Newsflash
Cultură

Identitate afropolitană

de Geo VASILE - ian. 17 2017
Identitate afropolitană
     Debutul narativ al scriitoarei afro-britanice Taiye Selasi, reprezentat de romanul Înapoi în Ghana, tradus excepțional din limba engleză de Iuliana Dumitru, este, prin ineditul său, o surpriză pentru publicul românesc. Povestea începe pe continentul african, unde revine ciclic, după o lungă odisee a personajelor în SUA și Europa. Se pornește de la întemeierea unei familii ce se va regăsi în final la căpătâiul tatălui mort. Ghemul epic se deapănă în trei timpi, alternând frenetic prezentul și trecutul cu o seamă de tușe autobiografice.
   Autoarea, prin însăși viața ei, conturează o aventuroasă mapă geografică: născută la Londra, a fost crescută în SUA de un tată ghanez și de o mamă nigeriană și locuiește în prezent la Roma. Taiye Selasi descrie un univers complex al familiei contemporane cosmopolite, ilustrând galopantul proces de globalizare ce îi constrânge pe indivizi să își revizuiască propriul sentiment de apartenență. Devenind cetățeni ai lumii, eroii romanului își construiesc din mers relația cu locurile în care optează să trăiască. Tânăra autoare are deja un stil inconfundabil, poetic și realist, concentrat și introspectiv, pointilist am zice, care se ramifică într-o structură arhitectonică compozită. Este vorba de o narație ce trebuie gustată în doze mici, fără grabă, pentru a înțelege inclusiv acuratețea și bogăția detaliilor, a sentimentelor, a portretizării personajelor.
    Așadar, vom parcurge povestea unei familii de origine africană ai cărei întemeietori sunt Kweku Sai și Folasadé (Fola) Savage, doi studenți africani emigrați în SUA. Kweku Sai va deveni un chirurg de excepție, extrem de apreciat la Brigham Hospital din Boston, „un geniu risipitor” cum spune autoarea, și care alături de soția sa, Fola, pune umărul la edificarea unui viitor pentru ei și cei patru copii ai lor: Olu – băiatul cel mai mare ce va deveni medic asemeni tatălui, și gemenii Taiwo – fata ce-și va complica singură viața, și Kehinde – fratele ei artist. Ultimul copil, Sadie, este mezina care cade în capcana bulimiei.
   Un incident întâmplat – moartea unei bogate paciente albe pentru care doctorul Sai este acuzat pe nedrept spulberă speranțele și elanul cuplului afro-american, care se va destrăma. Fola va rămâne singură, alături de fiii săi, încercând să perpetueze ceea ce fusese odinioară o familie. Va interveni însă neprevăzutul, se vor ivi greutăți, iar Fola își va vedea copiii risipindu-se care încotro, fiecare dintre ei marcat de răni sângerânde, fiecare preocupat să-și construiască un viitor propriu, nemaiștiind unul de celălalt, fiecare cât mai departe de casa părintească.
   Kweku, tatăl ce părăsise domiciliul conjugal fără a spune nimic nimănui, după procesarea imensei drame, se va întoarce de unul singur în Ghana. Apoi își va face o nouă soție, Ama. Chiar dacă o iubește încă pe Fola, este torturat, în plan afectiv, de risipirea fiilor și despărțirea de aceștia.
   Începutul romanului, scena infarctului, este un eșantion semnificativ al structurii narațiunii: „Kweku moare desculț într-o duminică, înainte de revărsatul zorilor, iar papucii așteaptă la ușa dormitorului precum câinii...”. După 16 ani de la revenirea lui în Ghana, iată-l „întins cu fața la pământ, surâzând”, el cel „născut în pulbere, mort în mijlocul ierbii”. Un început plin de frumusețe, de moarte, de fragilitate, ca o picătură de rouă, pe fondul unei Ghane fertile, fragede, verzi. Din acest punct purcede restituirea filonului epic prin flashback-uri, răsfrângeri ale vieților fiecăruia dintre protagoniști, precum și ale punctelor de vedere proprii asupra lor și a familiei, până la momentul reunirii familiei în Ghana, la funeraliile tatălui.
   Inadecvarea le dă târcoale și îi chinuie pe Fola și fiii acesteia, cu toate că sunt născuți în SUA și au crescut în spiritul culturii americane, devenind ceea ce se numește, într-un termen ad-hoc, afropolitani. Fiecare dintre ei duce cu sine un bagaj de experiențe ce i-a personalizat: Olu – tristețea, Taiwo – tensiunea, Kehinde – absența, Sadie – zbuciumul.
   Taiye Selasi pare să-și fi transcris în carte propria experiență de viață, fără a izbuti să o facă să devină acel ceva diferit de sine. Doar astfel ar fi conferit personajului ficțiunii o viață proprie și totodată autorului (ei înseși) necesara absență de tip flaubertian. În ciuda acestei impresii de subiectivitate pregnantă, autoarea a știut să regizeze cu prestanță parcursul narativ, relevat încă din fraza de început, bătând monedă pe tema identitățiii afropolitane, a rădăcinilor ce îngăduie plecarea fără a te pierde, de vreme ce aparții oricărui loc din lume. Acesta este marele merit al romanului, mai prețios chiar decât scriitura.
    În intervalul celor două zile dintre vestea decesului și reunirea familiei la Accra pentru pomenirea celui dispărut, Taiye Selasie ne călăuzește în reconstituirea unui remember afectiv, prin procedeul reprezentării unor scene din trecut al vieții familiei, ca și cum s-ar petrece într-un prezent continuu: astfel, cuvintele devin instrumentarul unei lente sondări a tramelor relaționărilor personajelor, a labirintului interior.
    Nedreptatea ce i s-a făcut chirurgului Kweku nu i-a frânt doar propriul drum în viață și carieră, ci a lăsat urme indelebile în existența fiecărui membru al familiei. Mai ales asupra fiilor, care, crescuți și afirmați în lumea largă, sunt legați între ei de felurite forme ale aceleiași dureri. Astfel, Olu, fire aparent impenetrabilă, fiul cel mai mare și cel mai apropiat de mamă, va călca pe urmele tatălui său, devenind medic. Cei doi geniali gemeni, Taiwo, fata de o misterioasă frumusețe tulburătoare, și Kehinde, dotat cu o sensibilitate rară și calități artistice, după despărțirea părinților vor avea parte de o atroce inițiere sexuală în Africa. Acest eveniment dramatic le va marca pentru totdeauna existența și relația cu ei înșiși și lumea.
   Prin romanul „Înapoi în Ghana”, Selasi acreditează o narațiune gravă, sub zodia realismului unor teme fierbinți, de extremă actualitate, amintindu-ne prin miile sale tușe și nuanțe că ceea ce ne modelează parcursurile vieții sunt chiar lucrurile mărunte, cele ce de obicei ne scapă. A învăța să asculți și să ai grijă de propriile emoții și sentimente ne ajută să redescoperim frumusețea a ceea ce în destinul fiecăruia este mai fragil. Prin fiecare dintre personaje, Taiye Selasi descoperă că doar iubirea și puterea adevărului pot să ofere noi posibilități de a ne regăsi și asuma identitatea, lumea, istoria, cutezând, în cele din urmă, să ne simțim acasă.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe