Newsflash
Cultură

Hamlet în ritm de hip-hop

de Candid STOICA - nov. 6 2017
Hamlet în ritm de hip-hop
     Mariana Țepuș, ambițioasa și harnica directoare a Teatrului Nottara, reușește, cu bani de la Primăria Capitalei și de la o puzderie de sponsori, să fericească pentru a cincea oară publicul bucureștean iubitor de teatru cu ceea ce se numește „Fest Bulevard”. Un festival ajuns acum la proporții considerabile, capabil să ocupe majoritatea sălilor de teatru ale orașului, în perioada 7–18 octombrie.
     Actualul „Fest Bulevard” s-a desfășurat pe mai multe secțiuni distincte, dorindu-se în subsidiar poate cel mai bogat ospăț teatral din multitudinea de festivaluri existente: 24 de teatre, 39 de reprezentații teatrale, două evenimente stradale, cinci spectacole lectură, patru colocvii, patru lansări de carte, două expoziții foto, două discuții cu publicul, un eveniment in memoriam (dedicat lui George Constantin, Ruxandrei Sireteanu, Petrică Popa), toate acestea, în decurs de doar 12 zile. Poate fi socotit un record! Scenariul și regia au aparținut marelui actor Alexandru Repan.
     Din multitudinea de teatre care au avut reprezentații, șase au fost din străinătate, nouă din țară, șase din Capitală, trei teatre din Republica Moldova, producțiile Teatrului Nottara fiind în număr de nouă. Însă din cele cinci spectacole lectură, patru sunt ale unor autori străini (doar suntem în UE) și doar o lectură este a unui autor român (Radu Țuculescu).
     Dacă anul trecut teatrul a prezentat în premieră un autor român, anul acesta n-a avut norocul niciunul. Oare când va mai apărea pe scena Teatrului Nottara un scriitor dramatic român autentic? Desigur, e o întrebare retorică! Oricare festival are în palamaresul său spectacole excelente, bune și, bineînțeles, mai puțin bune, dacă nu chiar slabe. Întrebarea firească ar fi: de ce au fost alese? „Fest Bulevard” nu duce lipsă de așa ceva. La capitolul acesta am putea aminti spectacolul „Hamlet” al Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara și, mai ales, „Gaițele” al Teatrului „Tony Bulandra” din Târgoviște.
     Spectacolul de la Timișoara, al cărui text a fost tradus și remixat de un tânăr dramaturg, Peca Ștefan, regizat de chiar directoarea teatrului Ada Lupu Hausvater, ar putea fi numit „Hamlet în fum și în ritm de hip-hop”. Este un compozit de manevre, mijloace teatrale, interpretări inadecvate textului shakespearian care culminează cu marea descoperire a autorilor spectacolului, cum că povestea respectivă, a prințului danez, s-ar petrece nici mai mult nici mai puțin decât în România! Asta în ciuda unei distribuții cu actori tineri – Hamlet (Matei Chioaru), Ofelia (Cristina Kőnig) – și a unor false impresii că în felul acesta, cu muzica hip-hop bubuind pe tot parcursul spectacolului, ar atrage publicul tânăr la teatru. Intenții lăudabile, dar capodopera shakespeariană sigur merita altă soartă la Timișoara.
     Despre spectacolul de la Târgoviște nu se poate spune decât că are aspectul de ceva... neterminat. Părea că avea nevoie de mai multe repetiții, în ciuda celor câtorva nume de referință din distribuție (Florina Cercel, Carmen Tănase, Carmen Ionescu, Virginia Rogin) și chiar a distinsului director Mc. Ranin, care semnează regia și scenografia.
     Dar a existat și partea plină a paharului, cu două surprinzătoare realizări datorate Teatrului „Excelsior” din București și cel al Teatrului „Satiricus I. L. Caragiale” din Chișinău, amândouă dominate de apariția a două excepționale tinere actrițe (Ioana Anastasia Anton la București și Alexandrina Grecu la Chișinău. Dacă dramoleta „Fluturii sunt liberi” a scriitorului și scenaristului american Leonard Gershe, premiat cu Oscar, a prilejuit regizorului Șimșensohn un excelent spectacol, acest lucru s-a datorat în mare parte și interpretării excepționale a tinerei actrițe al cărei nume l-am pomenit mai sus, care aduce un suflu nou, anunțându-se de pe acum, cu calitățile pe care le are, o mare actriță. La fel s-a întâmplat și la Chișinău cu interpreta principală, care e încă studentă, Alexandrina Grecu. Ea a susținut cu mult talent o piesă ușor tezistă (Puștoaiaca de la etajul 13 sau Dragă societate), dar excelent pusă în scenă de regizorul Alexandru Grecu.
     Desigur, în „Fest Bulevard” au fost și alte spectacole, mai bune sau mai slabe. Unele dintre ele vor fi subiectele unor recenzii viitoare.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe