Distanța geografică nu mai este un impediment pentru artiștii de
pretutindeni de a se exprima artistic, dialoga cultural și chiar descoperi
reciproc. Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi ne oferă prilejul ca,
trecându-i pragul până la 3 septembrie 2017, să descoperim „O selecție de
gravori americani contemporani”, expoziție organizată în cadrul unui schimb
cultural româno-american realizat în colaborare cu Blue Hill Art & Cultural
Center. În același timp, la sediul partenerului american din Rockland County,
Pearl River, statul New York, este prezentă încă din luna mai, și va rămâne pe
simeze până în noiembrie, o expoziție colectivă reunind opt gravori români.
Expoziția de la București, care ne prezintă creațiile a
unsprezece artiști de peste ocean, premiate și incluse în colecții de prestigiu
ale unor instituții culturale renumite din întreaga lume, se bucură de
susținerea Ambasadei SUA, la vernisajul de la 27 iulie fiind prezent atât E. S.
Hans Klemm, ambasadorul american, cât și Scott Reese, atașatul cultural al
ambasadei. Intrând în spațiul expozițional, după ce trecem printr-o parte a
colecției permanente a muzeului, ne aflăm în fața unor gravuri ce par să stea
acolo dintotdeauna. După tehnica folosită, ar fi putut la fel de bine să fi
fost realizate în urmă cu un secol și mai bine, cele mai multe dintre ele
folosind tehnici tradiționale de xilogravură, acvaforte, litografie, intaglio.
În ceea ce privește subiectele abordate, pot fi încadrate în sfera
reprezentărilor clasiciste ale subiectelor alese, dovadă că anumite modalități
de lucru și teme de explorare artistică nu au vârstă și rămân la fel de actuale
în orice perioadă de timp. Mai mult decât atât, în fața gravurilor nu trebuie
să uităm de faptul că ceea ce vedem este ca o reflectare în oglindă, prin
imprimarea pe hârtie a negativului creat de artist, care a trebuit înainte de
orice să „vadă” finalul pentru a putea încrusta în metal sau lemn forma
inițială a lucrării.
Curatoarele Silvia Suciu și Barbara Sussman
ne invită la o plimbare care începe cu personajele lui Joel Beckwith, caractere
umane pe care le putem regăsi oriunde în jur, și cu liniile ceva mai moderne
trasate de Andrew Murdoch, cel pasionat de problematica anxietății pe care o
redă metaforic în gravură. Trecem înapoi în timp, pe vremea filmelor alb-negu
care o fascinează pe Ann Chernow și la perspectivele citadine, stradale ale lui
Andre Junget. Mai apoi, avem senzația revenirii în perioada gimnaziului, mai
exact în laboratorul de științele naturii, căci gravurile semnate de Joanna
Dickey și Dale Bradley au ceva în comun cu planșele pe care le vedeam pe
pereții sălii de clasă. Lucrările lui Benjamin Ferguson ne poartă la originile
lumii, pe care le explorează artistic atât din perspectivă biologică
(Protozoare), cosmică (Celest), cât și religioasă (Adam și Eva).
Ultimul panou pornește
cu ceea ce s-ar putea numi comunicare în natură, peisajele semnate de Alexandra
Eckhardt aflându-se într-un dialog firesc cu corbii lui James Reed, prelungite
în xilogravurile colorate cu subiecte din lumea vegetală și animală create de
Lyell Castonguay. Și pentru că adesea călătoriile se încheie în același loc de
unde au pornit, și în cazul acestei plimbări artistice drumul se termină cu
chipuri, așa cum a început, de această dată cu o serie de portrete semnate de
Nomi Silverman. Așadar, dacă aveți răgaz și drum prin cartier, sunteți invitați
să refaceți călătoria și să descoperiți la rândul dvs. propriile interpretări
și simboluri.