Newsflash
Cultură

Hospitalistul

Hospitalistul
     Primul medic a fost cu siguranță generalist, de casa și de familie, adică știa să facă de toate: cunoștea familiile din comunitatea în care trăia și își petrecea mult timp la patul bolnavilor. Ceea ce, probabil, s-a întipărit în conștiința individuală și se manifestă astăzi sub forma relației dintre pacient și medicul pe a cărui listă se află trecut, numit generalist sau de familie, în funcție de țara și de organizarea sistemului de sănătate. Metaforic vorbind, „ruptura“ continuității îngrijirii și atenției acordată de medicul familiei a apărut odată cu înființarea spitalelor și diversificarea specia­lităților medicale. Dar nostalgia pacientului după medicul ce știe să îl privească ca pe un întreg și să îi identifice (toate) nevoile de îngrijire este în continuare prezentă și se reflectă în profilul disciplinelor medicale.
     Un exemplu este apariția medicinii de spital și a „hospitalistului“, un termen menționat acum zece ani de doi proeminenți medici și cercetători americani cu experiență managerială și academică, Robert M. Watcher și Lee Goldman. Medicina de spital este o ramură a medicinii interne, o specialitate organizată în jurul locului unde se acordă asistența medicală, în acest caz spitalul, și al cărei conținut se referă la acordarea de îngrijire pacienților spitalizați. Într-un articol publicat recent de cei doi medici menționați anterior, se estimează că în trei sferturi din spitalele din SUA sunt angajați medici hospitaliști și că numărul lor ar fi în prezent de peste 50.000. Poate deveni hospitalist orice absolvent al unei facultăți de medicină (și așa-numiții medici osteopați). Marea majoritate a hospitaliștilor (aproape 90%) sunt specializați în medicină internă (generală), ceva mai mult de 5% sunt pediatri de diferite specialități și aproape 4% sunt medici de familie. în funcție de programul de lucru, abilitățile tehnice, sau departamentul unde își desfășoară cu precădere activitatea, hospitalistul mai este cunoscut și sub numele de: „admitter“ (se ocupă de procesul de internare a pacienților în spital), „rounder“ (se ocupă de pacienții deja spitalizați), „surgicalist“ (se ocupă de pacienții din secțiile de chirurgie), „intensivist“ (se ocupă de pacienții aflați în stare gravă), „nocturnist“ (lucrează ture de noapte și se ocupă atât de internarea pacienților, cât și de cei deja internați), „proceduralist“ (este specializat în proceduri paraclinice, puncții, inserare de canule și catetere, paracenteze, toracenteze etc.), „neurohospitalist“ (se ocupă de pacienții cu probleme neurologice sau de cei cu risc de a dezvolta o problemă neurologică), „obstetric hospitalist“ (se ocupă de problemele de obstetrică și ginecologie ale pacientelor internate).
     Din 2009, s-au înființat în SUA asociații profesionale ale hospitaliștilor, care împreună cu asociațiile de medicină internă au realizat curricula de pregătire și programe de educație medicală continuă pentru această specialitate. Programul de pregătire cuprinde dobândirea de cunoștințe, competențe și abilități pentru managementul afecțiunilor și acuzelor pentru care este frecvent necesară spitalizarea sau o pot complica, de exemplu: durerea, sindromul septic, aritmiile cardiace, insuficiențele de organ, intoxicațiile cu alcool sau substanțe interzise, sângerările gastrointestinale, pneumonia manifestată în timpul spitalizării, tromboembolismul, infecțiile urinare, accidentele vasculare cerebrale, îngrijirea perioperatorie ș.a. Procedurile diagnostice și terapeutice care trebuie bine stăpânite de hospitaliști sunt cele aplicate în situații de urgență și în scop diagnostic și terapeutic: reanimare cardiorespiratorie, puncții (centeze, puncții lombare), instalarea de catetere și perfuzii, interpretarea în primul rând a radiografiei de torace și a electrocardiogramei. Aptitudinile în comunicare sunt obligatorii, la fel și cele necesare pentru acordarea de îngrijire grupurilor vulnerabile (celor fără posibilități financiare, celor care aparțin unui grup etnic/religios, celor cu altă orientare sexuală, persoanelor cu dizabilități, pacienților în vârstă sau tineri, celor fără asigurare medicală etc.). În programul de pregătire sunt incluse și noțiuni despre managementul factorilor de risc, prevenția infecțiilor intraspitalicești, nutriția pe timpul spitalizării, lucrul în echipă și îngrijirea multidisciplinară. Un hospitalist trebuie să aibă cunoștințe și despre alocarea echitabilă a resurselor, măsurile de siguranță, îngrijirile paliative, educația pacientului, farmacovigilența s.a. De asemenea, trebuie să aibă abilități pentru a putea fi implicat, în funcție de situație, și în activități de învățământ și cercetare. Hospitaliștii din spitalele universitare pot fi coordonatori de stagii pentru studenți și rezidenți, pot lua parte în programe de dezvoltare de modele noi de îngrijire sau de cercetare pentru tratamentul unor boli. Medicina de spital este specialitatea cu cea mai rapidă dezvoltare de până acum în sistemul medical nord-american; în prezent este practicată și în spitalele din Canada.
     Această nouă tendință din asistența medicală din spital este rezultatul revigorării principiilor holismului și ale asistenței medicale țintite, în care pacientul și familia sunt priviți în totalitate și sunt mereu în centrul atenției celor care acordă servicii medicale. Medicina de spital este considerată o nouă formă de asistență medicală primară, nu în ambulatoriu, ci într-o instituție cu paturi – spitalul. Hospitalistul este punctul de sprijin al pacientului spitalizat (al reprezentantului său legal și/sau al familiei sale) și se ocupă de integrarea îngrijirii primită de acesta de la nurse, infirmiere, paramedici, manageri și medicii de diferite specialități. De fapt, activitatea lui face în acest context inutilă vizitarea pacientului în spital de medicul său de familie.
     Dacă în sistemul medical american s-a implementat hospitalistul, în Europa, unde există o rețea de medicină de familie bine dezvoltată, pacienții din spitale sunt vizitați și urmăriți pe toată durata internării de medicul lor de familie. Această practică extrem de agreată de pacienți, de medici, dar și de manageri are mai multe avantaje: nu întrerupe lanțul continuității îngrijirii, stimulează comunicarea și colaborarea dintre specialiștii implicați la un moment dat în îngrijirea aceluiași pacient, reduce durata spitalizării și, implicit, costurile îngrijirii, reduce mortalitatea și rata reinternărilor în spital.
     În sistemele medicale „în tranziție“, cum este cel românesc, în care medicii de familie acordă puține servicii și continuitatea îngrijirii de regulă se întrerupe la ușile spitalului și nu se reia apoi întotdeauna, apariția hospitalistului nu este de neimaginat. Însă aceasta ar fragmenta și mai mult asistența medicală existentă și ar da lovitura de grație dezvoltării asistenței medicale primare.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe