalul tânărului pianist Gabriel Gîțan, închinat memoriei dirijorului și compozitorului Ludovic Bacs, care a fost, printre altele, și unul din mentorii Festivalului muzicii maghiare de la București. A doua zi, la Sala Radio, s-a desfășurat concertul ce a încheiat Anul Kodály. Cu această ocazie, Orchestra Națională Radio, sub bagheta maestrului Nicolae Moldoveanu, a interpretat pe „Dansurile din Galanta”, una din lucrările de referință din creația lui Zoltan Kodály, compusă în 1933 și inspirată de perioada copilăriei muzicianului petrecută alături de familie în localitatea Galanta, aflată azi pe teritoriul Slovaciei. În acordurile sale regăsim atât elementele folclorice maghiare care l-au preocupat pe Kodály întreaga viață, cât și motive ale muzicii țigănești ascultate în tinerețe, aduse la unison prin elemente specifice muzicii clasice de sorginte romantică. În completare, melomanii de la Sala Radio au putut să parcurgă și expoziția documentară dedicată vieții și operei artistului maghiar, deschisă de Institutul Balassi cu ocazia concertului său de Crăciun.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe