Newsflash
Cultură

Iată vin colindătorii…

de Elena SOLUNCA - dec. 30 2013
Iată vin colindătorii…
Vin colindătorii, cum o fac „din an în an“, cum o vor mai face până la înserarea timpului. Reînnoită, vestea Naşterii Mântuitorului alungă fantasmele întunericului, umple inima de lumina iubirii divine, împrospătează sensul istoriei şi dă rost vieţii fiecăruia şi umanităţii întregi. Vestea, ne asigură deopotrivă copiii, tinerii, maturii şi bătrânii, este minunată, pentru că vine de dincolo de firea noastră cea plecată spre moarte pentru a o elibera de cătuşele ei. Întotdeauna oamenii au avut o crispare fiinţială în faţa acestui sfârşit implacabil, ades însoţit de durere, şi care ne găseşte mai totdeauna nepregătiţi, fără să ne dăm seama de ce şi cum. S-au iscodit poveşti, s-au conceput teorii şi, în zarea lor, parcă şi neantul e preferat ca un refugiu şi ca o golire de tot ceea ce este vremelnic în om. Gândind la destinul omului, Heidegger dădea un fel de verdict implacabil ca un ecou al Vechiului Testament, conform căruia omul ar fi „fiinţă spre moarte“. Toate mărturisesc, în atâtea şi atâtea feluri, o răzvrătire, o neîmpăcare a omului cu propriul destin, care parcă nu ar fi acela a cărui povară o duce. Captiv al mărginirii, omul aude chemarea nemărginirii; sechestrat în timp, îşi doreşte evadarea în veşnicie; rob al clipei, vrea să respire nestingherit lumina nemuririi. Aşa era şi atunci, cu mai bine de două milenii în urmă, când, după cuvântul Eclesiastului, părea că totul se întindea ca deşertăciune, un abis ascunzând veşnicia pe care omul o presimte, o caută zadarnic pentru a sfârşi în resemnare: „nimic nu e nou sub soare“. Aşa şi este, pentru că Noul apare şi vine de dincolo de soare, de la Cel care l-a creat, ca pe întreg universul, „cu înţelepciune“; el nu poate veni decât de la Creator, nu de la creatură. Era o criză spirituală, şi nu numai, iar oamenii aşteptau un Mesia care să-i elibereze de sub stăpânirea răului cu înmiitele lui chipuri. Aşteptarea era întreţinută de zicerile Profeţilor din Vechiul Testament şi anunţată de Sf. Ioan Botezătorul, înaintemergătorul care propovăduia apropierea Împărăţiei cerurilor, acolo unde viaţa este liberată de moarte şi glasul său se aude şi azi: „Pocăiţi-vă, că s-a apropiat Împărăţia cerurilor!“
Profeţia s-a împlinit, nu după atât de aproximativele şi confuzele prognoze ale oamenilor, ci anume la „plinirea vremii“, ca hotărnicia şi vremelnicia să facă loc dezmărginirii şi veşniciei. Străbătând locurile şi timpul, colindătorii reînnoiesc vestea că „Astăzi s-a născut Cel făr-de-nceput, cum au spus proorocii“. Sf. Evanghelist Ioan scrie: „Şi Cuvântul trup s-a făcut şi s-a sălăşluit întru noi“, iar celor care L-au primit, care cred întru numele Lui, „le-a dat putere să devină fii ai lui Dumnezeu“. S-a întâmplat în Bethleemul Iudeii şi, cu glasurile lor cristaline şi cu suflet curat, colindătorii spun că ei au fost chiar acolo, „unde s-a născut Hristos“. Pe toate, ca într-o unitate binecuvântată, le aflăm din Evanghelii, din scrierile Sfinţilor Părinţi şi din tradiţii, care împreună desluşesc felul în care fiecare neam a primit a fi „gazdă a lui Hristos“. Împreună deapănă firul dăinuirii în comuniunea celor care se fac pe ei înşişi părtaşi ai Luminii „care luminează şi sfinţeşte pe tot omul ce vine pe lume“. Din diversitatea plină de farmec se ţese unitatea care, la vremea cuvenită, se împlineşte în desăvârşire. Se configurează un nou statut ontologic al omului al cărui dor de înveşnicire este tăinuit în chipul lui Dumnezeu, care anume l-a creat după asemănarea Sa. Împlinind neabătut voia Tatălui, Hristos s-a coborât din cer, şi Fiu al lui Dumnezeu fiind, a luat chipul omului căzut în deşertăciune spre a-i reda nobleţea cea dintâi a fiinţării sale. Se împlinise vremea, deci, criza avea dimensiuni devastatoare ce l-au făcut pe David să constate: „Deşertăciune sunt fiii oamenilor, în balanţă, toţi împreună sunt deşertăciune“. Atunci, Cel care „toate cu înţelepciune le-a făcut“, L-a trimis pe Fiul Său „să se nască şi să crească, să ne mântuiască“.

 

Astăzi s-a născut Cel făr-de-nceput

 

Să-i urmăm pe colindători, să pornim spre Bethleem cu gândul însoţit de inimă doinitoare, ca să-L vedem pe Cel ce a venit „să spele lumea asta de rău şi de păcat“. Vedem frumuseţea dincolo de fire a Prea Sfintei Fecioare Maria, care, însoţită de Iosif, logodnicul ei, mergeau pe drumul către Bethleem, căci Cezarul, doritor să ştie numărul supuşilor, poruncise ca fiecare să se înscrie în cetatea sa. Fecioară fiind şi astfel rămânând de-a pururi, Maria a primit de la Duhul Sfânt darul de a fi mamă după trup a lui Hristos, Cel născut din Tatăl „înainte de toţi vecii“. Văzând-o însărcinată, s-a tulburat Iosif, cugetând cele ale lumii acesteia, dar îngerul Domnului i-a redat liniştea zicând: „Iosife, fiu al lui David, nu te teme a lua pe Maria, femeia ta“, dându-i a înţelege că pruncul era de la Duhul Sfânt. La Bethleem mergeau anume pentru că Iosif era din neamul lui David, care se născuse în această cetate şi tot aici fusese uns ca împărat. Bethleem este numit şi casa pâinii, dând de ştire prin vremi că aici se va naşte „pâinea vieţii celei veşnice“. Cum veniseră mulţi oameni, nu au mai găsit loc de găzduire, ca şi cum oraşul cu alcătuirea sa mozaicată, unde rânduiala cea bună se pierde în devălmăşie, nu are loc pentru Fiul lui Dumnezeu. Ţăranul român de odinioară mai că-l plânge într-unul din colinde şi ne spune ca nu cumva, furaţi de spectaculosul sărbătorii, să n-o primim în peştera sufletului pe Maica Sfântă: „Viflaime, Viflaime, Viflaime/ Cum de n-ai primit la tine/ pe Fecioara Maria/ Să-l nască pe Mesia… Peştera întunecoasă a fost/ a Domnului casă… La venirea Sa în lume/ Din cauza ta, „Viflaime“.
Cum se făcuse târziu, au părăsit cetatea şi au tras la o peşteră unde erau adăpostite animalele. Dând la o parte spuza realităţii, găsim peştera ca gazdă a întunericului, a gândirii prizoniere, un simbol care de la Platon încoace este adesea invocat şi interpretat. În logica proniatoare a lui Dumnezeu, era firesc ca Hristos, Lumina lumii, să se nască într-o peşteră, închisoare pe care lumea şi-a zidit-o prin neascultare, pentru a o învăţa libertatea cea adevărată: „Domnului, Dumnezeului să I te închini şi numai Lui Unuia să-I slujeşti“. Cum minunile sunt totdeauna lucrarea lui Dumnezeu, chiar şi când noi nu recunoaştem, ele continuă şi, cu ajutorul lor, noi înşine putem ieşi din peştera prejudecăţilor, a împietririi în forme golite de seva dătătoare de viaţă a adevărului. Aici, Sf. Fecioară, rugându-se, a născut pe Fiul lui Dumnezeu fără durere, pentru că Mântuitorul nu se „zămislise în păcate“, ca toţi muritorii, cum spunea David. Sf. Ioan Gură de Aur scria: „Precum Adam fără femeie a adus pe lume femeie, pe Eva, tot astfel şi Fecioara, astăzi, fără de bărbat a născut bărbat, plătind pentru Eva datoria bărbaţilor. Şi precum Adam a rămas nevătămat, tot aşa a rămas şi Fecioara după naşterea Pruncului“. Parcă vedem cu ochii inimii cum Preacurata Fecioară singură, fără vreun ajutor, a înfăşat Pruncul, după care L-a culcat cu grijă iubitoare în ieslea dobitoacelor. Sf. Atanasie al Alexandriei vede şi aici lucrare dumnezeiască pentru că, scrie el, nu se cuvenea ca Pruncul divin să fie atins de mâini necurate. Sensibilitatea discretă a ţăranului de odinioară vedea limpede cu sufletul şi parcă-i simţea durerea, mângâind-o: „Nu mai plânge Maica mea./ Scutişoare noi vom da“.
Animalele din peşteră s-au plecat în faţa Pruncului Sfânt, pentru că firea l-a recunoscut pe Cel prin care toate s-au făcut şi I s-a supus. Prin preajmă erau trei păstori veghind şi îngerul Gavril le-a dat vestea cea bună, trimiţându-i în peşteră, unde „veţi afla un prunc înfăşat în iesle“. Au venit şi cete îngereşti de au umplut cerul şi pământul cu cântul lor: „Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu, pe pământ pace, între oameni bunăvoire“. Mai întâi, slavă lui Dumnezeu pentru că toate lucrurile Lui sunt minunate, făcute cu înţelepciune şi, între ele, omul, „cunună a creaţiei“. O spunea cu limpezime psalmistul că „El ne-a făcut pe noi, nu noi“, pentru ca să mărturisească smerit: „Te voi lăuda că sunt o fiinţă atât de minunată“. Lauda lui nu are nimic din ceea ce se aude astăzi pe toate drumurile făţărniciei, ci este una „spre îndreptare“, spre ascultare. „Pe pământ pace“, o pace venită de sus, nu cum este pacea oamenilor, măcinată de viclenii şi răgaz între două confruntări, nu acea „pace a păcătoşilor“. Pacea dăruită de Hristos aduce împăcarea omului cu Dumnezeu, cu sine însuşi, cu întreaga creaţie pe care pângărit-o cu tăvălugul trufiei şi lăcomiei până la ceea ce azi numim dezastru ecologic. Însuşi Hristos a spus ucenicilor: „Pacea Mea v-o dau vouă. Nu precum vă dă lumea vă dau eu vouă“. Pacea lui Hristos e una a biruinţei depline a Adevărului care se face Cale pentru a deveni Viaţă, pacea care a făcut posibilă restaurarea omului, ca să preluăm o expresie a părintelui Stăniloae. De atunci, când suntem necăjiţi, hărţuiţi de răul lumii, auzim cuvintele Mântuitorului: „În lume necazuri veţi avea, dar îndrăzniţi, eu am biruit lumea“, lumea întunericului, durerilor de tot felul şi morţii. Pacea adusă de Hristos este echilibrul şi armonia sufletului de natură să refacă relaţia dintre oameni cu Dumnezeu; a adevăratei libertăţi care este a face voia lui Dumnezeu, „singurul care este bun“, aşa cum Hristos a făcut-o până la răstignire. Între oameni, această pace se face bunăvoire, voire înţeleaptă care ascultă şi lucrează îndemnul „Fiţi buni cum Tatăl vostru cel ceresc este“, apropiată până la echivalenţă cu desăvârşirea, adică sfinţenia.
În Evanghelia sa, Sf. Ap. Matei mai vorbeşte de cei trei magi de la Răsărit, despre care nu avem prea multe date certe, doar foarte multe ipoteze şi comentarii – de la numărul lor (unii spun că au fost patru, alţii chiar 12), la locul de unde veneau, şi chiar şi dacă cei trei – Melchior, Gaspar şi Baltazar – erau magi sau împăraţi. Important este că aceşti înţelepţi, neosteniţi căutători de lumina din întuneric, au ştiut de naşterea lui Mesia de la steaua care le răsărise, cam cu doi ani înainte, şi au urmat-o ca o lumină în vremi anticipând Lumina de dincolo de ele. Ajunşi la peşteră, I s-au închinat în tăcere, ca şi cum toate cuvintele ştiinţei şi înţelepciunii le-au fost de folos pentru şi până la întâlnirea cu Cuvântul „prin care toate s-au făcut“. Plecăciunea tăcută dă seama de sfârşitul unui eon şi şopteşte despre altul, în darurile simbolice cuprinzând spre împlinire atâtea şi atâtea semnificaţii: aur pentru că Hristos este Împărat, tămâie pentru că este „Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat“, smirnă – semn al jertfei pe cruce şi al îngropării. În aceste daruri este cuprins întreg Noul Testament ca o metaforă a operei de mântuire a Fiului lui Dumnezeu, care a luat chipul omului, „chip de rob“, ca să-i redea, prin Răstignire şi Înviere, demnitatea dintâi. Într-o lume care îl părăsise pe Dumnezeu, închinându-se idolilor, Hristos se dă pildă pe Sine pentru cuvintele rugăciunii „Sfinţească-Se numele Tău, facă-se voia Ta, precum în cer, aşa şi pe pământ“. Mai este surprins aici momentul convertirii lor, o convertire ce premerge triumful creştinismului: „Naşterea Ta Hristoase, Dumnezeul nostru, răsărit-a lumii lumina cunoştinţei; că întru ea cei ce slujeau stelelor de la stea au învăţat să se închine ţie Soarelui Dreptăţii şi să Te cunoască pe Tine, Răsăritul cel de sus“. Din început a apărut şi ura faţă de Hristos, în chipul lui Irod, care crezând că e vorba de un împărat lumesc, s-a temut. Din teama lui s-a născut minciuna vicleană, spunându-le magilor că la întoarcere să-i spună unde se află Hristos ca să i se închine. Gândul lui era, de fapt, să-L omoare, numai că magii, înştiinţaţi de îngeri, nu s-au întors pe acelaşi drum ca să-i spună tiranului de Naşterea Împăratului tuturor. Apoi, este oare cu putinţă ca după ce L-ai văzut pe Hristos, te-ai închinat Lui cu daruri mărturisitoare, să te întorci pe acelaşi drum? A rămas statornică ura şi, orbit de ea, Irod a pornit o adevărată cruciadă, ordonând omorârea copiilor până în doi ani. Hristos cu Maica Sa Sfântă şi blândul Iosif plecaseră să se adăpostească în Egipt până la sfârşitul lui Irod, amintind, între alţii, de Moise, cel mai de seamă profet al iudeilor sau de povestea lui Iosif şi a fraţilor săi. Când Irod a murit, îngerul i-a vestit că se pot întoarce după cum au făcut-o, oprindu-se în Nazaret, ca să se împlinească profeţiile că „Nazarinean“ se va chema.

 

Şi de acum până-n vecie Domnul cu noi o să fie

 

S-au întrebat mulţi şi întrebarea rămâne şi azi: De ce, ca Dumnezeu, Hristos nu a folosit o altă cale, „mai eficientă“? Mai întâi, ca să facă voia Tatălui, după cum spune că a venit: „nu ca să fac voia Mea“, ci a Celui ce L-a trimis, sau, în altă parte: „Mâncarea mea e să fac voia Celui ce M-a trimis“. Se derulează logica proniatoare a iubirii divine ca Părinte Sfânt, care L-a trimis pe Fiul Său să poată fi cunoscut de oameni şi urmat în deplină libertate. Dumnezeu nu ne doreşte robi, ci fii ai Lui, ai Luminii; robul se supune, fiul ascultă. Neîndoielnic, Iisus s-ar fi putut naşte într-un palat, la Roma, să zicem, într-o atmosferă de fast şi strălucire, dar s-a smerit pe Sine născându-se într-o localitate cu totul neînsemnată, despre care proorocul Miheea spusese: „Şi tu, Bethleeme Efrata, deşi eşti mic între miile lui Iuda, din tine va ieşi Împăciuitorul“. Era însă cetatea lui David care se roagă în veac: „Miluieşte-mă Doamne după mare mila Ta şi după mulţimea bunătăţii Tale, şterge fărădelegea mea…“ Prin întrupare, Hristos şi-a asumat întreaga condiţie umană, în afară de păcat, tocmai pentru că a venit să-l ridice, cum glăsuia Sf. Ioan Înaintemergătorul care L-a botezat: „Iată mielul lui Dumnezeu, Cel care a venit să ridice păcatul lumii“.
Sf. Nicolae Velimirovici scrie că Domnul Iisus a voit să arate cu limpezime patru lucruri: „ascultarea smerită, de fiu al omului faţă de Dumnezeu; dragostea părintească a lui Dumnezeu faţă de oameni; libertatea pierdută, împărătească a omului şi puterea împărătească a lui Dumnezeu“. În această împătrită raţiune este sintetizată întreaga iconomie a Mântuirii pe care omul căzut din firea cea dintru început hărăzită nu avea cum s-o facă singur. Cel căzut în locaşul întunecat al morţii nu are cum se ridica singur, cum citim în pilda samarineanului milostiv. Ajutorul nu vine, nu are cum veni nici de la un semen şi el căzut sau de la cei care goliseră de conţinut Legea, făcându-se paznici ai deşertăciunii. Ajutorul vine de la „Dumnezeu, Cel ce a făcut cerul şi pământul“ şi ia chipul minunii. A făcut şi o face în veac în numele Iubirii, Dumnezeu Însuşi fiind Iubire, cunună a înţelepciunii, pentru că vindecă de toată frica, crisparea paralizantă în faţa mărginirilor care ascund primejdii şi atâtea capcane ale zădărniciei. Sf. Grigorie de Nazianz face o descriere a Minunii lui Dumnezeu, ca împăcare a două şiruri de contradicţii existenţiale ce scandalizează raţiunea. Spune dulcele grăitor de Dumnezeu că Hristos s-a născut, dar era născut şi s-a făcut om; se naşte din femeie, dar dintr-o fecioară şi „una Îl arată ca om, cealaltă ca Dumnezeu“. Sunt enumerate apoi pe îndelete cele două registre şi vom reţine că „a fost pus în iesle dar a fost slăvit de îngeri şi vestit de o stea… lăcrimează, dar opreşte plânsul… îşi pune viaţa, dar are putere să o ia iarăşi… moare, dar dă viaţă, desfiinţează moartea prin moarte, e înmormântat, dar învie, pogoară în iad dar scoate sufletele de acolo“. Şi sfârşeşte spunând că dacă primele afirmaţii sunt prilej de rătăcire, „cele contrare lor înlătură rătăcirea“. Odată cu El şi prin El, omul a devenit fiinţă spre Înviere.
Martirul Mircea Vulcănescu, ale cărui ultime cuvinte din închisoarea de la Aiud au fost „Să nu ne răzbunaţi“, şopteşte mângâietor fiecăruia: „Hristos a venit anume pentru tine, ca să-ţi zică să nu fii întristat, să vindece rănile tale, să şteargă lacrimile tale, să-ţi spună că la El tot ce are preţ nu are moarte; că strădania ta nu va fi zădarnică; că ruga ta s-a auzit în cer; că El a venit să mântuie tocmai ceea ce era pierdut, la El recapeţi curăţenia, ai să redobândeşti gustul de viaţă… ai să te afli întreg, împlinit până la statutul fiinţei tale adevărate şi ai să vezi că la El nu e pentru nimic moarte, ci numai Înviere, Bucurie, Strălucire şi Viaţă fără de sfârşit“.
…Se aud mereu mai aproape colindătorii, să-i întâmpinăm cu inimă curată, înmiresmată de lumină şi, împodobiţi cu straiele credinţei şi iubirii să spunem: „Hristos se naşte, slăviţi-L! Hristos din ceruri, întâmpinaţi-L! Hristos pe pământ, înălţaţi-vă! Cântaţi Domnului tot pământul“. Să ne împărtăşim din Iubirea lui desăvârşitoare, ca împreună cu El şi prin El să o urmăm, pentru că este singura care „nu cade niciodată“. Da, Dumnezeu este cu noi, să ne străduim să fim cu El, să umplem cerul şi pământul de bucurie sfântă şi, împreună cu strămoşii, să vestim veacurilor: „De acum până-n vecie, Domnul cu noi o să fie“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe