Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Gale și premii

Viața Medicală
Anca FLOREA vineri, 18 decembrie 2015
     În contextul în care teatrele lirice din țară au găzduit, în ultimele luni, noi producții de operă sau balet, Opera Națională din București a invitat publicul la Gala „Le Grand Prix de l’Opéra“, eveniment desfășurat odată cu întâlnirea reprezentanților „Opera Europa“. Au evoluat laureați ai celor trei ediții ale competiției, acompaniați de orchestra ONB, sub bagheta lui Victor Dumănescu.
     Publicul relativ numeros a (re)ascultat soliști români și din străinătate, remarcând încă o dată calitatea lor timbrală, expresivitatea și maniera de a cânta și a fraza în spiritul partiturii. Astfel, i-am aplaudat pe soprana Anastasia Michailidi, baritonul Mikolaj Trabka, mezzosoprana Agata Schmidt, bas-baritonul Justinian Zetea, contratenorul Jakub Józef Orliński, soprana Irina Baianț, tenorul George-Ionuț Vârban, soprana Eunhee Kim, baritonul Kyubong Lee, soprana Veronica Anușca.
     După o pauză destul de lungă, pe scenă a apărut corul teatrului care a interpretat o secvență din opera ceaikovskiană, în compania soliștilor aplaudați anterior, în duet sau ansambluri, tenorul Alin Stoica fiind invitat în paginile scrise pentru un glas spinto. Extrem de solicitați în această perioadă, după ce cu o seară înainte susținuseră „Oedip“, instrumentiștii orchestrei au parcurs partiturile cu o anume rezervă, dar Victor Dumănescu a apelat la întreaga sa experiență pentru a realiza o coordonare cât se poate de echilibrată, gestica sa fiind elocventă în acest sens.
     Câteva zile mai târziu, la Opera din Iași s-a desfășurat a treia ediție a Galei premiilor operelor naționale, în cadrul căreia soprana Elena Moșuc a câștigat marele premiu. Premiul special al Galei i-a revenit festivalului și concursului brăilean „Darclée“ (20 de ani de la înființare). Fiind invitate toate operele naționale din țară, dintre care două însă nu au participat, s-au desemnat premii pentru numeroase categorii. Opera Română din Cluj a primit premii precum „cel mai bun spectacol pentru copii“ („Peter Pan“), pentru „concepția costumelor“ (Mario de Carlo, „Lucia din Lammermoor“), „cei mai buni soliști“ (tenorul Hector Lopez și soprana Diana Țugui). Opera Maghiară din Cluj a primit premii pentru „cel mai bun spectacol de musical“ („Letshow“), „cei mai buni soliști de dans contemporan“ (Viorica Bogoi și Florin Ianc), „cel mai bun spectacol de dans contemporan“ („Visul unei nopți de vară“), „cel mai bun spectacol de operă“ („Nunta lui Figaro“). La Opera din Constanța au mers premiile pentru „cel mai bun spectacol de operetă“ („O noapte la Veneția“), „cel mai bun coregraf de balet clasic“ (Horațiu Cherecheș în „Romeo și Julieta“, producție care a obținut și premiul pentru „cel mai bun spectacol de balet clasic“).
     Premiul „Mihaela Atanasiu“ s-a acordat pentru „cel mai bun coregraf de dans contemporan“ lui Gigi Căciuleanu („Imagine all the People“), pus în scenă la Opera ieșeană, teatru care a obținut premiul pentru „concepția decorurilor“ (Octavian Neculai, „Lucia din Lammermoor“, în regia lui Andrei Șerban), „cel mai bun debut feminin“ (soprana Lăcrămioara Hrubaru-Roată), „cel mai bun debut masculin“ (tenorul Florin Guzgă), „cel mai bun dirijor“ (Traian Ichim). Intrată pentru prima oară în competiție, Opera din Chișinău a primit premii pentru „cei mai buni soliști de balet clasic“ (Cristina și Alexei Terientiev, întâmplător tot în „Romeo și Julieta“) și pentru „cel mai bun regizor“ (italianul Andrea Battistini, „Otello“).
     Au fost acordate și premii de excelență sau pentru întreaga activitate, care au revenit ilustrului bariton Leo Nucci, oaspete de onoare al galei, precum și tenorului Mihail Munteanu de la Chișinău. Opera ieșeană a mai oferit astfel de premii și balerinilor Ileana Iliescu, Gheorghe Iancu, Sergiu Ștefanski, iar reputatei scenografe Maria Drăghici i-a revenit Premiul de excelență.
     Premii pentru întreaga activitate au primit și soliști de operă precum soprana Virginia Zeani, tenorul Florin Diaconescu, baritonii Vasile Martinoiu și Visarion Huțu. Teatrele care au dorit să participe la competiție au acordat, la rândul lor, premii similare, astfel că Opera Maghiară l-a răsplătit pe tenorul Adorján Pataki și pe actorul-solist István Szeibert. Opera din Constanța i-a premiat pe balerina Monica Cherecheș și dirijorul Gheorghe Stanciu, iar Opera Română din Cluj pe baritonul Oleg Ionese și balerina Anca Pop-Dan. La rândul său, Primăria Iașului a oferit diplome tuturor managerilor teatrelor prezente – Daniela Vlădescu (Opera din Constanța), Gyula Szep (Opera Maghiară), Florin Estefan (Opera Română din Cluj), Ion Grosu (Opera din Chișinău), Beatrice Rancea (Opera Iași). Diplomele și trofeele galei au omagiat însă și interpreți care, anul acesta, au trecut în neființă, precum baritonul Dan Iordăchescu, tenorul Cornel Stavru, ori sopranele Eleonora Enăchescu și Roxana Bageac.
     Momentele de premiere au alternat cu secvențe din „Carmen“, implicând întreg ansamblul. Au participat solista mezzosoprană Ramona Zaharia, baletul aducând un plus de strălucire în „Arleziana“ sau în „Cântec gitan“, ariile interpretate de renumitul bariton italian Leo Nucci într-o manieră de o expresivitate impresionantă („Rigoletto“, „Bal mascat“) și duetul din „Rigoletto“, abordat împreună cu soprana Elena Moșuc, electrizând publicul, care a apreciat și apariția sopranei Ghiulnara Răileanu (Chișinău) în aria din „Vecerniile siciliene“, pentru ca finalul să aducă farmecul scenelor din „Indiile galante“, realizate excelent de corul, baletul și soliștii ieșeni Lăcrămioara Hrubaru-Roată sau Jean-Kristoph Bouton. Salvele de confetti, deja tradiționale la sfârșitul oricărui eveniment al Operei, au „invadat“ sala, spre deliciul publicului și al celor care au urmărit evenimentul transmis în direct pe TVR 1, până târziu în noapte. O seară specială, cu emoții, satisfacții, personalități și muzică bună, la pupitru aflându-se Traian Ichim și prezentatorii Irina Păcurariu și Cătălin Sava.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.